30 dagboekvragen die jou eenvoudig helpen dankbaar te zijn

Met deze dagboekvragen die je eenvoudig helpen dankbaar te zijn help ik je op weg naar een positievere mindset en meer zelfliefde. Om dankbaarheid te oefenen kun je verschillende dingen toepassen, waaronder het gebruik maken van dagboekvragen.

Dankbaarheid tonen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, als je weet wat je kan doen. Juist omdat het zo eenvoudig is, lijkt dankbaarheid nog wel eens een soort strikvraag te zijn. Maar eigenlijk is dankbaarheid puur het blije gevoel dat je krijgt als iets goed is en je tevreden bent.

Je kunt voor heel veel dingen dankbaar zijn, van spullen tot momenten tot mensen. Het kan iets groots zijn waar je dankbaar voor bent, maar ook maar iets heel kleins. En juist het genieten van die kleine dingen helpt jou om wat gelukkiger te zijn.

In dit artikel bespreek ik met je waarom dankbaarheid zo belangrijk is en waarom dagboekschrijven zo goed helpt. Ook leg ik je uit hoe je de 30 dagboekvragen kunt gebruiken om eenvoudig dankbaar te zijn.

Waarom is het belangrijk om dankbaar te zijn?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die hun dankbaarheid tonen gezonder zijn. Ze hebben een sterker immuunsysteem en een lagere bloeddruk. Door dankbaar te zijn word je vrolijker, minder eenzaam en heb je meer energie.

Van dankbaarheid word je dus gelukkiger en gezonder. Dankbaarheid helpt je om je negatieve mindset om te buigen. Het maakt je liefdevoller en milder en helpt om meer zelfcompassie te creeeren.

Door blij te zijn met wat je hebt en wat er om je heen is gun jij jezelf positieve emoties. Bovendien helpt het je om beter te relativeren. Als er wat misgaat heb je er minder last van. Dankbaarheid geeft hoop!

Dankbaarheid is een vorm van zelfliefde en zelfzorg. Als je goed voor jezelf zorgt en van jezelf leert houden zal je sociale angst verminderen. Dankbaarheid helpt om te blijven groeien, ook als het even allemaal tegenzit.

Waarom is dagboek schrijven zo goed voor je?

Er zijn verschillende redenen waarom dagboek schrijven goed voor je is. Ten eerste leer je jezelf er beter door kennen. Door elke dag op te schrijven hoe jij je voelt, wat je denkt en wat je gedaan hebt kun je patronen ontdekken van jezelf.

Dagboek schrijven helpt je om bewust te worden van jezelf en de dingen die in je hoofd blijven zitten er uit te halen. Je kunt triggers identificeren, omdat je ontdekt waar je vaker tegenaan loopt.

In je dagboek heb je geen last van het oordeel van anderen, alleen dat van jezelf. Je kunt er oefenen om jezelf ruimte te geven en zelfliefde. Dat leert je om jezelf beter te accepteren.

Dagboek schrijven is dus een vorm van zelfzorg. En als je voor jezelf zorgt helpt dit in jouw herstelproces.

Dankbaarheid is een van de dingen die je helpt je sociale angst te overwinnen. Meer tips? Schrijf je gratis in voor de minicursus ‘meer grip op sociale angst in 7 dagen.’

De dagboekvragen die jou eenvoudig helpen dankbaar te zijn

  1. Wat is iets heel eenvoudigs waar je dankbaar voor bent?
  2. Waar ben je op dit moment dankbaar voor wat je een jaar geleden nog niet had?
  3. Schrijf over een gelukkige herinnering.
  4. Schrijf over een plek waar je geweest bent waar je dankbaar voor bent.
  5. Op welke prestatie ben jij heel trots?
  6. Wat is iets materialistisch waar je dankbaar voor bent in je leven?
  7. Wat is je favoriete nummer en waarom?
  8. Wat is jouw meest dierbare bezit?
  9. De meest favoriete plek in je huis
  10. Wat is het leukste wat je afgelopen jaar hebt meegemaakt?
  11. Waar voel jij je het meest op je plek?
  12. Voor welke fouten in je leven ben je dankbaar?
  13. Van welk eten word jij echt blij?
  14. Wie is er altijd aardig tegen je? Hoe is dat voor je?
  15. Welke levensles leerde je waar je dankbaar voor bent?
  16. Dit is mijn guilty pleasure
  17. Hier kun je me voor wakker maken
  18. Mijn meest favoriete boek
  19. Benoem iets waar je heel goed in bent
  20. Wat vind je heel leuk om te doen?
  21. Bij welk bedrijf had je een goed ervaring met de klantenservice?
  22. Wie was vroeger je favoriete docent?
  23. Van wie heb je het meeste geleerd?
  24. Voor welke traditie ben je dankbaar?
  25. In welke kleding voel jij je heel goed?
  26. Wat is iets wat je eigenlijk teveel voor lief neemt?
  27. Wat doe je het liefst met vrienden?
  28. Je favoriete quote
  29. Wat is iets wat je heel lang hebt uitgesteld, maar nu toch hebt gedaan?
  30. Waar geven anderen jou complimentjes voor?

Hoe gebruik je de dagboekvragen?

Je kunt de dagboekvragen gebruiken zoals je zelf wil. Heb je een vast moment dat je in je dagboek schrijft? Integreer de vragen in je dagelijkse schrijfpatroon. Zelf schrijf ik elke dag dezelfde dingen op, maar beantwoord ik ook verschillende vragen.

Je kunt er voor kiezen om meerdere vragen in een keer te beantwoorden, of verschillende vragen bundelen op thema. Ook kun je elke dag een vraag beantwoorden. Ben jij nog op zoek naar hoe je uberhaupt dagboek kan schrijven voor je mentale gezondheid? In dit artikel geef ik je 5 tips om te beginnen met dagboek schrijven.

Er zijn geen regels bij dagboek schrijven. Je mag zelf bepalen hoe je dit doet. Maak gebruik van plaatjes, stickers of andere knutseldingen als je niet zo’n schrijver bent. Het gaat er om dat je bezig bent met jezelf en je ontwikkeling.

Wel raad ik je aan om van dagboek schrijven een gewoonte te maken, zodat het je steeds makkelijker afgaat. Een goede zelfreflectie is ontzettend belangrijk in je herstelproces en dagboek schrijven helpt je daar eenvoudig bij. Je hoeft elke dag maar een paar minuutjes te nemen om even te reflecteren. En zeg nou zelf, wat zijn een paar minuutjes op een hele dag?

Welke dagboekvragen gaan jou helpen om eenvoudig dankbaar te zijn?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.