30 dagboekvragen voor je sociale angst

Om sociale angst beter te leren kennen en begrijpen kun je gebruik maken van dagboekvragen. Het bijhouden van een dagboek is ontzettend goed voor je sociale angst.

Sociale angst is best wel waardeloos. We kunnen hoog of laag springen, maar het liefste willen we er gewoon zo snel mogelijk vanaf. Ik wilde dat in ieder geval wel.

Ik ben op zoek gegaan naar hoe ik om kon gaan met mijn sociale angst. Dagboek schrijven is een van die dingen die mij geholpen heeft om beter om te gaan met mijn sociale angst klachten.

Het bijhouden van een dagboek is ontzettend goed voor je mentale gezondheid. Je leert er jezelf beter door kennen en je leer negatieve gedachtes om te buigen.

Ook voor sociale angst is dagboek schrijven een hele goede methode om jezelf b eter te leren kennen en je angsten te reduceren. Maar waar schrijf je over als je het over sociale angst wil hebben?

Als jij wil beginnen met dagboek schrijven voor je sociale angst zal dit artikel je helpen. Ik heb namelijk vragen voor je verzameld die je kunt gebruiken om je gedachten op gang te laten komen. Dan hoef je niet naar een lege pagina te staren en je hoofd te breken over wat je toch eens zal schrijven. Maak dagboek schrijven eenvoudiger door middel van deze dagboek vragen voor sociale angst.

Ik heb de dagboekvragen opgesplitst in drie verschillende onderwerpen:

  • Dagboekvragen om tot de kern van je angst te komen
  • Dagboekvragen om angst te verminderen
  • Dagboekvragen voor meer sociale confidence

Dagboekvragen om tot de kern van je sociale angst te komen

Om te beginnen wil je weten wat de kern van jouw angst is. Wat zijn precies de dingen waar je last van hebt? Welke gedachtes en gevoelens horen daar bij? Met deze dagboekvragen kun je tot de kern van jouw klachten komen.

Neem deze antwoorden bijvoorbeeld mee naar de huisarts of naar therapie. Het helpt je om aan anderen uit te leggen waar jij last van hebt en waar je tegenaan loopt.

Professionals kunnen jou op deze manier helpen om de juiste weg te vinden naar  herstel. Maar je kan jezelf ook beter helpen naar herstel.

  • Wat is mijn grootste angst?
  • Wat zijn mijn grootste sociale angst triggers?
  • Wanneer begon ik mijn angst voor het eerst op te merken. Waar is het door ontstaan?
  • Komt er angst voor in mijn familie?
  • Welke gedachten hebben mijn hoofd de afgelopen week gevuld?
  • Wat houdt me ’s nachts wakker? Of waar heb ik enge dromen over?
  • Leg uit hoe sociale angst voelt. Wat voel ik in mijn lichaam?
  • Maak een lijst met alles waar jij je zorgen om maakt. Maak een verdeling tussen waar je controle over hebt en waar je geen controle over hebt. Maak een takenlijst voor de dingen waar je wel controle over hebt en verdeel dit in kleine, haalbare stappen.
  • Schrijf een brief naar je sociale angst en hoe dit je leven beïnvloedt. Dat mag ook best een boze brief zijn. Laat je helemaal gaan;
  • Wat zijn dingen die je helpen als je je angstig voelt? Schrijf ze op

Wil jij echt aan de slag met jouw sociale angst en ben je op zoek naar waar je moet beginnen?

In de gratis minicursus ‘meer grip op sociale angst in 7 dagen’ deel ik de stappen die ik heb gemaakt naar meer sociale confidence.

Met tips, inzichten en oefeningen. Meld je nu gratis aan!

Dagboekvragen om sociale angst te verminderen

Dagboek schrijven helpt ook heel goed bij het verminderen van je angst. Doordat je jouw negatieve gevoelens zonder oordeel opschrijft en daarna naleest helpt het jou om te relativeren en om te denken.

Op papier ziet angst er net even wat anders uit dan in het echt. Je kunt zo meer met een helicopterview naar je angst kijken en bedenken hoe je op een andere manier met deze gevoelens om kunt gaan.

Waar maak ik me op dit moment het meeste zorgen over?

  • Hoe hebben deze dingen effect op mijn dagelijks leven?
  • Als deze zorgen echt waar zouden zijn, wat gaat er dan gebeuren?
  • Waar is deze angst op gebaseerd? Is er eerder eens iets gebeurd?
  • Wat zou er gebeuren als ik deze angst loslaat. Hoe zou mijn leven dan veranderen?
  • Welke eerste stap kan ik nemen om mijn angsten los te laten?
  • Op het moment dat je angst ervaart: schrijf op hoe je je voelt. Tel terug van 100 naar 0 en schrijf dan nog eens op hoe je je voelt.
  • Wat zijn nummers die je opvrolijken? Maak een lijst en zet ze in een playlist?
  • Wat kan ik doen als ik een paniekaanval voel opkomen?

Dagboek vragen voor sociale angst - meer zelfvertrouwen

  • Wat gaat er goed in je leven?
  • Noem drie dingen die je mooi vind aan je uiterlijk
  • Over welke dingen blijf je nadenken, ondanks dat ze lang geleden zijn?
  • Waar ben jij heel erg trots op?
  • Wat vind je het leukste aan je persoonlijkheid?
  • Als je geen angst had, wat zou je dan doen?
  • Hoe saboteer jij je eigen zelfvertrouwen?
  • Noem een paar van je favoriete affirmaties. Wat betekenen ze voor je?
  • Schrijf over de laatste keer dat je een angst overwon
  • Schrijf over de keer dat je gefaald hebt. Wat heb je er van geleerd?

Wat is zelfvertrouwen eigenlijk? Lees het in dit artikel!

Zelf schrijf ik dagelijks een aantal dezelfde dingen op, maar daarnaast beantwoord ik ook een of meerdere vragen. Deze vragen kun jij gebruiken om over te schrijven in je dagboek. Kies er een uit op het moment dat je gaat schrijven, of plan de vragen voor jezelf in, dat kun je zelf invullen.

Met welke vraag ga jij beginnen?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.