Zelfzorg
Linda
Zelfzorg
07/23/2021
7 min
0

40 manieren die jij toe kunt passen om angst en stress te verminderen

07/23/2021
7 min
0

40 manieren die jij toe kunt passen om angst en stress te verminderen

Om je angst en stress te verminderen zijn er een heleboel dingen die je kan doen. Over de artikelen verspreid vind je een heleboel tips, advies en ideeën om zelf aan de slag te gaan met je sociale angstklachten. In dit artikel deel ik tips die jij toe kunt passen. Sommige tips zijn snel en kun je direct toepassen. Andere tips duren wat langer of vergen wat meer energie.

VOLG ME HIER OP INSTAGRAM

Angst en stress verminderen in een paar minuten

  • Zet een nummer op die je meteen opvrolijkt, waar je van gaat dansen. Kies bijvoorbeeld een nummer uit de RAARsociaal positivity & confidence booster playlist;
  • Haal diep adem;
  • Kijk een grappig filmpje en lach! Ik heb een paar TikTok filmpjes opgeslagen die me ontzettend aan het lachen maken. Het zijn er een stuk of drie, maar ze geven me een instant beter gevoel;
  • Herhaal een aantal positieve affirmaties tegen jezelf in de spiegel, in plaats van de nadruk te leggen op de negatieve gedachtes in je hoofd;


  • Strek je lichaam. Doe yoga oefeningen of wat rek- en strekoefeningen. Angst en stress voel je in je spieren;
  • Stop waar je mee bezig bent als dat niet lukt en ga iets doen wat jij leuk vindt;
  • Probeer wat etherische oliën die helpen bij angst en stress, zoals lavendel, kamille of bergamot;
  • Doe iets aardigs voor iemand. Lach naar iemand op straat als je passeert, houd de deur open voor iemand. Je zult merken dat het je een goed gevoel geeft;

Angst en stress gedachten veranderen

  • Maak een lijst van je prestaties van de afgelopen jaren. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein ze zijn, schrijf alles op wat je weet. Je zult zien dat je zoveel meer kunt dan je denkt!
  • Luister naar kalmerende muziek. Mijn moeder liet ons vroeger als wij heel druk waren naar Enya luisteren. Daar werden we rustig van en uiteindelijk gingen we dan weer lief spelen;

Check ook dit artikel met mijn favoriete playlists om aan mijn blog te werken. Ze zijn ook heel fijn om te ontspannen!

  • Download de app Mindshift. Met deze app kun je aangeven hoe je je voelt. Je kunt je angst en stress een cijfer geven en een aantal reflectievragen beantwoorden. Je gevoelens beschrijven maakt je wat rustiger en op deze manier kun je ook nog eens je stresslevel bijhouden!
  • Pak je negatieve gedachten aan door je voor te stellen dat er alleen maar positieve dingen gebeuren. Spreek dit als het kan naar jezelf uit in de spiegel. Zo verander je je mindset;
  • Focus je op je zintuigen. Focus je op de smaak van het eten, het gevoel van je kleding op je huid, de geluiden om je heen.
  • Schrijf je gedachten op. Houd bij hoe je je voelt, zo kun je je eigen gevoel steeds beter gaan herkennen.



  • Pak twee ijsblokjes en wrijf ze over je polsen. De schrik van de kou maakt dat je hersenen hun aandacht verleggen van angst naar het koude gevoel.

40 manieren om angst en stress te verminderen

ook interessant:

Lees hier meer over wat positieve affirmaties zijn

Al bekend met affirmaties, maar lukt het je niet om vol te houden? Lees dan dit artikel

Schrijven in een dagboek is goed voor je mentale gezondheid. Waarom het goed is en hoe je kunt beginnen met dagboek schrijven lees je in dit artikel.

Check ook dit artikel met mijn favoriete playlists om aan mijn blog te werken. Ze zijn ook heel fijn om te ontspannen!


40 manieren om angst en stress te verminderen

Lees ook...

Dansen is niet alleen leuk, maar ook nog eens ontzettend goed voor je mentale gezondheid! Lees hier waarom

Doe ook eens de meditatie voor je innerlijke kind. Hiermee maak je connectie met je innerlijke kind. Lees er hier meer over

In dit artikel lees je waarom rommel in je huis bijdraagt aan (sociale) angst en stress en wat je er aan kan doen


Vind jij opruimen moeilijk? In dit artikel deel ik gewoontes die jij jezelf aan kunt leren voor een opgeruimd huis

Wandelen is ontzettend goed voor je mentale gezondheid. Het helpt je om beter te reflecteren. Lees hier meer

Lees in dit artikel over de lichamelijke symptomen van sociale angst


Angst en stress verminderen in een half uur tot een uur

  • Neem een verfrissende douche, scrub je gezicht en je huid;
  • Volg een work-out op YouTube. Zoek bijvoorbeeld op dance workout en dans je angstgevoelens weg!
  • Heb je een bad? Maak van de badkamer een spa met kaarsjes en ontspannende badolie om je te ontspannen;
  • Maak een lijst met haalbare doelen waar je nu niet aan kan beginnen. Zo heb je de lijst alvast klaar op het moment dat je er wel aan kan beginnen. Dit geeft rust;
  • Luister naar de podcast van Paulien Cornelisse. In deze podcast leest ze twee van haar boeken voor. Het eerste boek gaat over taal en hoe verwarrend taal kan zijn. Het tweede boek gaat over een cavia die op een marketingkantoor werkt. Dan denk je misschien: is dat niet belachelijk? Maar dat valt dus best wel mee.
  • Maak iets schoon of repareer iets in huis waar je je al een tijdje aan irriteert. Maak bijvoorbeeld de oven schoon, of hang dat gevallen schilderijtje weer op. Je kunt dan iets afstrepen wat niet meer in je achterhoofd hoeft rond te hangen én je kunt trots zijn op jezelf.
  • Doe iets waar je een beetje bang voor bent. Bel bijvoorbeeld naar de klantenservice van je energieleverancier, ondanks dat je dit ook via internet kan doen. Ga naar een winkel en laat de medewerker je helpen.
  • Plaats een paar inspirerende citaten op plekken waar je ze elke dag kunt zien. Bijvoorbeeld als achtergrond op je telefoon, of schrijf een citaat met whiteboardmarker op je spiegel. Zelf heb ik een letterbord aan de muur hangen. Die zijn ook heel leuk voor een mooie quote.
Je innerlijke kind
  • Schrijf een brief aan jouw innerlijke kind. Wees die troostende ouder en schrijf wat jij nodig hebt als je het echt nodig hebt. Veel angst en stress kan teruggeleid worden naar je kindertijd.


Angst en stress verminderen een dagdeel

  • Maak je huis schoon. Hoe minder rommel om je heen, hoe minder rommel in je hoofd. Een opgeruimd huis heeft een hele goede invloed op je mentale gezondheid;



  • Ga een lange wandeling in de natuur maken, als het weer het toelaat. Ergens waar geen auto’s zijn, geen drukte. Hier in Zwolle kun je wandelen in het Engelse Werk. Langs de IJssel en door het bos. Heerlijk! Maar pak ook eens de auto en rijd naar een mooi gebied toe. Ja, dat kan ook best alleen (mits je een auto hebt).


Een fijne hobby
  • Doe een puzzel. Mijn favoriete puzzels zijn Jan van Haasteren puzzels. Ik heb een puzzelmat, echt een musthave als je de puzzel niet wekenlang op tafel wil hebben liggen. Het is niet voor niets dat je veel mensen ziet puzzelen in de psychiatrie. Het is een hele fijne oefening, waarbij je focust op het puzzelen en je brein minder ruimte geeft voor negatieve gedachten. Het verlicht eenvoudig angst en stress. De puzzels van Jan van Haasteren zijn vrolijk en zitten vol grappige plaatjes. Daarbij zitten er ook altijd een paar leuke details in verstopt die je op kan zoeken.
  • Praat met iemand over hoe je je voelt. Ik bel vaak met mama. Ze komt ook vaak bij me langs en dan praten we de hele middag. We herkennen veel in elkaar en het lucht op om met haar te praten;
  • Vraag aan een van je vrienden om langs te komen. Ga gezellig een film kijken of spelletjes spelen;
  • Bedenk een DIY project. Op Pinterest kun je een heleboel leuke ideeën vinden. Leg je focus op maken en creëren, in plaats van te blijven hangen in je angst.

Een hele dag voor jezelf

  • Wees een hele dag super egoïstisch. Doe alleen wat jij wil. Desnoods zet je je telefoon uit. Het is vermoeiend om de hele dag rekening te houden met mensen om je heen. Je mag best een dagje vrij nemen, helemaal als je hoog in je spanning zit;
  • Ga even helemaal offline. Zet je telefoon uit en ga iets doen waarvoor je niet hoeft in te loggen. Ik ben zo nu en dan mijn telefoon vergeten als ik een dagje weg ging en het enige wat ik heel even miste was de fotocamera. Het voelde heel bevrijdend om mijn telefoon niet bij me te hebben. Ik vergat het ook heel snel en kon me veel beter richten op degene met wie ik was.

Vitamines

  • Eet gezond. Je hebt het misschien niet altijd zo door, maar eten heeft ontzettend veel invloed op hoe je je voelt.



  • Zorg voor vitamine D! Ga naar buiten als de zon schijnt en als dat niet lukt, slik vitamine D. Ik slik een aantal supplementen in aanvulling op mijn eetpatroon en vitamine D is hier een van. Het geeft me meer energie en ik word er minder angstig van;


Wees lief voor jezelf

  • Realiseer je dat je niet overal controle over hebt en dat dat oké is;
  • Vermijd alcohol en cafeïne;
  • Ga iets doen waarvan je weet dat je er goed in bent en geef jezelf een zelfvertrouwen boost;
  • Probeer een zo goed mogelijke nachtrust te krijgen. Ik vind het heerlijk om zo nu en dan avonden al om 20:30 in bed te kruipen. Soms nog met mijn laptop, maar liever niet. Ik lees een boek, schrijf wat en luister een podast of muziek. Zo bereid ik mijn lichaam voor op de nacht. Dit doe ik vaak na een weekend als het wat later is geworden, om mijn slaapritme weer aan te passen.
  • Stort jezelf op het leren van een nieuwe vaardigheid. Vind je het leuk om te schrijven? Dan kun je je gaan verdiepen in het maken van bijvoorbeeld een blog, of een boek. Je kunt leren fotograferen, maar ook leren taartenbakken, of tekenen. Wat je maar wil! Alles is te leren.

Welk idee kende jij nog niet?


Liefs,


Linda

40 manieren om angst en stress te verminderen WORD LID VAN DE RAARSOCIAAL SOCIALE ANGST CLUB

Ook interessant


Reacties
Categorieën