Hoe begin je een dagboek en schrijf je elke dag (5 tips!)

In dit artikel leg ik jou uit hoe je een dagboek begint en elke dag schrijft. In de afgelopen jaren ben ik geregeld begonnen met dagboek schrijven, maar ben ik er ook snel weer mee gestopt. Ik startte met zo’n mooi dagboekje met een gouden hangslotje. Ik kwam alleen niet veel verder dan een paar pagina’s.

Zo ging dat in de jaren daarna ook. Iets volhouden vond ik best wel moeilijk, ondanks dat ik affiniteit had met schrijven. Ik gunde mezelf de rust en de ruimte er niet voor.

Nu begrijp ik dat beter. Ik wilde helemaal niet te dichtbij komen. Mijn leven was zo ingericht met de focus op anderen dat naar mezelf luisteren spannend was. En daarbij wilde ik ook ‘goed’ dagboek schrijven.

Wat ‘goed’ dagboek schrijven precies is weet ik niet. En dat is ook precies het probleem. Ik legde de lat voor mezelf hoog en vaag en faalde daarmee steeds.

Dagboek schrijven is een van de meest eenvoudige en voor de hand liggende dingen die je zelf kan doen om aan je mentale gezondheid te werken.

Door een dagboek bij te houden maak je een connectie met je geest. Je staat bewust stil bij wat er nou daadwerkelijk gebeurt en hoe dit voor je is.

Een goede reden dus om te beginnen met dagboek schrijven. Maar hoe doe je dat? Hoe begin je een dagboek? In deze blog geef ik je 5 tips om een dagboek te beginnen, namelijk:

  1. Stel een doel
  2. Leg de lat niet te hoog
  3. Maak dagboek schrijven leuk voor jezelf
  4. Plan dagboek schrijven in
  5. Gebruik dagboekvragen

Hoe begin je een dagboek?

De eerste stap naar dagboek schrijven is heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een boekje om in te schrijven en een pen. Maar dan komt de volgende stap. Waar ga je over schrijven?

Je kunt over heel veel verschillende dingen in je dagboek schrijven. Het is maar net wat jouw reden is om in je dagboek te schrijven. Misschien wil je jezelf beter leren kennen, of meer zelfliefde creëren.

Dagboek schrijven kan ook op een heleboel verschillende manieren. Je kunt veel schrijven of weinig schrijven. Gericht schrijven of intuïtief. Je mag het helemaal aanpassen aan jouw wensen.

Lees in dit artikel 5 redenen waarom dagboek schrijven goed is voor jouw mentale gezondheid.

1. Stel een doel

Het is dus het meest handig om te beginnen met jouw wensen. Breng in kaart wat je hoopt dat dagboek schrijven jou brengt door middel van de volgende 3 vragen:

  1. Waarom wil ik een dagboek beginnen?
  2. Wat hoop ik er uit te halen?
  3. Wat wil ik bereiken?

Als je voor jezelf begrijpt waarom je in een dagboek wil schrijven, dan heb je meer motivatie om ook daadwerkelijk te gaan schrijven. En kun je gerichter gaan zoeken naar welke vorm van dagboek schrijven bij jou past.  

2. Leg de lat niet te hoog

Dagboek schrijven werkt net als therapie. De ene keer bespreek je heel veel, de andere keer minder. Er is geen perfecte manier van dagboek schrijven. Dat is voor iedereen verschillend.

Je kunt beter het schrijven aanwennen en er een gewoonte van maken, dan dat je gelijk van jezelf verwacht dat je het perfecte dagboek hebt.

Vroeger toen ik klein was ging ik met mijn moeder mee naar het zwembad als mijn broertje zwemles had. Ik  nam een schriftje mee waar ik in tekende, schreef en stickers plakte. Nu terugkijkend was dit mijn eerste dagboek.

Maak van je dagboek geen werkstuk. Zie het als een experimenteerboekje waar je jouw hersenspinsels in kwijt kan. Stop niet als je je niet aan je afspraak gehouden hebt.

Dagboek schrijven is een van de manieren om meer grip te krijgen op jouw sociale angst.

Met de gratis minicursus ‘meer grip op sociale angst in 7 dagen’ leer je welke stappen ik heb genomen in mijn herstelproces.

Zo kun jij gestructureerd aan de slag met jouw eigen herstelproces.

Schrijf je nu gratis in!

Invuldagboekjes

Vind je het lastig om zelf in te vullen wat je moet schrijven? Daar is een oplossing voor! Er zijn een aantal invuldagboekjes op de markt die jou helpen om je gedachten op papier te zetten. Deze dagboekjes hebben elk hun eigen insteek en manier.

Het 6 minuten dagboek

Het 6 minutendagboek is een dagboek voor mensen met weinig tijd. Of mensen die niet zoveel tijd aan dagboek schrijven willen besteden, maar er wel graag de voordelen uit willen halen. Het boekje bestaat dagelijks uit 2 delen, 3 vragen voor in de ochtend en 3 vragen voor in de avond. Daarnaast beantwoord je wekelijks een aantal reflectievragen en kun je maandelijks je gewoontes bijhouden. 

Lees hier de review.

Vertellis Chapters

Het Vertellis Chapters dagboek is een zelfreflectiedagboek voor iedereen die bewuster wil leven. We zijn zo druk in het dagelijks leven dat we soms vergeten om stil te staan. Dit dagboek helpt je om dat wel te doen. Het is gericht op dankbaarheid en persoonlijke groei. Je kunt het zien als een personal coach die je vragen stelt om na te denken over jezelf.

Lees hier de review.

3. Maak dagboek schrijven leuk voor jezelf

Dagboek schrijven hoeft geen verplichting te zijn, maar kan juist heel leuk zijn! Zoals ik hierboven al beschreef plakte ik vroeger al graag stickers. Dat vind ik nog steeds leuk.

Het zal voor iedereen verschillend zijn, maar ik ben echt een sucker voor leuke stationary. Schattige notitieboekjes, pastel markeerstiften, gekleurde pennen en stickers. Ik kan er geen genoeg van krijgen!

Gebruik dit dan ook zeker. Onthoud dat jouw dagboek een veilige plek is. Als jij er een kunstwerk van wil maken, dan maak je er een kunstwerk  van.

Je kunt er voor kiezen om een bullet journal bij te houden. Dit is een boekje met ruitjespapier en die kun je helemaal zelf invullen. Ik heb dit ooit geprobeerd, maar ik ben niet zo’n tekentalent en had er dus ook niet zoveel plezier van.

4. Plan dagboek schrijven in

Dagboek schrijven inplannen is de meest eenvoudige manier om er een goede gewoonte van te maken. Het is dus goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je gaat doen en wanneer je dit gaat doen.

Wanneer wil jij het liefste in je dagboek schrijven? Is dat aan het begin of aan het einde van de dag? Heb je het doel om elke dag een paar pagina’s te schrijven of enkel een paar minuten?

Schrijf je dagelijks of wekelijks? Als je dit voor jezelf duidelijk hebt zul je zien dat het aangaan van deze nieuwe gewoonte gemakkelijker zal gaan.

Kies een vast moment voor jezelf die aansluit op je dagritme. Maak tijd voor jezelf om in je dagboek te schrijven, zodat je er steeds meer van kan leren.

5. Gebruik dagboekvragen

Om in je dagboek te schrijven kun je gebruik maken van dagboekvragen. Dit zijn vooropgestelde vragen die jou helpen om bepaalde ontwikkeling te stimuleren.

Zoals ik eerder al beschreef vind je deze dagboekvragen in invuldagboekjes, maar je kunt ook je eigen invuldagboek creëren. Of dagelijks een vraag gebruiken van een vooropgestelde lijst.

Kies zelf uit waar je over na wil denken aan de hand van je wensen en plan de dagboekvragen in je planning in. Zo kun je voor jezelf je eigen reflectieproces uitstippelen.

Tot slot

Wees je er van bewust dat er geen regels zijn met beginnen met dagboek schrijven. Hoe jij je brein stimuleert door te schrijven is helemaal aan jou. En dat hoeft niemand te weten.

Dat is het mooie van een dagboek. Het is een plek zonder oordeel, het enige oordeel is jouw eigen oordeel. Dagboek schrijven helpt je om dat oordeel te verminderen en milder voor jezelf te worden.

Het helpt je om inzicht te krijgen in wie je bent en wat je doet. Zodat je de dingen die je anders wil kan gaan veranderen.

Onthoud dus het volgende:

  • Breng jouw wensen in kaart en stel een doel die je wil bereiken met dagboek schrijven
  • Leg de lat niet te hoog en behaal kleine successen om van dagboek schrijven een goede gewoonte te maken
  • Maak het zo leuk mogelijk voor jezelf. Je hoeft niet alleen te schrijven. Alle creativiteit mag in een dagboek. Het is jouw veilige plek
  • Plan dagboek schrijven in om de gewoonte goed onder de knie te krijgen. Zo gaat het op den duur als vanzelf!
  • Maak gebruik van invuldagboekjes of vooropgestelde dagboekvragen die aansluiten bij jouw wensen. Zo beheer je jouw eigen reflectieproces.

Weet jij nu ook hoe je een dagboek begint en elke dag schrijft?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

2 reacties

  1. Wat een fijne blog heb je! Ik journal al een paar jaar behoorlijk regelmatig, maar ik merk dat ik hier toch weer inspiratie uit haal.
    Bullet journaling is trouwens ook niet helemaal mijn ding – ik doe het zo af en toe, maar vaak blijven mijn trackers half ingevuld. Ik heb toch meer aan een gewone agenda en daarnaast een ‘gewoon’ dagboek. Maarreh … een bullet journal gaat niet om het tekenen hoor 😉 Het mag wel, maar het gaat vooral om het systeem.

    1. Dankjewel, wat leuk dat je een berichtje hebt geplaatst! Ik herken het, dat journalen soms best lastig is. Zelf kan ik erg teleurgesteld zijn als ik niet meer dagelijks journal en de structuur er uit gaat. Daarom noem ik mijn invuldagboeken eigenlijk meer werkboeken. Je kunt er lekker mee bezig als je dat zelf wil, in je eigen tempo en wanneer je zelf wil. Het gaat er voor mij vooral om dat ik bezig ben met mezelf en nadenk over mijn eigen gevoel en gedrag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.