5x maak jij deze fouten in jouw herstel?

Fouten maken is goed, daar leer je van, maar deze fouten in jouw herstel belemmeren jou om beter te worden. Er zijn een aantal dingen die je beter niet kan maken in je herstel. Dat is misschien een beetje een ongezellig onderwerp. Het liefste houd ik het zo veel mogelijk positief op mijn blog, omdat ik geloof dat een positieve benadering iedereen in zijn kracht zet.

Het betekent alleen niet dat ook echt alles alleen maar positief kan zijn. Fouten maken hoort bij het leven, dus ook bij je herstel. Het is vaak iets wat mensen die in de ziektewet zitten met mentale klachten erg moeilijk vinden. Het is zelfs vaak een van de redenen dat ze in de ziektewet terecht zijn gekomen. En nu ga ik het ook nog eens hebben over de fouten in jouw herstel.

Fouten maken vond (oké, en vind) ik ook spannend en eng. Het is wel de enige manier om te leren, als je in de gaten hebt dat je een fout maakt. Ook in je herstelproces zijn er dingen die je fout kunt doen. Dingen die jou tegenhouden in je herstelproces, die je niet verder helpen en eigenlijk alleen maar kostbare tijd kosten. Ik geef je 5 fouten in jouw herstel die jij wellicht ook herkent in je eigen leven.

Niet eerlijk zijn tegen je therapeut over je herstel

Niet eerlijk zijn tegen je therapeut is een van de meest gemaakte fouten in jouw herstel. En je hebt het niet eens zo snel door. Toen ik me ziekmeldde was ik al eerder in therapie geweest. De reden dat ik toen in therapie ben gegaan is omdat ik een ingewikkelde relatie achter de rug had en ik helemaal niet goed in mijn vel zat. Dat ik toen al last had van sociale angst wist ik niet.

Misschien wist ik diep van binnen best wel dat er meer aan de hand was dan alleen het verdriet om de relatie. Wanneer dat moment was weet ik niet goed meer. Ik weet wel dat ik tijdens mijn eerste therapie op den duur het idee had dat ik uitgepraat was. Ook mijn therapeut had het idee dat ik niet veel meer te vertellen had. Ik had alles besproken wat te maken had met mijn relatie en waar ik tegenaan liep. Dus rondden we de therapie af.

Achteraf gezien was er veel meer om te vertellen bij de psycholoog. Het ging niet alleen om die paar jaar van mijn leven en het ging niet alleen om mijn relatie met die ex. Ik vertelde wel delen van mijn verleden, maar de psycholoog ging er niet heel veel op in. Niet genoeg voor mij om meer te vertellen.

Hij vertelde me dat hij niet graag labels plakte, maar dat ik wel eens als hoog sensitief bestempeld kon worden. Ook daar deed ik toen niet zo veel mee. Ik wilde me na al die tijd gewoon weer beter voelen op de korte termijn. Uiteindelijk haalde het me op de lange termijn in, en niet zo’n beetje ook. Niet eerlijk zijn tegen je therapeut is een van die fouten in je herstelproces die misschien op dat moment veilig lijkt, maar dat eigenlijk helemaal niet is.

De tweede keer therapie nam ik serieuzer. Ik besloot dat ik alles zou vertellen. Elk detail, alles waarvan ik dacht dat het relevant kon zijn. Toen kreeg ik mijn diagnose sociale angststoornis. Eindelijk begreep ik wat er met me aan de hand was.

Door eerlijk te zijn tegen je therapeut krijg je echt de hulp die bij jou past. Therapie werkt vanuit methodieken, maar is uiteindelijk maatwerk. Jouw verhaal is waar de therapie om draait. Hoe eerlijker je bent, hoe meer kans dat de therapeut jou echt goed kan helpen.

Behandeling geen tweede kans geven

Dat ik niet helemaal eerlijk was geweest tegen mijn eerste psycholoog drong nog niet eens gelijk tot me door toen ik me ziekmeldde. Ik vond het heel spannend om weer op zoek te gaan naar een geschikte therapeut.

Ik wilde sowieso niet meer naar de vorige psycholoog. In hem had ik de hoop verloren. Dat had niet alleen te maken met mijn eigen verhaal, maar ook met andere cliënten die hij behandeld waar ik niet echt enthousiast werd van de ervaringen.

Als opgeleid hulpverlener vond ik hulp zoeken nog moeilijker. Ik vond het lastig dat ik zoveel over mentale gezondheid wist, maar niet van mezelf in de gaten had was er aan de hand was. Daarnaast vond ik het spannend om me aan te melden bij een psycholoog. Ik had geen idee wie ik er zou treffen. Mijn eerste psycholoog begreep dat wel. Ik had gezien wie er samen met mij opgeleid waren tot hulpverlener. Dat was lang niet allemaal om enthousiast van te worden en toch haalden ze hun diploma. Je vertrouwen in de handen van een vreemde leggen is een grote stap. Helemaal voor de tweede keer.

Toch gaf ik therapie een tweede kans. Een echte kans! En dit keer hielp het me veel verder dan ik eerder was gekomen. Ik stelde me open en probeerde zonder vooroordeel de behandeling te volgen. Als ik therapie geen tweede kans had gegeven had ik niet geweten dat ik een sociale angststoornis had en had ik niet geleerd welke negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen er in mijn hoofd afspelen. Wellicht was ik alleen een eindje gekomen, maar het had me jaren gekost.

Weer overgaan tot de orde van de dag na therapie

Therapie is niet een uurtje praten in de week en daarna weer verdergaan waar je mee bezig bent. Vanuit deze gedachte ga je meer fouten maken in je herstelproces. Misschien ziet therapie er wel uit als een uurtje praten, maar gedurende de week zul je merken dat dingen beginnen te werken. Je kijk op situaties veranderd en je kijk op jezelf veranderd. Het is goed om je bewust te zijn van de groei die je doormaakt in de periode tussen therapie in.

Therapie werkt het beste als je elke dag even bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling. Denk na over je sessie, praat er desnoods over met anderen als je dat fijn vindt. Blijf bezig met waar je over gepraat hebt. Zo weet je beter waar je het de volgende keer tijdens je therapie over kan hebben. Bezig zijn met je therapie helpt je om meer structuur in je therapie te geven en dat helpt je alleen maar sneller naar herstel.

Grote kans dat je therapeut je huiswerkopdrachten mee naar huis geeft. Neem elke dag even de tijd om hier naar te kijken. Schrijf elke dag in je dagboek hoe je je voelt, wat je hebt gedaan. Beantwoord vragen over je mentale gezondheid of gebruik een reflectie invuldagboekje. Hier kun je ook schrijven over de fouten in jouw herstel. Zo houd je nog beter grip op  jezelf.

Geen tijd vrij maken voor zelfzorg

Therapie gaat niet werken als je geen tijd voor jezelf neemt. Tijd om echt voor jezelf te zorgen. Zelfzorg is niet alleen een bad nemen of tijd nemen voor een masker. Zelfzorg is alles wat je voor jezelf doet om een zo comfortabel mogelijk leven te hebben. Dat gaat van persoonlijke verzorging tot bewegen. Zorg dat je de basis van je herstelproces onder controle krijgt. Zo creëer je een sterke basis om je mentale gezondheid op verder te bouwen.

Therapie is echt niet alleen een uurtje praten. Het helpt je om je mindset te veranderen. Door die mindset verandering ga je actie ondernemen op allerlei gebieden. Je kunt therapie zien als de spin in het web. Je gooit overal lijntjes uit en verbind ze met elkaar. Daar ben je dus mee bezig tussen je sessies door. Het is een van de grote fouten in jouw herstel om tussen de sessies door niet te focussen op jezelf.

Jezelf onder iets spannends uit praten

Therapie is confronterend. Het kan best zijn dat je therapeut je opdrachten mee naar huis geeft die je helemaal niet leuk vindt. Er zijn twee dingen die je dan kan doen. Je kunt jezelf onder de opdracht uitpraten, of een smoes bedenken waarom je het niet gedaan hebt, of je kunt de opdracht met beide handen aangrijpen.

Jouw therapeut geeft je geen opdrachten om je te pesten. Het zijn opdrachten om je te laten groeien. Als je last hebt van een angststoornis ben je vaak een kanjer in het onder iets spannends uitlullen met een vaag excuus. Een van de fouten in jouw herstel die geregeld terugkomt. Het is juist de bedoeling om dit af te leren. Of je geeft aan bij je therapeut dat je het niet durfde (eerlijk zijn tegen je therapeut) of je probeert deze spannende oefening toch te doen.

Je hoeft zo’n oefening niet alleen te doen. Misschien is er wel iemand in je netwerk die je wil helpen. Je familie, of een vriend of vriendin. Je mag best hulp vragen bij je therapie.

Welke fouten in jouw herstel herken jij?

Liefs,

Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *