6x doe dit tussen therapiesessies door voor een succesvol herstel

Tussen therapiesessies door gebeurt er een heleboel. Therapie is niet gewoon een uurtje praten, het werkt in de uren en dagen daarna door. Ook zijn er een aantal dingen die je kan doen tussen therapiesessies door om jouw herstel zo succesvol mogelijk te maken.

Ik volg een pittige vorm van therapie op dit moment, wat vooral erg lichaamsgericht is. Hiermee leer ik beter contact maken met mijn gevoelens. En het is loodzwaar. Volgde ik eerder een keer in de week therapie, nu ga ik meestal een keer in de twee weken. De tijd tussen therapiesessies door heb ik nodig om bij te komen, te verwerken en bij te leren.

Therapie is niet zomaar een uurtje praten. Ik zie therapie vaak als topsport. Het kan je echt uitputten. Zelf heb ik na therapie nog een uurtje of 2 energie door de adrenaline van de therapiesessie, maar daarna kak ik ongelofelijk in. Ik heb dan echt rust nodig. Een van de dingen die jij kunt doen tussen therapiesessies door voor een succesvol herstel.

Dit zijn de 6 dingen die je kunt doen tussen therapiesessies door:

  1. Maak tijd voor huiswerk
  2. Oefen met nieuwe inzichten
  3. Oefen met meditatie, mindfulness en ademhalingsoefeningen
  4. Journal om jezelf te leren kennen
  5. Reflecteer op je therapiesessie
  6. Schrijf op waar je het over wil hebben in de volgende sessie.
6x doe dit tussen therapiesessies door voor een succesvol herstel

Maak tijd voor het huiswerk dat je van je therapeut krijgt tussen therapiesessies door

Niet alle therapeuten doen dit, maar de meesten wel. Huiswerk meegeven. Vaak zijn dit schrijfopdrachten waarbij je moet reflecteren op wat je hebt geleerd en hoe je dit kan toepassen in de praktijk.

De therapeut kan je bijvoorbeeld vragen om je gedachtes bij te houden in de periode tussen therapiesessies door. Op deze manier kunnen jullie samen een inzicht geven in wat er met je gebeurt buiten de therapie om en waar je aan kan werken.

Voor de therapeut geven deze huiswerkopdrachten sturing om de therapie zo nauw mogelijk te laten aansluiten bij jou. Hoe meer de therapeut over je weet, hoe beter hij of zij je kan helpen.

Oefen met nieuwe inzichten die je hebt geleerd

Tijdens therapie leer je je gedachtes en overtuigingen ombuigen. In de beschermde omgeving van de therapieruimte leer je andere inzichten kennen. Als je daarna weer buiten komt kun je die inzichten natuurlijk niet zomaar links laten liggen.

Dat wil je ook niet, want die nieuwe inzichten maken je juist gemotiveerd. Dat zijn de inzichten die je nodig hebt om verder te komen, te groeien en te ontwikkelen. Wat je leert in therapie kun je daarna toepassen in de praktijk.

Maar dat gaat vaak niet vanzelf. Het heeft tijd nodig om te landen en meer een gewoonte te worden. Daarom is het belangrijk om te oefenen met de nieuwe inzichten die je hebt geleerd. Ga uitproberen wat je geleerd hebt en hoe je er nu mee omgaat. Dat geeft jou ook weer nieuwe inzichten die je kan delen met je therapeut!

Oefen met meditatie, mindfulness en ademhalingsoefeningen

Als je last hebt van sociale angst, maar vaak ook met andere mentale klachten, wordt meditatie en mindfulness van harte aangeraden. Het kan ook zijn dat je ademhalingsoefeningen leert van je therapeut. Alles om jou meer uit je hoofd te laten komen en in het hier-en-nu te laten zijn.

Mindfulness helpt je om minder last te hebben van je angsten. Angst ontstaat namelijk altijd door het verleden of de toekomst. Het bestaat eigenlijk niet in het hier-en-nu. Door mindfulness toe te passen leer je om meer te focussen op je taak en minder op al die gedachtes in je hoofd.

Je therapeut zal het ook zeker waarderen als je hier goed mee oefent. Hoe vaker je het doet, hoe meer het gaat helpen. En dat zal ook te zien zijn in je sessies.

Journal om je symptomen, gedachtes en gevoelens te leren kennen en bij te houden

Reflecteren kun je het beste schrijvend doen, met pen en papier. Schrijven heeft namelijk een hele goede invloed op je reflecterend vermogen en helpt je brein om dingen beter te verwerken. Door elke dag op te schrijven wat je denkt, voelt en doet kun je patronen ontdekken van jezelf.

Hoe beter je weet wat je voelt en denkt, hoe beter je jezelf leert kennen. En hoe beter je jezelf leert kennen, hoe beter je jezelf leert begrijpen en accepteren. Acceptatie is de grootste stap naar herstel.

Er zijn heel veel verschillende manieren om te journalen. Je kunt gebruik maken van de dagboekvragen die ik hier op de blog heb staan, of je kunt een invuldagboek aanschaffen, zoals Vertellis. Kleiner beginnen? Misschien is het 6 minutendagboek wat voor je.

Reflecteer op je therapiesessies

Als je dan toch aan het journalen bent, vergeet dan niet te reflecteren op de therapiesessie die je hebt gehad. Op het moment dat je weggaat bij therapie zit je vaak erg vol met nieuwe informatie en inzichten. Het heeft wat tijd nodig om te landen.

Schrijf wat dingen op als je uit therapie komt en denk er de dag daarna ook nog eens aan. Het kan maar zo dat er op dat moment weer nieuwe, andere gedachtes bij je opkomen dan de dag daarvoor. Therapie werkt door in de uren en dagen na therapie. Er gebeurt genoeg tussen therapiesessies door. En ondertussen rust je uit, dus komt er ook weer meer ruimte voor reflectie.

Denk na en schrijf op waar je het over wil hebben in de volgende sessie

Doordat je over de vorige therapiesessie hebt gereflecteerd en tussen de therapiesessies door geoefend hebt met de inzichten die je hebt opgedaan kun je steeds meer helder krijgen waar jij het de volgende keer over wil hebben.

Op deze manier houd jij zelf de controle over jouw herstelproces. Je therapeut staat naast je, niet boven je. Het is jouw proces en jouw herstel. Dat is met sociale angst soms een beetje ingewikkeld, omdat je het ook graag goed wil doen voor je therapeut.

Maar therapie is niet iets waar je op beoordeeld wordt. Het is er om jou te helpen. Jij bent de hoofdpersoon in jouw verhaal. Dat betekent dat je best wat invloed hebt op je eigen proces. Je therapeut zal je daar ook ruimte voor geven. Doen ze dat niet? Dan kan het zijn dat je niet helemaal de juiste therapeut voor jou hebt.

Neem dus elke dag even een momentje om stil te staan bij je therapie. Het zou zonde zijn als je alleen dat uurtje gaat en voor de rest alles laat lopen. Dan haal je lang niet alles uit je therapiesessies. Het lijkt misschien een beetje veel, maar als je elke dag een kwartiertje de tijd neemt om met deze taken aan de slag te gaan kom je al een heel eind!

Wat ga jij tussen je therapiesessies door doen?

Liefs,

Linda

MEER GRIP OP JOUW SOCIALE ANGST? DOE MEE AAN DE 7 DAAGSE MINI-CURSUS

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ALLE UPDATES? MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

CHECK DE PRODUCTEN DIE IK AANRAAD: RAARSOCIAAL RAADT AAN

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.