De drie soorten symptomen van sociale angst

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest

Dat sociale angst symptomen heeft is logisch, maar wist je dat er verschillende soorten symptomen zijn? Symptomen die veel verder gaan dan alleen psychische klachten.

Een angststoornis is namelijk psychische aandoening. Dat betekent dat het te maken heeft met je psyche, je brein. Je brein is het epicentrum van je lichaam. De plek waar alles wordt aangestuurd. Als er iets aan de hand is in je brein, kan dat diverse effecten in je lichaam met zich meebrengen. Effecten die vooral voelbaar zijn voor degene met sociale angst, maar in sommige gevallen ook zichtbaar kunnen worden voor de omgeving. In ieder geval heeft iemand met sociale angst zeker de angst dat de symptomen zichtbaar worden voor hun omgeving.

Om beter te leren begrijpen wat sociale angst inhoudt en hoe het voelt, bespreek ik met jullie de verschillende symptomen. Deze zijn onder te verdelen in drie verschillende soorten, namelijk cognitieve – , gedrags- en lichamelijke symptomen. Sociale angst is een psychische aandoening, maar heeft effect op alle onderdelen van jou en je lichaam. Dat alles aangestuurd wordt door je brein wil nog niet zeggen dat je ook alleen maar psychische symptomen zult merken.

Cognitieve symptomen

Dit is de eerste van de soorten symptomen waar ik aan denk bij mentale problematiek. Sociale angst heeft effect op je cognitieve vaardigheden. Dit zijn onder andere je geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Deze functies helpen je om informatie en kennis op te nemen en te verwerken. Bij een sociale angststoornis zitten symptomen in de weg om op een gezonde en gewenste manier te functioneren.

Vooral concentratie zul je wel herkennen. De stoornis vraagt veel van je cognitieve vermogen, omdat je continu bezig bent met je omgeving en anderen. Mensen met een sociale angststoornis hebben veel last van belemmerende overtuigingen. Je overtuigingen ontstaan in je vroege jeugd en naarmate je ouder wordt. Je creëert hiermee een beeld van jezelf en de omgeving. Het zijn de diepgewortelde overtuigingen over het leven en hoe je tegen de wereld aankijkt. Als deze overtuigingen voornamelijk negatief zijn, spreken we van belemmerende overtuigingen.

Lees hier meer over belemmerende overtuigingen

 

GezondheidGezondheid

Negatieve gedachten

Negatieve gedachten zijn veel voorkomend bij sociale angst. We zijn reuzegoed in doemdenken en hebben last van negatieve vooringenomenheid. Van tevoren kunnen we al bedenken hoe het zal gaan en dat is eigenlijk nooit heel goed. We kunnen wel stellen dat het vaak het meest negatieve scenario is. Dit noemen we ook wel doemdenken. Mensen met sociale angst denken automatisch negatief over zichzelf in de sociale context, terwijl ze de ander op een voetstuk zetten, omdat zij wel die sociale vaardigheden hebben waar iemand met sociale angst zo aan twijfelt. Deze manier van denken veroorzaakt een laag zelfbeeld. Totaal scheefgetrokken en uit verhouding. De ander wordt boven henzelf geplaatst.

Verhoogd zelfbewustzijn

Als laatste, maar niet het minste symptoom, wil ik het hebben over het verhoogd zelfbewustzijn. Dit is iets wat mij ontzettend heeft bezig gehouden, vooral toen ik net uitgevallen was. Als je last hebt van een verhoogd zelfbewustzijn ben je je continu bewust van je eigen aanwezigheid in de context met anderen. Je eigen gedrag voelt uitvergroot en zichtbaar alsof je op het podium staat. Jij ligt onder een vergrootglas en je denkt dat iedereen naar je kijkt en al deze negatieve dingen ziet. Je voelt letterlijk de ogen in je rug branden.

Je bent je er bijvoorbeeld heel erg van bewust dat als je gaat zitten, dat je spijkerbroek zich in je huid drukt en laat zien dat jij een hele dikke buik hebt. Als je er logisch over nadenkt let waarschijnlijk niemand daar op, maar voor je eigen gevoel ziet iedereen die enorme vetribbel die je daar hebt zitten.

               Lees hier meer over verhoogd bewustzijn

deze symptomen kun je zien bij sociale angst

Gedragssymptomen

Iemand die last heeft van sociale angst zal koste wat het kost voorkomen om voor schut te staan, of negatief beoordeeld te worden. Door al die negatieve overtuigingen en gedachten ben je daar eigenlijk altijd bang voor. Automatisch geeft je brein signalen aan om jezelf te beschermen. Die zijn zo minimaal dat je je vaak niet eens bewust bent van de angst. Toch zorgen die signalen er voor dat je sommige situaties gaat vermijden. Je zegt vrienden op het laatste moment af, of verzint een smoes om niet mee te gaan. Zelfs ziek worden kan een geluk zijn voor iemand met sociale angst. Dan hoef je niet deel te nemen aan de sociale activiteit en heb je een legitiem excuus.

EreadersEreaders

Jezelf beschermen

Als er geen reden is om af te zeggen en je neemt toch deel aan de sociale activiteit, dan bescherm je jezelf. In de loop van de tijd heb je patronen ontwikkelt om jezelf te beschermen tegen de mensen om je heen. Allerlei kleine trucjes die je helpen de tijd door te komen en eventueel gevaar te omzeilen. Zo houd je je telefoon altijd bij je, omdat je dan altijd terug kan vallen op doen alsof je druk aan het typen bent. Of je houdt je hand voor je mond als je praat uit bescherming.

Sta er ook niet gek van te kijken als iemand met sociale angst er ineens tussenuit piept. Soms kan de spanning zo oplopen dat er geen andere uitweg meer is dan ontsnappen. Eerder weggaan bij een feestje, of je verstoppen op het toilet. Alleen zijn is niet perse iets wat we willen, maar het zorgt er wel voor dat ons niks kan overkomen.

BoekenBoeken

Lichamelijke symptomen

Wat mij betreft de meest onprettige van de drie soorten symptomen! Wie denkt dat sociale angst geen pijn doet of lichamelijk ongemak met zich meebrengt heeft het mis. Angst heeft een flinke impact op je lichaam en brengt een scala een lichamelijke klachten met zich mee. De lichamelijke klachten bij sociale angst zijn uiteenlopend en bij iedereen weer een beetje verschillend, waardoor het soms moeilijk in te schatten is of je angstig bent, of dat je lichaam ergens anders op reageert.

Sociale angst kan onder andere zorgen voor overmatig zweten, trillen en beven. Veel mensen met sociale angst hebben last van overmatig blozen. Ook misselijkheid en andere buikklachten worden vaak genoemd.

Angst geeft je lichaam het signaal dat er gevaar is Bij sociale angst wordt dat signaal zo hard aangegeven, dat de gevoelens totaal niet meer in balans zijn met de situatie. Je lichaam begint bijvoorbeeld hevig te transpireren, alleen al als je een kopje koffie met je manager moet gaan drinken.

               Lees hier meer over lichamelijke symptomen

Deze lichamelijke klachten zijn niet alleen ongemakkelijk, maar soms ook beangstigend. Vooral als je een angst- of paniekaanval krijgt en je voelt dat je de controle verliest over je lichaam is dat erg eng. Hoe meer je leert over jezelf en je lichaam, hoe beter je leert herkennen wanneer je lichaam vanuit angst reageert. Zo kun je leren ingrijpen, voor de angst een aanval wordt.

Soms kun je alleen accepteren

Je kunt niet altijd wat doen aan de lichamelijke klachten. Ze kunnen best een tijd aanhouden en erg lastig zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van maandenlang diarree? Of een periode van zo weinig eetlust dat je in de ochtend wakker wordt met een lege, knorrende maag, wat je weer misselijk maakt en je eetlust bederft. Acceptatie is hierin erg belangrijk. Soms gaat het even niet en wil je lichaam niet meewerken. Het enige wat werkt is rust nemen. Je lichaam geeft signalen af dat je over de grens bent gegaan. Leer luisteren naar de signalen van je hoofd en je lichaam. Het zal je helpen in je reis naar sociale zelfverzekerdheid!

Welke symptomen zijn bij jou duidelijk voelbaar?

Liefs,

Linda

 

 

Je kunt niet altijd wat doen aan de lichamelijke klachten. Ze kunnen best een tijd aanhouden en erg lastig zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van maandenlang diarree? Of een periode van zo weinig eetlust dat je in de ochtend wakker wordt met een lege, knorrende maag, wat je weer misselijk maakt en je eetlust bederft. Acceptatie is hierin erg belangrijk. Soms gaat het even niet en wil je lichaam niet meewerken. Het enige wat werkt is rust nemen. Je lichaam geeft signalen af dat je over de grens bent gegaan. Leer luisteren naar de signalen van je hoofd en je lichaam. Het zal je helpen in je reis naar sociale zelfverzekerdheid!

Welke symptomen zijn bij jou duidelijk voelbaar?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *