Hoe begin je een dagboek en schrijf je elke dag?

Als je me een paar jaar geleden had gevraagd of ik ooit dagelijks in mijn dagboek zou schrijven dan had ik waarschijnlijk nee gezegd. Ook ik startte ooit met zo’n mooi dagboekje met een gouden hangslotje. Maar ik kwam niet veel verder dan een paar pagina’s en dan hield ik het weer voor gezien. Zo ging dat in de jaren daarna door. Iets volhouden was niet echt aan mij besteed, ondanks dat ik best affiniteit had met het schrijven. Ik gunde er mezelf alleen de rust niet voor. Nu begrijp ik dat ook beter. Ik wilde helemaal niet te dichtbij komen. Mijn leven was zo ingericht met de focus op anderen dat naar mezelf luisteren spannend was.

Toen ik in de ziektewet terecht kwam, werd schrijven weer een onderdeel van mijn leven. Ik schreef dingen op die ik leerde, maar ook hoe ik me voelde, of hoe ik met dingen omgegaan was. Ik merkte hoe het schrijven me hielp om meer structuur te krijgen in mijn gedachtes. Steeds meer wilde ik weten hoe ik het schrijven in kon zetten voor mijn mentale gezondheid.

Lees hier hoe ik in de ziektewet terecht kwam

Dagboek schrijven is een van de meest eenvoudige en voor de hand liggende dingen die je zelf kan doen om aan je mentale gezondheid te werken. Door een dagboek bij te houden maak je een connectie met je geest. Je staat bewust stil bij wat er nou daadwerkelijk gebeurt en hoe dit voor je is.

Waarom is dagboek schrijven zo goed voor je mentale gezondheid?

Er zijn verschillende redenen waarom dagboek schrijven zo goed voor je is. Ten eerste kan het je helpen om je hoofd leeg te maken. Al die gedachten in je hoofd blijven daar als ze geen uitgang vinden. Misschien heb je wel eens het idee gehad dat je met iemand moest praten, omdat je anders niet uit die negatieve gedachtenspiraal komt. Dat is dus niet perse nodig, je kunt ook met jezelf ‘praten’. Door de gedachten op te schrijven haal je ze uit je hoofd. Het helpt je om automatische negatieve gedachten in twijfel te trekken. Ook kan je met schrijven verbanden leggen tussen gedachten, gevoelens en gedrag. Het geeft je meer en meer inzicht in jouw mentale gezondheid en helpt deze daardoor ook te verminderen.

Dagboek schrijven helpt voor een betere nachtrust. Lees hier meer tips voor een betere nachtrust en tips voor als je niet kan slapen

Door op te schrijven waar jij tegenaan loopt, kun je voor jezelf triggers identificeren. Vergelijk maar eens de verschillende momenten waar er iets gebeurt is en je zult ontdekken welke patronen je ontwikkelt hebt. Dit helpt je ook om de belangrijkste angsten prioriteit te geven. Wat het meeste terugkomt is het meest belangrijk om aan te werken. Het helpt je dus gelijk met het stellen van doelen.

Dagboek schrijven is een vorm van zelfzorg. Je neemt de tijd voor jezelf, je geest en jouw gedachten. Het maakt daarom niet uit hoe lang je schrijft, als je er maar een gewoonte van maakt. Dagboek schrijven kan nooit kwaad, er kunnen alleen maar goede dingen uit voortkomen!

Tip: draai een van deze playlists tijdens het dagboek schrijven

Een plek zonder oordeel

Niet oordelen is het moeilijkste wat er bestaat. Automatisch oordelen we de hele dag door. We vinden overal wat van, ook al komt dat lang niet altijd zo duidelijk naar voren. Als je gaat praten over je mentale gezondheid, zul je zien dat het oordeel ook deel uitmaakt van het gesprek. Dat kan soms best wel ingewikkeld zijn. Je wil graag uitleggen hoe je je voelt, maar de ander vat het helemaal verkeerd op.

Lees in dit artikel waarom het goed is om over sociale angst te praten met anderen

In dit artikel leer ik je hoe jij sociale angst uitlegt aan iemand die het niet heeft

In je dagboek heb je daar geen last van. Je kan er je verhaal kwijt, zonder dat er over geoordeeld wordt. Op deze plek kun jij leren om positief over jezelf te gaan praten. Voor mij was dit een ontzettend belangrijk onderdeel van mijn herstelproces. Ik was helemaal niet positief over mezelf. Stelde me bescheiden op, maar eigenlijk was ik gewoon hartstikke onzeker. Ik had een laag zelfbeeld en geloofde niet in mezelf. Schrijven bracht daar verandering in.

hoe begin je een dagboek en schrijf je elke dag

Door gedachten op te schrijven haal je ze uit je hoofd. Het helpt je om negatieve gedachten in twijfel te trekken

Kantoor en schoolKantoor en school

Hoe begin je met dagboek schrijven?

De eerste stap naar schrijven in een dagboek is vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een notitieboekje en een pen. Maar dan kom je aan bij het eerste punt. Waar ga je over schrijven? Om dat te weten is het belangrijk om duidelijk te hebben wat de reden is dat jij in een dagboek gaat schrijven. Stel jezelf daarom de volgende drie vragen:

  1. Waarom wil ik een dagboek beginnen?
  2. Wat hoop ik er uit te halen?
  3. Wat wil ik bereiken?

Als je voor jezelf begrijpt waarom je in een dagboek wil schrijven, dan heb je meer motivatie om ook daadwerkelijk te gaan schrijven. En kun je gerichter gaan zoeken naar welke vorm van dagboek schrijven bij jou past.

Hoe blijf je in je dagboek schrijven?

Om van dagboek schrijven een gewoonte te maken is het goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je gaat doen en wanneer je dit gaat doen. Bedenk wanneer jij het liefste in je dagboek wil schrijven. Is dat aan het begin, of aan het einde van de dag? Heb je het doel om elke dag een paar pagina’s te schrijven, of enkel een paar minuten? Schrijf je elke dag, of elke week? Als je dit voor jezelf duidelijk hebt, zal je zien dat het aangaan van deze nieuwe gewoonte gemakkelijker zal gaan.

hoe begin je een dagboek en schrijf je elke dag

Zelf schrijven is niet altijd nodig. Er zijn een paar invulboekjes op de markt die jou helpen om je gedachten op papier te zetten.

Invuldagboekjes

Zelf schrijven is helemaal niet altijd nodig. Er zijn een aantal invuldagboekjes op de markt die jou  helpen om je gedachten op papier te zetten. Deze dagboekjes hebben elk hun eigen insteek en manier. Het ene boekje kost je wat meer tijd dan de ander. Een aantal opties van invuldagboekjes zijn:

Het 6 minuten dagboek

Het 6 minutendagboek is een dagboek voor mensen met weinig tijd. Of mensen die niet zoveel tijd aan dagboek schrijven willen besteden, maar er wel graag de voordelen uit willen halen. Het boekje bestaat dagelijks uit 2 delen, 3 vragen voor in de ochtend en 3 vragen voor in de avond. Daarnaast beantwoord je wekelijks een aantal reflectievragen en kun je maandelijks je gewoontes bijhouden.

Het 6 minutendagboek leerde mij dagelijks dankbaarheid benoemen. Lees in dit artikel meer levenslessen die ik leerde.

var bol_sitebar={"id":"bol_1618842536481", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000108382473","familyId":"","site_id":"1101139","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":false,"button":true,"link_name":"Het%206%20minuten%20dagboek","link_subid":"dagboek%20schrijven","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};
Vertellis Chapters

Het Vertellis dagboek is een zelfreflectiedagboek voor iedereen die bewuster wil leven. We zijn zo druk in het dagelijks leven dat we soms vergeten om stil te staan. Dit dagboek helpt je om dat wel te doen. Het is gericht op dankbaarheid en persoonlijke groei. Je kunt het zien als een personal coach die je vragen stelt om na te denken over jezelf.

var bol_sitebar={"id":"bol_1618848848966", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000088890597","familyId":"","site_id":"1101139","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":false,"button":true,"link_name":"Vertellis%20Chapters%20mindfulness-dagboek.","link_subid":"dagboek%20schrijven","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};

Hoe lang schrijf je in je dagboek?

Het zou natuurlijk prettig zijn als ik je een kant-en-klaar antwoord gaf. Ook de tijd die je besteed aan dagboek schrijven is vrij in te vullen. Maar om te beginnen met schrijven kun je het beste klein beginnen. Het is belangrijker dat het een gewoonte wordt, waar je naar gaat verlangen, dan dat het een verplichting wordt, waarbij je naar het kookwekkertje blijft staren tot de minuten voorbij zijn. Of dat je het gewoon vergeet en weer terug bij af bent.

Begin daarom eerst eens met 5 tot 10 minuten schrijven. Richt je op het schrijven en niet op de tijd. Is de tijd om, dan kun je stoppen met schrijven. Of je gaat nog even door als je daar zin in hebt. Je doel is in ieder geval bereikt. Je hebt een dag in je dagboek geschreven!

Wat schrijf je in je dagboek?

Het is afhankelijk van jouw reden om in je dagboek te schrijven wat je er in op gaat schrijven. Er zijn geen regels voor dagboek schrijven, enkel suggesties. Helaas maakt dat dagboek schrijven juist ook een beetje lastig. Heb je nog nooit eerder in een dagboek geschreven, of enkel luttele pogingen gedaan die uitgelopen zijn op niks? Begin dan eerst eens met het vertellen over je dag. Wat heb je gedaan? Hoe was dat? Heb je het fijn gehad, of was er iets waar je tegenaan gelopen bent?

Door je dag stap voor stap op te schrijven vind je vanzelf aanknopingspunten waar je meer over zou willen schrijven. Omdat een dagboek zo vrij is, mag je alles schrijven wat in je opkomt. Het hoeft niet perfect en netjes te zijn, als je maar schrijft. De rest komt vanzelf. Begin eerst, dan komt de structuur vanzelf. Je hoeft ook helemaal niet hele zinnen te schrijven. Steekwoorden mag ook. Desnoods maak je er tekeningetjes bij. Het gaat erom dat wat er in je hoofd zit op papier komt.

Wat ik in mijn dagboek schrijf

Zelf maak ik op dit moment ’s avonds gebruik van het Vertellis invuldagboek. Hier kan ik elke dag over mijn dag schrijven en dat vind ik fijn. Ik heb namelijk nogal eens de neiging om meer op te gaan schrijven wat ik allemaal nog moet doen, dan dat ik me focus op wat ik moet schrijven. Dit helpt mij daarbij.

Daarnaast heb ik een eigen invuldagboek gemaakt met een aantal van de vragen die uit mijn coaching komen. Zo denk ik dagelijks na over waar ik dankbaar voor ben, maar schrijf ik ook mijn helpende en niet-helpende gedachtes op. Ook vul ik het G-schema een keer in de drie dagen in. Dit is een schema om negatieve gedachten om te buigen.

Toen ik begon met dagboek schrijven ben ik begonnen in een notitieboek waar alles door elkaar stond. Alles wat in mijn hoofd zat kwam er in. Dus ook dingen voor mijn blog. Dit ben ik uiteindelijk gaan splitsen. Mijn dagboek is echt voor mij en mijn gedachten. Niet voor mijn to do’s en andere takenlijstjes rondom werk.

Voorbeelden van wat je in je dagboek kunt schrijven

  • Habit trackers;
  • Lijstjes van favorieten. Zoals je favoriete planten, muzieknummers of series;
  • Mooie stukjes uit boeken die je gelezen hebt;
  • Je favoriete quotes;
  • Intuïtief schrijven: zet de wekker voor een bepaalde tijd en schrijf alles op wat er in je opkomt. Het maakt niet uit wat.
  • Plak er mooie plaatjes in die je tegengekomen bent. Dagboek schrijven hoeft niet alleen letterlijk met pen te zijn. Je kunt gedachten of gevoelens ook een beeld geven.

Schrijven is een fijne hobby voor als je in de ziektewet zit. Op zoek naar meer hobby ideeen? Check dan dit artikel!

hoe begin je een dagboek en

Begin eerst, dan komt de structuur vanzelf. Je hoeft ook helemaal niet hele zinnen op te schrijven. Steekwoorden mag ook. Desnoods maak je er tekeningetjes bij.

Oké, maar wat schrijf je echt in je dagboek

Waarschijnlijk heb je dit artikel aangeklikt, omdat je letterlijk wil weten waar je in vredesnaam over moet schrijven. Over jezelf is veel te vaag. Ik herken dat. Er is zo ontzettend veel mogelijk dat het overweldigend voelt. Daarom zijn invulboekjes ook zo ideaal, maar die sluiten misschien niet altijd helemaal aan bij wat je nodig hebt. Zo’n boekje moet bij je passen. Het is een kwestie van uitproberen of dat bij je past. Maar misschien is het dan eerst handig om van schrijven iets meer een gewoonte te maken. Want je kunt beter je notitieboekje van de Action laten verstoffen dan een invulboekje waar je toch wel wat meer voor hebt neergelegd.

In die invulboekjes staan een heleboel voorbeelden van vragen die je prima kunt gebruiken voor je eigen invuldagboek. In dit artikel geef ik je voorbeelden van vragen die je dagelijks kunt beantwoorden in jouw dagboek.

Dagboekvragen

  1. Waar ben je dankbaar voor?
  2. Hoe voel je je vandaag?
  3. Wat kan ik vandaag doen om er een topdag van te maken?
  4. Hoe was je dag vandaag?
  5. Wat ging er goed?
  6. Wat kon beter?
  7. Waar werd ik blij van vandaag?
  8. Wat ga ik morgen anders doen?
  9. Waar heb ik geen spijt van?
  10. Welke uitdaging ben ik niet uit de weg gegaan vandaag?
GezondheidGezondheid

Met deze vragen ben je waarschijnlijk elke dag al ruim 10 minuten bezig. Begin met een paar van deze vragen per dag en oefen met het schrijven. Je kunt het dagboek schrijven vanzelf uitbreiden als je voelt dat je daar klaar voor bent. Ik merk dat ik zo nu en dan echt de behoefte heb om mijn boekje te pakken en te schrijven. Dat is de gewoonte die mijn brein een seintje geeft. Heerlijk is dat! Ik ben er zo trots op dat mijn brein nu ook goede gewoontes automatisch doet. Dat kan jij ook!

Lees in dit artikel specifieke dagboekvragen voor sociale angst

30 dagboekvragen voor meer zelfliefde
30 dagboekvragen voor je persoonlijke ontwikkeling

hoe begin je een dagboek en schrijf je elke dag

Wees niet te streng voor jezelf. Elke regel die je schrijft is een overwinning!

Hoe maak je dagboek schrijven leuk?

Het zal voor iedereen verschillend zijn, maar ik ben echt een sucker voor stationary. Schattige notitieboekjes, markeerstiften, gekleurde pennen en stickers. Ik kan er geen genoeg van krijgen! Gebruik dit dan ook zeker. Onthoud dat jouw dagboek een veilig plek is. Als jij er een kunstwerk van wil maken, dan maak je er een kunstwerk van. Je kunt er ook voor kiezen om een Bullet Journal bij te houden. Dit is een boekje met ruitjespapier en die kun je helemaal zelf invullen. Ik heb dit ooit geprobeerd, maar ik ben niet zo’n tekentalent en heb er ook niet zoveel plezier van. Laat mij maar inkleuren en stickers plakken.

Verwen jezelf en geef jezelf een mooi notitieboekje cadeau. Check in dit artikel meer cadeautjes die leuk zijn als je last hebt van mentale klachten.

Wees niet te streng voor jezelf. Lach er om als je merkt dat je weer aan het opschrijven bent wat je allemaal moet doen, terwijl je je eigen verhaal aan het opschrijven was. Dat wordt vanzelf minder. Het feit dat je het in de gaten hebt is al een overwinning. Elke regel die je schrijft is een overwinning!

Een samenvatting

  • Bedenk waarom jij in je dagboek wil schrijven. Bedenk gelijk hoe je dit zou willen invullen, wanneer je zou willen schrijven.
  • Kies een vorm die bij jou past. Ga je zelf aan de slag, of kies je voor een invuldagboek?
  • Begin klein. Start met elke dag 5 tot 10 minuten schrijven. Richt je eerst op de gewoonte van het schrijven, de inhoud komt op den duur vanzelf.
  • Maak van je dagboek een veilige plek, waar je niet oordeelt over jezelf. Hier mag je jezelf zijn, trots op jezelf zijn en blij met jezelf zijn.
  • Maak dagboekschrijven leuk voor jezelf! Koop leuke markeerstiften of gekleurde pennen en stickers. Het is jouw eigen creatieve plek.

Ben jij een dagboekschrijver? Of ga je er nu mee beginnen na dit artikel?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *