De kracht van dansen

Mijn liefde voor muziek en dansen is al op jonge leeftijd ontstaan. Ik geloof dan ook heel sterk in de kracht van dansen. Bij ons thuis stond vaak muziek aan. Ik kan me herinneren dat toen ik een klein meisje was, we een grote stereotoren in de woonkamer hadden staan. Er konden twee cassettebandjes in en er zaten een heleboel knopjes op. Er kon een koptelefoon aan gekoppeld worden met zo’n grote, dikke aansluiting.

Ik hou van veel muziek, maar vooral van muziek waar je niet stil op kan zitten. Mensen hebben de natuurlijke neiging om mee te gaan in het ritme van de muziek. Ik heb dat ook erg sterk en ik geef me er graag aan over. De klanken van de muziek doen wat met ons en met ons lijf. De filosoof Friedrich Nietzsche beschreef het al heel mooi:

“Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn.”

de kracht van dansen

In muziek en dans kunnen we delen, waar taal of cultuur soms een barrière kunnen zijn.

De universele taal van muziek en dans

Muziek hoort bij ons leven. Het geeft de kracht om ons gevoel tastbaar te maken, als we daar de woorden niet voor hebben. We kunnen onze emoties uitdrukken door de beweging van ons lichaam op de muziek. Muziek en dans zijn als een universele taal. Uit welke cultuur je ook komt, waar je ook vandaan komt of welke taal je ook spreekt, iedereen reageert emotioneel op dezelfde manier op muziek. In muziek en dans kunnen we delen, waar taal of cultuur soms een barrière kunnen zijn.

Lees in dit artikel 10 muzieknummers die je zelfvertrouwen een boost geven! Heb je gelijk muziek om op te dansen

Als we bewegen, ontspannen onze spieren op de muziek, waardoor we dagelijkse spanningen los kunnen laten. Dansen helpt de spanning in je lijf los te laten.

Dansen is een mooie middenweg als je niet zo gek bent op sport. Natuurlijk heeft dansen in een groep of met een partner voordelen, daar zal ik verderop in de blog meer over vertellen. Dansen kan overal waar je muziek aan kunt zetten, dus ook gewoon thuis. Je hoeft je er niet helemaal voor in je sportkleren te hijsen en naar een sportschool of dansschool te gaan.

Durf je nog niet echt te dansen? Begin dan met wandelen. Lees in dit artikel over de kracht van wandelen

Dansen is goed voor je gezondheid

Muziek en dans zijn ontzettend goed voor je fysieke en je mentale gezondheid. Dans bevordert je geluk en tevredenheid. Uit onderzoek is gebleken dat dansen helpt bij het verminderen van klachten als angst, depressie en stress, maar ook nek- en rugklachten.

Dansen werkt niet alleen therapeutisch, ook in het dagelijks leven doet het ons goed. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die dansten niet alleen gelukkiger waren, ze waren over het algemeen meer tevreden over alles in hun leven. Bijvoorbeeld over hun relaties, gezondheid en de doelen die ze over de jaren hadden bereikt.

Als je aan het dansen bent maakt je brein serotonine en endorfines aan. Deze stofjes zorgen er voor dat je je tevredener en gelukkiger voelt. Daarom raad ik het echt aan om te dansen als je gestrest, angstig of verdrietig bent. Het helpt je je gevoelens te beheersen.

MuziekMuziek

Dansen verbetert je emotionele welzijn

Dansen is niet alleen leuk, maar ook een uitdaging. Het is een positieve afleiding en bevordert de creativiteit! Dansen kent een heleboel fysieke en mentale voordelen. Dansen stelt ons in staat om onze emoties te uiten door de bewegingen van ons lichaam. Daarom ziet dansen er soms ook zo gepassioneerd uit. Wat we niet altijd met woorden kunnen zeggen, kunnen we wel in de natuurlijke expressie van dans.

Dans maakt onze gedachten eenvoudiger, rustiger en kan ze zelfs laten verdwijnen. Dit komt doordat je aan niks anders denkt dan de bewegingen die je maakt. Het helpt om negatieve gedachten naast ons neer te leggen en op de activiteit te concentreren. Dansen is iets wat je heel mindful doet! Het verbetert je concentratie, net als meditatie en mindfulness.

Jij kunt ook leren mediteren! In dit artikel leer ik je uit hoe je kunt beginnen.

Dansen helpt je om verbinding te maken

Dit is heel belangrijk voor mensen met sociale angst. Echt verbinding maken vond ik lang erg moeilijk. Door dansen kom je in harmonie met jezelf. Het laat je emoties voelen op een dieper niveau. Je leert jezelf kennen door je eigen lichaamstaal, wat je in staat stelt om verbinding te maken met je angst.

Dansen is vaak een sociale activiteit, je doet het in groepsverband of met een partner. Als je danst in een groep of met een danspartner leer je om relaties met anderen op te bouwen en nieuwe relaties aan te gaan. Dansen brengt je dichter bij anderen, letterlijk. Je leert nieuwe mensen kennen die je op reguliere basis gaat zien. De kracht van dansen is niet alleen de dans zelf, maar ook een sociale kracht. Het zijn niet alleen stofjes in onze hersenen, het is het samenzijn wat zorgt voor de juiste stofjes in ons hoofd.

Dansen verbetert je humeur

Als je aan het dansen bent heb je al je focus op het hebben van plezier en het denken aan de danspasjes, waardoor je je zorgen vergeet. Dit is de belangrijkste reden om te gaan dansen. Dansen helpt bij het verminderen van de fysieke spanning in je lijf. Voor veel mensen is dansen een uitlaatklep, een manier om jezelf te uiten.

Als je danst maken je hersenen endorfines aan, de hormonen die je neurotransmitters triggeren waardoor je je comfortabeler en meer ontspannen voelt. Je voelt je meer in je kracht en hebt meer plezier in wat je doet. Muziek en dansen activeren niet alleen de zintuiglijke en motorische circuits in onze hersenen, maar ook het pleziercentrum.

Dansen helpt goed als je laag in je energie zit en je verveelt. Lees hier nog veel meer tips!

de kracht van dansen

Als je danst maken je hersenen endorfines aan, de hormonen die je neurotransitters triggeren waardoor je je comfortabeler en meer ontspannen voelt.

Dansen maakt je zelfverzekerder

Het leren van een nieuwe dans is niet eenvoudig. Het kost tijd en moeite om de dans onder de knie te krijgen. Dit groeiproces geeft je inzicht in jouw groei en hoe goed je ergens in kunt worden als je er plezier in hebt en er voor werkt. Hierdoor zal je je zelfverzekerder gaan voelen!

Dansen vermindert je negatieve gedachten. De meest mentale problemen gaan gepaard met heel veel negatieve gedachten. Vaak zijn die gedachten de spil in het mentaal ziek zijn. Door dansles te volgen worden deze gedachten minder. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die dachten zich beter konden concentreren en ze voelden zich vrediger en kalmer. Dat draagt bij aan je zelfvertrouwen. De kracht van dansen!

Negatieve gedachten zijn cognitieve symptomen van sociale angst. Lees hier meer over de drie soorten symptomen van sociale angst.

Ik dans zelf op dit moment niet meer in groepsverband, maar dit heb ik in het verleden wel veel gedaan. Ik sport nu met een lieve vriendin, een van mijn dansmaatjes van vroeger. We doen vaak bokszaktraining en dat vergt ook een soort danspasjes. De andere dansjes doe ik lekker thuis, in de woonkamer.

Vergeet je problemen en dans

Bob Marley

En jij, dans jij ook?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *