negatieve gedachten loslaten creatieve uitlaatklep
Zelfcompassie bij sociale angst
Linda
Zelfcompassie bij sociale angst
07/03/2024
12 min
0

Hoe je negatieve gedachten kunt stoppen en je creatieve uitlaatklep kan vinden

07/03/2024
12 min
0

Ben jij er ook helemaal zat van dat je jouw stroom aan negatieve gedachten maar niet kunt stoppen? Wil je een manier vinden om jezelf te bevrijden van negatieve gedachten en je creativiteit te laten stromen? Dan ben je hier op de perfecte plek!

In dit artikel ontdek jij hoe je negatieve gedachten kunt stoppen en je creatieve uitlaatklep kunt vinden. Creatief zijn helpt namelijk enorm om je negatieve gedachten te beheersen en je zelfbeeld en zelfvertrouwen te vergroten. Ontdek de kracht van creativiteit en hoe het zorgt voor zelfexpressie en herstel. 

Als opgeleid maatschappelijk werker en ervaren coach ben ik gek op praktische en concrete oplossingen voor mentale klachten. Je creatieve uitlaatklep vinden is er daar een van. 

Mijn creatieve uitlaatklep bleek mijn interieur, Instagram en mijn planten te zijn. Dat ontdekte ik in de ziektewet en ik ervaarde meer en meer hoe het mijn negatieve gedachten verminderde en plaats maakte voor positieve gedachten

Maar het maakt niet uit wat je doet. Of je nu schrijft, tekent, klust, muziek maakt of tuiniert, door je te richten op je passie vind je een nieuwe manier van geluk en voldoening in je leven. 

Laat negatieve gedachten niet meer toe en pak de controle over jouw eigen leven terug! Lees verder en ontdek hoe jij je creatieve uitlaatklep kunt vinden en je brein kunt bevrijden van al die negatieve zelfpraat. Het is tijd om jezelf toe te staan te groeien op een hele fijne manier!

In dit artikel lees je:

  1. Wat zijn negatieve gedachten
  2. De impact van negatieve gedachten op je welzijn
  3. Het belang van negatieve gedachten stoppen
  4. Technieken voor het stoppen van negatieve gedachten
  5. Het vinden van je creatieve uitlaatklep
  6. Waarom creativiteit kan helpen bij het stoppen van negatieve gedachten
  7. Verschillende soorten creatieve uitlaatkleppen
  8. Hoe je een creatieve routine op kan bouwen
  9. Conclusie: het stoppen van negatieve gedachten met behulp van je creatieve uitlaatklep


 meer grip op sociale angst banner


Wat zijn negatieve gedachten?

Negatieve gedachten, of negatieve zelfpraat, is dat wat je tegen jezelf zegt, hardop of in gedachten. Het is je innerlijke criticus die jou steeds weer onderuit haalt. Jouw innerlijke dialoog, die ontzettend negatief is, waardoor je weinig zelfvertrouwen hebt en een laag zelfbeeld.

Negatieve gedachten zijn er in verschillende soorten en maten. Zo kunnen ze voor een spannende situatie plaatsvinden, bijvoorbeeld in de vorm van doemdenken. Of ze komen in reactie op een gebeurtenis, of iets wat iemand tegen je gezegd heeft. Je baas vraagt bijvoorbeeld of je even naar zijn kantoor wil komen en je denkt gelijk dat je iets verkeerd hebt gedaan.

Onder soorten negatieve gedachten vallen ook het veroordelen van je emoties, uitvergroten en personalisatie.

Negatieve gedachten zijn ook vaak de strenge, straffende gedachten die je denkt. Het afkraken van jezelf in je hoofd, piekeren over gebeurtenissen in het verleden en de verplichtingen die je aan jezelf hebt. Er wordt daarom ook wel gerefereerd naar je innerlijke criticus. Dat is het stemmetje in je hoofd die zo streng voor je is.

Ben jij te streng voor jezelf? Herken de signalen in dit artikel.

negatieve gedachten stoppen creatieve uitlaatklep

De impact van negatieve gedachten op je welzijn

Negatieve gedachten kunnen een enorme impact hebben op jouw dagelijks leven, en daarmee op je welzijn. Ze belemmeren je om te groeien, breken je zelfvertrouwen af en brengen je uit balans.

Dagelijks heb je zo’n 50.000 tot 60.000 gedachten. Daar krijg je het merendeel niet eens van mij, namelijk 70%. Dat wil alleen niet zeggen dat de gedachten geen impact hebben op je brein.

Als dit namelijk negatieve gedachten zijn, dan is je brein continu op zoek naar bewijs voor deze negatieve gedachten. Daardoor blijf je stilstaan en kan je niet groeien.

Negatieve gedachten kunnen leiden tot stress, angst, depressie en andere mentale problemen. Ze beperken meer dan eens jouw vermogen om te kunnen genieten van het leven en van je prestaties en positieve kanten, waardoor je zelfvertrouwen en zelfbeeld steeds meer afbrokkelt.

Het belang van negatieve gedachten stoppen

Negatieve gedachten stoppen is essentieel voor jouw mentale en algemene welzijn. Het vermindert stress, zorgt voor een betere stemming en verhoogt daarmee jouw algehele tevredenheid over je leven.

Het vergroot je veerkracht

Het beheersen van negatieve gedachten helpt jou om beter om te gaan met afwijzing, tegenslagen en uitdagingen. Je veerkracht wordt verhoogt doordat je jezelf aanmoedigt om situaties vanuit een meer realistisch en minder emotioneel perspectief te bekijken.

Het verbetert relaties

Dat zorgt er ook voor dat relaties verbeteren. Hoe minder jij in negatieve gedachten schiet, maar dicht bij jezelf blijft en neutrale of positieve gedachten hebt, hoe minder kans op miscommunicatie of conflicten met anderen. Het stelt je meer open voor positieve interacties en gezonde relaties.

Zit jij vast in een ongezonde vriendschap? Herken deze signalen!

Je kunt beter beslissingen nemen

Negatieve gedachten vertroebelen jouw oordeel en zorgt voor spanning en angst. Hierdoor maak je sneller impulsieve of slecht doordachte beslissingen, of je maakt helemaal geen beslissing.

Een brein zonder zoveel negatieve gedachten zorgt voor een helderdere geest en dat zorgt ervoor dat jij beter geïnformeerde en weloverwogen keuzes kan maken.


Cato (member RAARsociaal Academie)

“Door creatief te journalen met vragen over mijn innerlijke criticus ontdekte ik heel veel over mezelf. Confronterend, maar het zorgde er wel voor dat ik met mijn moeder ging praten en een beslissing heb genomen: ik ga me aanmelden voor traumatherapie."


Toename van kwaliteit van leven

Doordat het stoppen van negatieve gedachten zorgt voor meer veerkracht, verbeterde relaties en betere besluitvorming, verhoogt het jouw algehele kwaliteit van leven. Je bent gelukkiger met de juiste mensen om je heen, voelt je sterker en zelfverzekerder en voelt meer controle, omdat je beter keuzes kan maken.


Sebastiaan (volger op Instagram)

“Dichten helpt mij om woorden te geven aan mijn gevoelens, mijn creativiteit te laten vloeien en me te uiten naar andere mensen door de gedichten te delen op Instagram.”

negatieve gedachten ombuigen

Je lichamelijke gezondheid verbetert

De chronische stress die veroorzaakt wordt door negatieve gedachten, zorgt ook voor lichamelijke symptomen zoals hartziekten, een hoge bloeddruk, vermindering van je immuniteit en meer. Je negatieve gedachten stoppen komt dus ook je fysieke gezondheid ten goede.

Het bevordert je persoonlijke groei

Tot slot stimuleert het stoppen met negatieve gedachten jouw zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Het motiveert je om oude patronen te doorbreken en nieuwe, gezondere methoden te vinden om positiever te denken.


Lore (volger op TikTok)

“Journalen heeft me geholpen om tijd voor mezelf te nemen. Ik maak mooie pagina’s in mijn journal wat mijn creativiteit stimuleert en ik maak tijd om op mezelf te reflecteren en mezelf beter te leren kennen. Journalen heeft me echt gered toen ik heel depressief was.”

Het stoppen van negatieve gedachten is geen eenvoudig proces, maar het is het dubbel en dwars waard om jezelf aan te leren, zodat jij ook een gelukkiger en gezonder leven kan leiden.

Je zult er consistent mee moeten oefenen en soms kan het ook zijn dat je professionele hulp nodig hebt, maar de voordelen voor jouw mentale en fysieke gezondheid zijn dit meer dan waard.

Technieken voor het stoppen van negatieve gedachten

Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om jouw negatieve gedachten te stoppen. Er zijn verschillende technieken en zelfhulpmethoden voor het stoppen van negatieve gedachten.

Ten eerste is het van groot belang dat je bewust gaat worden van je negatieve gedachten en je negatieve denkpatronen gaat identificeren. Door te weten wat jouw negatieve gedachten zijn en hoe ze een rol spelen in je leven maak jij de weg vrij voor jezelf om de negatieve gedachten om te buigen.

Technieken die je kunt gebruiken voor het stoppen van negatieve gedachten zijn onder andere het creëren van positieve affirmaties, mindfulness, het uitdagen van jezelf door middel van zelfreflectie en het zoeken naar positieve invloeden en inspiratie.

Ook zijn er vier vragen die jij jezelf kunt stellen om je negatieve gedachten kritisch te analyseren. Met deze vragen test je of er bewijs is voor jouw gedachten en visualiseer je wie je zou zijn en wat er zou gebeuren als je deze negatieve gedachten ombuigt naar neutrale, of positieve gedachten. Deze vragen zijn:

  1. Is het waar wat ik denk?
  2. Heb ik bewijs voor deze negatieve gedachten?
  3. Wat gebeurt er als ik deze negatieve gedachten geloof?
  4. Wie ben ik en wat gebeurt er als ik deze negatieve gedachten niet geloof?

Door je voor te stellen wie jij zou zijn zonder de negatieve gedachten, maak je alvast een plaatje in je hoofd wat je kan doen. Hoe je kan handelen een volgende keer. Door dit te gaan oefenen, zul je merken dat je steeds meer naar positieve gedachten neigt, dan naar negatieve gedachten.


hobby's in de ziektewet

Het vinden van je creatieve uitlaatklep

Het vinden van je creatieve uitlaatklep kan soms even zoeken zijn, maar over het algemeen is het een leuke reis om te maken, omdat je veel creatieve dingen kan gaan uitproberen om uit te zoeken wat bij je past.

Creativiteit kan een invloedrijke manier zijn om jouw negatieve gedachten om te zetten in iets productiefs. Het proces van creatieve expressie helpt jou om je geest te bevrijden van negatieve patronen, maar zorgt daarnaast ook voor een diep gevoel van voldoening.

Dat doe je door voor jezelf te gaan uitzoeken welke creatieve activiteiten jou blij maken en voldoening geven. Start met het verkennen van de verschillende mogelijkheden om te ervaren wat het beste past bij jouw persoonlijke interesse, behoeften en talent.

Je kunt bijvoorbeeld schrijven, schilderen en tekenen, in je interieur aan de slag door bijvoorbeeld meubeltjes op te knappen of je interieur te veranderen op een andere manier, koken en bakken, puzzelen, met planten aan de slag of zelfs dansen.

En er zijn nog ontzettend veel meer activiteiten die jij kunt inzetten als creatieve uitlaatklep.

Als je maar onthoudt dat je iets kiest wat voor jou natuurlijk aanvoelt en je plezier geeft, omdat dit voor de meest duurzame impact zal zorgen.


Waarom creativiteit kan helpen bij het stoppen van negatieve gedachten

Als je creatief bezig bent is het essentieel om echt aanwezig te zijn en te focussen op wat je aan het doen bent. Dat helpt je om de cyclus van negatieve gedachten te doorbreken. Je kunt je creatieve uitlaatklep zien als een eenvoudige, laagdrempelige manier om mindfulness toe te passen en echt in het hier-en-nu te leven.

Wanneer je creatief bezig bent, activeer je delen van je brein die je helpen om problemen op te lossen en te vernieuwen en verbeteren. Dit zorgt dat er steeds minder ruimte is voor piekeren en je zorgen maken.

Door creatief te zijn stimuleer je jouw productie van nieuwe verbindingen in jouw hersenen en verhoogt het de productie van dopamine, een neurotransmitter in je brein die zorgt dat jij je beter voelt. Dit zorgt niet alleen voor de vermindering van angst en stress, maar het zorgt ook voor een veel betere stemming.

Daarbij bouw je aan je zelfvertrouwen als je iets creëert en verleg je jouw focus van negatieve gedachten en interne kritiek naar jezelf laten zien en steeds meer bekwaamheid in de creatieve activiteiten.

Onderzoek toont aan dat creatieve activiteiten zoals schrijven, muziek en kunst je hersenen kunnen veranderen en verbeteren. Dit wordt ook wel neuroplasticiteit genoemd. Het is het vermogen van je hersenen om zich aan te passen aan nieuwe ervaringen, gedachten en situaties, waaronder creativiteit.

Hierdoor vermindert je stress en je negatieve gedachten, omdat creativiteit je brein activeert op een manier die zorgt voor meer en meer positieve emoties en je helpt om negatieve emotieregulatie te verbeteren.

Tanisha (member RAARsociaal Academie)

“Ik ben zo blij dat ik een Instagram account begonnen ben! Ik kan er mijn creativiteit kwijt door te schrijven, maar ook door reels op te nemen en filmpjes te delen van zingen, want dat doe ik ook graag. Op Instagram kan ik die creativiteit delen met gelijkgestemden.”


 creatief bezig positieve mindset

Verschillende soorten creatieve uitlaatkleppen

Creatief zijn kun je op een heleboel manieren doen en elke methode biedt weer een eigen unieke uitlaatklep voor het beheersen en stoppen van negatieve gedachten. Ik geef je een aantal opties om je te inspireren.

Schrijven

Je kunt op allerlei manieren schrijven. Het kan gewoon om journaling gaan, gedichten schrijven, verhalen schrijven of blogs schrijven voor op je website, zoals ik doe.

Download ook de gratis journal templates voor je mentale gezondheid om aan de slag te gaan met journalen.

Muziek

Met muziek kun je echt alle kanten op. Je kunt zelf muziek maken, naar muziek luisteren of op muziek dansen.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met een afspeellijst met muzieknummers die jou motiveren en inspireren. Of leer jezelf TikTok dansjes aan, als je dansen leuk vindt.

Je kunt ook muziektherapie volgen. Deze therapie heeft bewezen voordelen voor mensen met diverse mentale klachten, waaronder angst en depressie.

Uit onderzoek blijkt dat muziektherapie de stemming kan verbeteren door het beïnvloeden van je hersengolven, het verminderen van stress en het vermogen van het feel-good hormoon dopamine.

Volg je de RAARsociaal Positivity & Confidence Booster op Spotify al? 11 uur aan positieve, motiverende en inspirerende muzieknummers om je zelfvertrouwen een boost te geven. Je volgt hem gratis!

  

Visuele creativiteit

Tekenen, schilderen, fotografie, Canva ontwerpen maken, beeldhouwen, pottenbakken, diamont painting, video’s maken. Het zijn een aantal opties om creatief bezig te zijn met visuele evenementen, wat je dus echt zelf ziet. Deze manieren kunnen ontzettend mindfull zijn.

Handwerk

Je kunt ook echt met je handen bezig zijn, door bijvoorbeeld haken en breien, dingen maken op de naaimachine, houtbewerking of klussen in huis. Handwerk vereist concentratie en vaardigheid, wat je een voldaan gevoel van prestatie kan geven.

Koken en bakken

Het is niet alleen creatief om te koken en te bakken, het is ook nog eens praktisch! Het eindresultaat kan je namelijk opeten, invriezen, of delen met anderen.

Door van koken en bakken je creatieve uitlaatklep te maken kun je dit ook inzetten om jouw mentale gezondheid te verbeteren. Dat doe je door bijvoorbeeld gezonde recepten te koken, te meal preppen of nieuwe dingen te proberen.

Weten wat gezond is bij sociale angst? In dit artikel lees je welke voedingsmiddelen gezond zijn bij sociale angst.

 

Hoe je een creatieve routine op kan bouwen 

Door creativiteit steeds meer in je routine te integreren help jij jezelf om regelmatig een uitlaatklep te hebben voor jouw emoties en gedachten. Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen om een creatieve routine op te bouwen.

  1. Kies een vaste tijd: maak op een specifieke tijd, bijvoorbeeld elke dag of elke week, tijd voor jouw creatieve activiteiten. Door steeds op hetzelfde moment creatief te zijn help je jezelf om er een gewoonte van te maken.
  2. Zorg voor een geschikte ruimte: door een specifieke plek te hebben waar jij creatief kunt zijn zorg je er voor dat jouw consistente creatieve routine meer ondersteunt wordt. Je creëert jouw eigen plek, voor die specifieke creatieve activiteit. Dat helpt je brein weer wennen.
  3. Stel realistische doelen: begin niet gelijk met iets groots en te uitdagends. Zorg juist dat je haalbare doelen stelt. Dit helpt je om niet overweldigt te worden en zorgt voor regelmatige succesmomenten.
  4. Wees geduldig met jezelf: creativiteit komt niet altijd natuurlijk bij iedereen. Wees daarom geduldig met jezelf en geef jezelf toestemming om te experimenteren en fouten te maken.

Door deze stappen te volgen kun jij een consistente en plezierige creatieve routine ontwikkelen die jou een voldaan gevoel geeft. Dit helpt je om negatieve gedachten te stoppen en te blijven beheersen door je vaste creatieve routine en dit verbetert jouw algemene welzijn.


 creativiteit en negatieve gedachten stoppen

Conclusie: het stoppen van negatieve gedachten met behulp van je creatieve uitlaatklep

Negatieve gedachten stoppen met behulp van creativiteit is een verrijkend proces van zelfontdekking en het creëren van emotionele vrijheid.

Door creatieve activiteiten uit te proberen die jou persoonlijk aanspreken, verminder je niet alleen de invloed van negatieve gedachten, maar je gehele kwaliteit van leven verbetert! Het helpt daarbij enorm om een creatieve routine op te bouwen.

Creativiteit heeft het vermogen om jou te veranderen van iemand die wordt beheerst door negatieve gedachten, naar iemand met een positieve mindset en levensvreugde.

Vergeet niet dat elke creatieve activiteit, hoe klein ook, jou een stap voorwaarts brengt in het beheersen van je negatieve gedachten en het verbeteren van je emotionele welzijn.

Consistent en geduldig zijn is essentieel in creativiteit. Verandering kost namelijk tijd en het is normaal dat je proces met vallen en opstaan gaat.

Niet alles kan in een keer goed gaan en je leerproces is niet lineair. Maak jouw creatieve reis op je eigen tempo, want dat maakt het persoonlijk en uniek. Zo geeft het jou de meeste voldoening.

Hoe meer jij jouw creativiteit opbouwt, hoe meer je merkt dat je niet alleen in staat bent om je negatieve gedachten te stoppen, maar dat het ook je leven bevredigender en kleurrijker maakt, doordat je meer positieve emoties voelt.

Neem deze inzichten mee, start met het verkennen van jouw creatieve behoeften en talent en bereid je voor om te zien hoe jouw negatieve gedachten, kijk op de wereld en je omgeving verandert.


meer grip op sociale angst banner

Welke creatieve uitlaatklep helpt jou om je negatieve gedachten te stoppen? Laat het weten in de reacties! Of plaats content van jouw creatieve uitlaatklep op Instagram met de hashtag #raarsociaal, zodat jij én ik het kan delen met anderen om hen te motiveren!

Liefs,

Linda

Reacties
Categorieën