Over sociale angst

De kern van sociale angst is de angst om (in sociale situaties) kritisch of negatief beoordeeld te worden door anderen. Daarbinnen zijn allerlei verschillende varianten van angst te vinden die uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomen. Je bent bang dat de ander negatief over jou denkt. Dat iemand je niet mag, zich aan je irriteert of boos op je is. Hierdoor ga je je in allerlei vreemde bochten wringen om maar te voorkomen dat dit gebeurt. Onbewust gaat het je hele leven beheersen.

Sociale angst lijkt heel erg op de buitenwereld gericht. In zekere zin is dat ook zo. Je bent bezig met wat anderen vinden, in plaats met wat je zelf vindt. Naar mijn mening heeft sociale angst juist alles met jouw binnenste te maken. Met je eigen zelfbeeld en je zelfvertrouwen. Het oordeel wat jij verwacht van andere mensen, is eigenlijk het oordeel dat je voor jezelf velt. Niet de omgeving is zo streng voor jou, jij bent streng voor jezelf.

 

Sociale angst triggers

  • Als iemand bij je aanbelt, terwijl je niemand verwacht;
  • Mensen die bij jou in de buurt lachen;
  •  Je mening moeten geven op het werk of op school;
  • De telefoon die gaat.
Sociale angst beschermingsmechanismen
  •  Geen oogcontact maken (omdat je dit niet durft), wegkijken;
  • Alcohol drinken om meer zelfvertrouwen te krijgen in sociale situaties;
  • Op je telefoon zitten, zodat je bezig lijkt.

Sociale angst volgens de 

DSM 5:

  1. Duidelijke angst of vrees voor een of meer sociale situaties waarin de betrokkene wordt blootgesteld aan mogelijke kritische beoordeling door anderen;
  2. De betrokkene vreest dat hij of zij zich zodanig zal gedragen of in zo’n mate angstverschijnselen zal vertonen dat anderen hierover negatief zullen oordelen;
  3. De sociale situaties roepen bijna altijd angst of vrees op;
  4. De sociale situaties worden vermeden, of alleen verdragen met intense angst of vrees;
  5. De angst of vrees is buitenproportioneel t.o.v. het werkelijke gevaar dat de sociale situatie met zich meebrengt;
  6. De angst, vrees of vermijding is persisterend en duurt meestal zes maanden of langer;
  7. De angst, vrees of vermijding veroorzaakt klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke terreinen;
  8. De angst, vrees of vermijding kan niet worden toegeschreven aan de fysiologische effecten van een middel of een somatische aandoening;
  9. De angst, vrees of vermijding kan niet beter worden verklaard door de symptomen van een andere psychische stoornis;
  10. Als er sprake is van een somatische aandoening of conditie is de angst of vermijding hieraan duidelijk niet gekoppeld of is deze excessief.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie. Met deze behandeling wordt gericht op je gedachten en je opvattingen over situaties. De therapie gaat er vanuit dat het niet de gebeurtenissen zijn die pijn veroorzaken, maar hoe je er naar kijkt.

Mijn zoektocht naar een passende therapie heeft mij uiteindelijk bij de GGZ gebracht. Ik heb hier een behandeling met cognitieve gedragstherapie gekregen. Cognitieve gedragstherapie is een therapie die veel gebruikt wordt bij sociale angstklachten, maar bijvoorbeeld ook bij depressie en burn-out. 

Lees meer…

 

EMDR

Als je iets heel heftigs hebt meegemaakt kun je daar op verschillende manieren reageren. Je verwerkt de gebeurtenis, of je loopt vast in die verwerking. Er zijn heel veel verschillende schokkende gebeurtenissen die kunnen leiden tot deze verwerkingsproblemen.

EMDR wordt vaak gebruikt bij mensen met een sociale angststoornis, in combinatie met cognitieve gedragstherapie.

Je therapeut zal heel precies te werk gaan tijdens de EMDR sessie. Hij of zij vraagt aan je om de situatie die je wil gaan behandelen te beschrijven, inclusief alle bijbehorende gedachten, beelden en gevoelens die hier mee te maken hebben. 

Lees meer…

Lichamelijke symptomen

  • Heel vaak moeten plassen;
  • Weinig eetlust;
  • Hartkloppingen;
  • Droge mond;
  • Opvliegers…

Lees meer…

Cognitieve symptomen

Sociale angst gaat gepaard met een heleboel belemmerende overtuigingen. Hardnekkige gedachten over jezelf en je omgeving die je in de loop van je leven hebt aangeleerd. Ze zijn ontzettend hardnekkig.

Gedragssymptomen

In het ergste geval gaat iemand met sociale angst situaties compleet vermijden. Je gaat door het leven met allerlei beschermingsmechanismen en gekke, onhandige gewoonten die je het leven niet eenvoudiger maken.

Lees meer…

Tot slot

Sociale angst is zeker niet iets om je voor te schamen. Het is iets waar je mee kan leren leven, maar dat vergt wel discipline. Die discipline zal je vanzelf krijgen als je merkt dat dingen aan slaan en je een beter gevoel geven, zoals bijvoorbeeld bewegen. 

Het is tijd om je leven serieus te gaan nemen, zodat je met de juiste discipline een meer zorgeloos leven kunt leiden. Ik ben er van overtuigd dat het kan!

Heb je vragen over sociale angst?

  • ben je aan het lezen en herken jij jezelf in deze dingen;
  • heb jij een partner, vriend/vriendin of andere naaste die last heeft van sociale angst;
  • heb jij sociale angst en ben je op zoek naar meer informatie?

Je mag altijd contact met me opnemen. Stel je vragen gerust via het contactformulier (rechts bovenin de pagina).

Liefs,

Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *