Over sociale angst

Over sociale angst

Een sociale angststoornis, wat houdt dat precies in? De kern van sociale angst is de angst om (in sociale situaties) kritisch of negatief beoordeeld te worden door anderen. Je bent bang dat de ander negatief over jou denkt. Dat iemand je niet mag, zich aan je irriteert of boos op je is.

Sociale angst is als een filter vol negatieve gedachten. Alles wat binnenkomt gaat door dat filter van negativiteit. Door deze negatieve gedachten ga je je op een bepaalde manier gedragen. Om te voorkomen dat mensen negatief over je denken ga je je in allerlei vreemde bochten wringen om maar te voorkomen dat dit gebeurt. Onbewust gaat het beetje bij beetje je hele leven beheersen.

Sociale angst lijkt heel erg op de buitenwereld gericht. In zekere zin is dat ook zo. Je bent bezig met wat anderen van je vinden, in plaats van wat je zelf vindt. Toch heeft sociale angst naar mijn mening juist alles met jouw binnenste te maken. Je hebt een irreëel beeld van jezelf en van de mensen om je heen.

Het oordeel wat jij verwacht van andere mensen, is eigenlijk het oordeel dat je voor jezelf velt. Niet de omgeving is zo streng voor jou, jij bent zelf streng voor jou!

Sociale angst heeft een aantal kenmerken en symptomen waar je op deze pagina meer informatie over kan vinden. Je kunt doorklikken naar verschillende artikelen en andere pagina’s op de site.

Liefs,

Linda

Sociale angst is...

Sociale angst zorgt voor ongemakkelijke situaties op uiteenlopende levensgebieden, of het zorgt ervoor dat situaties volledig vermeden worden.

Om een beter beeld van sociale angst te creeeren geef ik graag voorbeelden. Lees over situaties waarvan ik, en waarschijnlijk velen met mij, van zullen zeggen: ja, dát is sociale angst!

Sociale angst triggers

Er zijn verschillende situaties die er voor zorgen dat sociale angst ineens opspeelt. Het zijn situaties die op zichzelf al wat ongemak met zich mee kunnen brengen, maar soms ook doodnormale situaties.

Het hoeft niet eens perse te gebeuren in context met andere mensen. Gewoon thuis op de bank kan ook. Meer lezen?

Sociale angst volgens de DSM 5

  1. Duidelijke angst of vrees voor een of meer sociale situaties waarin de betrokkene wordt blootgesteld aan mogelijke kritische beoordeling door anderen;
  2. De betrokkene vreest dat hij of zij zich zodanig zal gedragen of in zo’n mate angstverschijnselen zal vertonen dat anderen hierover negatief zullen oordelen;
  3. De sociale situaties roepen bijna altijd angst of vrees op;
  4. De sociale situaties worden vermeden, of alleen verdragen met intense angst of vrees;
  5. De angst of vrees is buitenproportioneel t.o.v. het werkelijke gevaar dat de sociale situatie met zich meebrengt;
  6. De angst, vrees of vermijding is persisterend en duurt meestal zes maanden of langer;
  7. De angst, vrees of vermijding veroorzaakt klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke terreinen;
  8. De angst, vrees of vermijding kan niet worden toegeschreven aan de fysiologische effecten van een middel of een somatische aandoening;
  9. De angst, vrees of vermijding kan niet beter worden verklaard door de symptomen van een andere psychische stoornis;
  10. Als er sprake is van een somatische aandoening of conditie is de angst of vermijding hieraan duidelijk niet gekoppeld of is deze excessief.

Misvattingen over
sociale angst

Iedereen die te maken krijgt met mentale problemen zal tegen misvattingen aanlopen. Mensen maken onbedoeld opmerkingen die minder onschuldig zijn dan ze lijken.

Over sociale angst zijn ook een heleboel misvattingen. Dat komt naar mijn mening doordat veel sociale angstklachten niet zoveel verschillen van klachten die ‘normale’ mensen ook hebben.

Het heeft alleen veel meer impact op iemand met sociale angst. Lees in dit artikelen tegen welke misvattingen iemand met sociale angst aanloopt.

Sociale angst - symptomen

Zoals bij elke stoornis of ziekte heeft sociale angst ook een heleboel symptomen. Een angststoornis is een psychische aandoening. Dat betekent dat het te maken heeft met je brein. Vanaf je brein wordt alles aangestuurd. Daarom gaat sociale angst niet alleen gepaard met cognitieve symptomen, maar ook met lichamelijke symptomen. 

Sociale angst neemt daarnaast een heleboel gekke gewoontes met zich mee. De angst zorgt ervoor dat je dingen dwangmatig gaat doen, of situaties gaat vermijden. Zo is je smartphone waarschijnlijk je grootste vriend, omdat die tussen jou en contact met andere mensen in kan staan. 

Sociale angst is een psychische aandoening, maar heeft effect op je hele lichaam en alle levensgebieden. Ik heb een onderscheid gemaakt tussen drie soorten symptomen bij sociale angst. Cognitieve-, lichamelijke- en gedragssymptomen.

Belemmerende overtuigingen

Je overtuigingen zijn je manier van denken. Je hebt ze aangeleerd vanuit je jeugd. Vaak zitten ze goed vastgeroest en is het de basis van waaruit je leeft.

Bij mensen met sociale angst zijn deze overtuigingen veelal negatief. Ze belemmeren om je leven vrij te leven.

Beschermingsmechanismen

Om jezelf te beschermen tegen sociale spanning zijn er een heleboel trucjes die mensen met sociale angst toepassen. Dit doen ze vaak zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.

Eigenlijk zijn het kleine vermijdingen binnen sociale situaties. 

Onhandige sociale angst gewoontes

Sociale angst sijpelt door op alle levensgebieden. Overal waar je gaat of staat ben je bezig met anderen en hun negatieve oordeel over jou.

Het zorgt voor een ongekend perfectionisme en een irreële angst. Van daaruit ontstaan een heleboel dwangmatige, onhandige gewoontes. 

Sociale angst - behandeling

Als je last hebt van sociale angst kun je daar voor behandeld worden. Met mentale klachten ga je altijd als eerst naar de huisarts. Van daaruit word je doorverwezen. Zo’n doorverwijzing regel je vaak zelf. Je gaat dus zelf op zoek naar een therapeut of psycholoog die jou verder kan helpen met je klachten. De meeste sociale angststoornissen worden behandeld met cognitieve gedragstherapie. Hieronder vind je meer informatie over deze vorm van therapie. Ook zijn er andere vormen van therapie die langskomen op de blog.

Naast therapie binnen de reguliere hulpverlening zijn er een heleboel dingen die je zelf kan doen. Je zou het zelftherapie kunnen noemen. Therapie alleen is niet voldoende om met je sociale angst om te leren gaan. Gelukkig zijn er een heleboel activiteiten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, mindfulness, beweging en voeding die je toe kunt passen om sociale situaties aan te kunnen. En deze blog staat boordevol met artikelen over al deze onderwerpen!

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is wereldwijd de meest voorkomende therapie bij de sociale angststoornis.

Zelf heb ik ook heel veel baat gehad bij deze therapie. Het leerde me om mezelf en mijn gedrag steeds beter te leren kennen. Ik leerde mijn belemmerende overtuigingen kennen en ik leerde ze ombuigen.

Het is de belangrijkste basis bij sociale angst.

EMDR

Ik volgde ook een aantal sessies EMDR. Een therapie voor traumaverwerking.

De basis van je herstelproces

Waar begin je als je je diagnose gekregen hebt? Er is zo veel waar je aan wil werken dat het moeilijk is om te beginnen.

Probeer eerst de basis te stabiliseren, zodat je daarna verdere stappen kunt zetten.

De kracht van wandelen

De beweging waar ik mee begon toen ik net ziek werd. Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. 

Wandelen helpt om meer ruimte in je hoofd te creëren, zodat je beter kan reflecteren.

Supplementen bij sociale angst

Angstgevoelens komen onder andere voort uit het gebrek aan of een teveel aan stofjes in je lijf.

Vaak mis je essentiële vitaminen. Met deze supplementen ondersteun jij je lichaam in de strijd tegen sociale angst.

Positieve affirmaties

Om je belemmerende overtuigingen om te buigen en je mindset te veranderen kun je gebruik maken van positieve affirmaties.

Wat positieve affirmaties zijn, hoe je ze bedenkt en hoe je ze toepast lees je in dit artikel.

Tot slot

Sociale angst is zeker niet iets om je voor te schamen. Het is iets waar je mee kan leren leven, maar dat vergt wel discipline. Die discipline zal je vanzelf krijgen als je merkt dat dingen aan slaan en je een beter gevoel geven, zoals bijvoorbeeld bewegen. 

Het is tijd om je leven serieus te gaan nemen, zodat je met de juiste discipline een meer zorgeloos leven kunt leiden. Ik ben er van overtuigd dat het kan!

Heb je vragen over sociale angst?

  • ben je aan het lezen en herken jij jezelf in deze dingen;
  • heb jij een partner, vriend/vriendin of andere naaste die last heeft van sociale angst;
  • heb jij sociale angst en ben je op zoek naar meer informatie?

Je mag altijd contact met me opnemen. Stel je vragen gerust via het contactformulier (rechts bovenin de pagina). Of zoek me op op Instagram en stuur me een DM!

Liefs,

Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *