sociale angst behandeling en zelfhulptips
Sociale angst overwinnen
Linda
Sociale angst overwinnen
06/12/2024
13 min
0

Overwinnen van sociale angst: behandeling wordt effectief met deze zelfhulptips

06/12/2024
13 min
0

Ben jij regelmatig angstig en gespannen als je met nieuwe mensen praat of je in sociale situaties bevindt? Sociale angst kan een enorme belemmering vormen in je dagelijks leven. Het zit in de weg om plezier te hebben en sociale verbinding te maken.

Sociale angst behandeling is er in allerlei vormen en maten. Maar de behandeling van sociale angst wordt pas echt effectief op het moment dat je ook aan de slag gaat met zelfhulp. Sociale angst overwinnen is het omgooien van jouw levensstijl, zodat je steeds beter weet hoe je met jouw kwetsbaarheid om kan gaan en op die manier steeds meer sociale vrijheid kan gaan ervaren.

In dit artikel kijk ik met jou naar de diverse behandelmethoden die bewezen effectief zijn bij het behandelen van sociale angst. Therapie zoals cognitieve gedragstherapie en exposure therapie hebben al miljoenen mensen geholpen om angstgevoelens te reduceren en zelfvertrouwen te vergroten.

Als opgeleid maatschappelijk werker en ervaren coach heb ik veel ervaring met mensen in hun eigen kracht zetten. Vanuit die ervaring vertel ik jou wat je zelf in jouw dagelijks leven kan veranderen met zelfhulp, zodat je steeds meer zelfredzaam wordt. Zo laat je stapje voor stapje therapie los en kun je weer op eigen benen staan.

En dat niet alleen! Dat wat ik heb geleerd over zelfhulp komt niet alleen door mijn professionaliteit. Ik ben ook ervaringsdeskundige. En in de afgelopen 5 jaar heb ik alles geleerd over sociale angst én hoe je sociale angst kunt overwinnen.

Dit is wat je leest in het artikel:

  1. Wat is sociale angst?
  2. Oorzaken van sociale angst
  3. Symptomen van sociale angst
  4. Effectieve behandelingen voor sociale angst
  5. Zelfhulptips voor het overwinnen van sociale angst
  6. Het belang van zelfzorg bij sociale angst
  7. Ondersteunende hulpmiddelen en technieken voor sociale angst
  8. Conclusie

Voor je verder leest!

Verlang jij naar een leven vol sociale vrijheid? Ik verzamelde mijn beste tips en inzichten voor jou in één e-book. Download mijn gratis e-book en ontvang 7 tips en inzichten die mij hielpen sociale angst te overwinnen direct in je mailbox! Al meer dan 100 mensen gingen je voor!

Wat is sociale angst?

Sociale angst, wat is dat eigenlijk? De sociale angst stoornis, ook wel sociale fobie genoemd, is een psychische aandoening die bij minstens 5% van de bevolking voorkomt. Het is de intense angst voor sociale situaties en interacties. Als je weet dat je sociale angst hebt, weet je dat zelfs de normaalste alledaagse dingen een bron van angst en spanning kan zijn.

De kern van sociale angst is de angst om negatief beoordeeld te worden, kritiek te krijgen of afgewezen te worden door anderen in je omgeving. Je bent bang om de controle te verliezen, waardoor er een situatie kan ontstaan waarin mensen zich aan je irriteren, of boos op je worden.

Je kunt sociale angst zien als een filter vol negatieve overtuigingen en gedachten. Alles van buitenaf gaat eerst door dit filter. En dit geeft je een automatisch gevoel van op je hoede zijn, zodat je de controle over de situatie niet verliest. Dit maakt dat je vaak ontzettend streng voor jezelf bent.

sociale angst effectieve behandeling

Die dingen van buitenaf zijn sociale angst triggers. En daaruit vloeien weer sociale angst gewoontes voort die voor vervelende sociale angst ervaringen zorgen. Zo kun je gaan people pleasen, of te aardig zijn voor de mensen om je heen, waardoor je jezelf vergeet.

Het wil niet zeggen dat je perse verlegen of introvert bent als je sociale angst hebt. Dit is een van de misvattingen rondom sociale angst. Als ervaringsdeskundige heb ik dit zelf ook echt zo ervaren. Zelf ben ik namelijk een extravert persoon en vind ik het gezellig om met mensen in contact te komen. Mijn sociale angst maakt het echter ook spannend.

Hulp zoeken bij sociale angst

Het is ontzettend belangrijk om hulp te zoeken als je worstelt met sociale angst. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Er zijn therapeuten die gespecialiseerd zijn in sociale angst en er is genoeg aan zelfhulp te doen om jouw leven te verbeteren en meer sociale vrijheid te gaan ervaren.

Neem contact op met je huisarts om je te helpen op zoek te gaan naar de juiste behandeling voor jou en ga op zoek naar gelijkgestemden om je niet meer zo eenzaam te voelen!

Wil jij meer leren over sociale angst en hoe het tot uiting komt? Lees dan in de categorie sociale angst voorbeelden diverse artikelen met typische sociale angst ervaringen.

Oorzaken van sociale angst

Er zijn meerdere oorzaken van sociale angst die samen het ontstaan van sociale angst veroorzaken. Zo speelt DNA en erfelijkheid een rol, de omgeving waarin je opgroeit en de overtuigingen die daarbij ontstaan en traumatische gebeurtenissen.

Je krijgt als persoon het DNA van de generaties voor jou mee en daarmee ook angsten en spanning. Die angsten en spanning komen bijvoorbeeld bij jouw ouders tot uiting en hebben ook weer invloed op jou. Vanuit jouw omgeving ontstaan overtuigingen die door de jaren heen steeds meer inslijten. Ze zorgen voor vervelende situaties, die soms zelfs traumatisch kunnen zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat er een ding is die de grootste veroorzaker van sociale angst is.

En onder die traumatische gebeurtenissen bevindt zich de grootste veroorzaker van sociale angst, namelijk emotionele verwaarlozing in je jeugd. Emotionele verwaarlozing is het ontbreken van hulp en steun bij jouw emotionele behoeften als kind.

De invloed van emotionele verwaarlozing in je volwassen leven is enorm. Zo vind je het moeilijk om jezelf te accepteren, heb je moeite met hulp accepteren en heb je het gevoel dat er iets mis met je is. Emotionele verwaarlozing helen is daarom een hele belangrijke taak in het overwinnen van je sociale angst. 

Symptomen van sociale angst

Bij de symptomen van sociale angst denk je misschien gelijk aan cognitieve symptomen, de symptomen in je hoofd. Maar er zijn drie soorten symptomen: cognitieve symptomen, lichamelijke symptomen en gedragssymptomen.

Cognitieve symptomen hebben invloed op je cognitieve vaardigheden. Zo kun je je moeilijker concentreren of minder informatie opslaan. De symptomen bestaan uit belemmerende overtuigingen, negatieve gedachten, een laag zelfbeeld en verhoogd zelfbewustzijn.

Miranda over haar cognitieve symptomen:

“Ik mopper zo op mezelf en praat negatief over mezelf. Ik ben helemaal niet blij met mezelf, ondanks dat ik dat wel graag wil.”

Ook neemt sociale angst heel wat vervelende en soms zelfs gênante lichamelijke symptomen met zich mee. Zo kun je last hebben van overmatig zweten, buikpijn, misselijkheid, blozen of een verhoogde hartslag.

Angelique over haar lichamelijke symptomen: 

“Ik heb een half jaar lang elke dag buikgriepklachten gehad vanwege de stress die ik creëerde met mijn sociale angststoornis en perfectionisme.”

Vanuit de cognitieve en lichamelijke symptomen vloeien ook gedragssymptomen voort. Dit is wat je kunt zien in je gedrag. Zo kun je met sociale angst situaties vermijden, ontsnappen aan sociale situaties of jezelf beschermen met beschermingsmechanismen.


sociale angst en zelfhulp

Beschermingsmechanismen van anderen:

“Een kettinkje om aan te friemelen.” Angelique

“Altijd iets in handen hebben, dus bijvoorbeeld mijn scooterhelm meenemen als ik even snel een boodschapje ga doen.” Rosalinde

“Vooral door nauwelijks het huis uit te gaan. Maar als ik ga: drank, zonnebril, die doen het altijd goed.” Matthijs

“Mensen niet direct aankijken…” Lilian

Door de drie soorten symptomen van sociale angst goed te begrijpen krijg je meer kennis van jezelf. En kennis is macht. Jezelf begrijpen betekent jezelf steeds meer accepteren en jezelf accepteren helpt je om te gaan groeien naar meer sociale vrijheid!

Wil je alles weten over de drie soorten symptomen van sociale angst en wat die symptomen zijn? Lees dan het artikel over de drie soorten symptomen en klik door naar alle andere artikelen over de specifieke symptomen.

Effectieve behandelingen voor sociale angst

Om sociale angst effectief te behandelen is het volgen van therapie cruciaal. Je therapeut helpt je om inzicht te krijgen in jouw gevoelens, gedachten en gedrag, zodat je dit positief om kan buigen. Ze dagen je uit om uit je comfortzone te stappen en positieve ervaringen te creëren in plaats van alleen sociale angst ervaringen.

Zelf heb ik cognitieve gedragstherapie, EMDR therapie en lichaamsgerichte therapie gevolgd. Alleen cognitieve gedragstherapie was voor mij helaas niet voldoende. Ik miste de koppeling naar de praktijk en had het gevoel dat de kern niet echt werd aangeraakt. Maar het heeft me wel een heel eind op weg geholpen om mezelf beter te begrijpen en op een andere manier te gaan denken.

Psychologen en therapeuten over de hele wereld maken gebruik van cognitieve gedragstherapie, voor het overwinnen van sociale angst, maar ook andere klachten. Miljoenen mensen zijn reeds geholpen met cognitieve gedragstherapie.

EMDR therapie helpt je om traumatische gebeurtenissen uit je verleden te verwerken. En dat is heel belangrijk, want de invloed van dit trauma werkt nog steeds door in je volwassen leven. Dat helpt je om jezelf te leren troosten en vergeven voor de dingen waar jij je voor schaamt of schuldig over voelt.

Er zijn ook GGZ instellingen die werken met sociale angst exposure oefeningen. Exposure therapie is begeleid oefenen om uit je comfortzone te stappen. Maar dit is ook iets wat je heel goed zelf kan doen tussen therapiesessies door. Een zelfhulpmethode die jou steeds wat minder gespannen maakt.


Lang niet alle GGZ instellingen zijn hetzelfde. Daarom is zelfhulp zo belangrijk, want er zijn wat dingen die de GGZ jou niet vertelt over sociale angst. Lees hier welke dingen dat zijn.

Zelfhulptips voor het overwinnen van sociale angst

Er is een heleboel wat jij aan zelfhulp kan doen om sociale angst te overwinnen. Sociale angst overwinnen betekent namelijk je levensstijl omgooien. Echt dingen anders gaan doen. En dat kan op een hele praktische en laagdrempelige manier.

Het belangrijkste in het overwinnen van sociale angst is het herontdekken en toepassen van jouw zelfliefde. Nu hoor ik je denken: ‘maar zelfliefde is zo’n breed en ongrijpbaar begrip!’ En dat klopt. Daarom heb ik een praktische verdeling gemaakt van vier elementen van zelfliefde: zelfzorg, zelfcompassie, zelfacceptatie en zelfrespect. Over deze vier elementen zijn allerlei activiteiten en zelfhulpmethoden te vinden om specifiek per onderdeel aan de slag te kunnen gaan.

sociale angst behandeling zelfhulptips

Zelfcompassie

Op zelfzorg zal ik verderop in het artikel meer over vertellen, eerst wil ik graag met je stilstaan bij zelfcompassie. Het liever worden voor jezelf. Zoals ik eerder al aangaf is sociale angst als een negatief filter waardoor alles verdraaid binnenkomt. Met zelfcompassie kun je dit stap voor stap weer terugdraaien.

Doe dit bijvoorbeeld door positieve affirmaties te gebruiken. Dit zijn kleine zinnetjes die jouw brein laten geloven in iets wat je in de toekomst wil bereiken. Om je brein te stimuleren ga je die affirmaties herhalen, zo vaak als je kan. Je brein is namelijk ontzettend zwart wit. Als je negatieve gedachten hebt, gaat je brein op zoek naar bewijs voor deze gedachten.

Door te blijven affirmeren maak je van affirmaties een gewoonte en leer je jouw brein om juist op zoek te gaan naar positief bewijs voor jouw gedachten. Met de gratis affirmatie checklist help ik je een handje om affirmeren onder de knie te krijgen.

Ook dankbaarheid speelt een belangrijke rol in meer zelfcompassie. Deze oefening wordt al jaren met succes gebruikt door Oprah Winfrey en miljoenen mensen hebben intussen haar voorbeeld gevolgd.

Door dagelijks op te schrijven waar je dankbaar voor bent leer je jouw brein om de focus te leggen op het goede in je leven, wat je een warm gevoel geeft. Download gratis het 50 dingen om dankbaar voor te zijn dagboek zodat jij eenvoudig meer dankbaar kunt zijn.


Annette over het dagboek voor dankbaarheid: 

“Ik merkte dat ik bij veel kleine dingen niet echt stil stond, wat ik nu wel meer moest doen en ik heb geleerd dat ik dat eigenlijk ook wel meer mag doen. Meer stilstaan bij de kleine dingen en hiervan genieten.”


Accepteer jezelf met je journal

Zelfacceptatie is onmisbaar in jouw groei naar meer sociale vrijheid. Zolang jij jezelf niet accepteert ga je geen stappen maken. Je blijft staan waar je staat, omdat je niet durft, of overtuigt bent van jezelf dat je dingen niet kan.

Jezelf accepteren leer je in therapie, maar je kunt ook heel goed een journal gebruiken om jezelf steeds meer en meer te accepteren. Uit verschillende onderzoeken en studies is gebleken dat dagboek schrijven heel goed is voor je mentale gezondheid. Het is zelfs zo dat journalen er voor zorgt dat je je minder ziekmeldt op het werk!

Zie dagboekschrijven als therapie met jezelf. Je kunt je verhaal kwijt, gebeurtenissen en emoties analyseren en reflecteren op jezelf. Allemaal vanuit een veilige omgeving waarin niemand anders een oordeel heeft over je.

Wil jij aan de slag met dagboek schrijven? Op de site staan een heleboel artikelen met dagboekvragen voor sociale angst, dagboekvragen voor meer zelfliefde, vragen om jezelf beter te leren kennen, dagboekvragen om jezelf te leren accepteren, dagboekvragen voor je persoonlijke ontwikkeling en dagboekvragen voor meer zelfvertrouwen. Je kunt ook dagboekschrijven in de ochtend of gebruik maken van journal vragen voor een voldaan einde van de dag.

Zelfrespect

Zelfrespect ontstaat wanneer jij nee gaat zeggen en grenzen aan gaat geven. Maar dat lukt pas als je jezelf hebt geaccepteerd en je eigen normen, waarden en grenzen kent én nastreeft.

Dat doe je door duidelijk te communiceren, hulp vragen en ontvangen, voor jezelf kiezen door je grenzen aan te geven en nee te zeggen als het nodig is. Hoe meer je bezig bent met zelfrespect, hoe meer je gaat inzien wat jij nodig hebt om jezelf te respecteren.

sociale angst therapie zelfliefde

Het belang van zelfzorg bij sociale angst

Zelfzorg heeft een speciaal plekje in het overwinnen van sociale angst. Toen ik in de ziektewet terecht kwam realiseerde ik me steeds meer dat ik helemaal niet meer goed voor mezelf zorgde. Ik was zo bezig met alles en iedereen om me heen dat ik mezelf volledig vergat.

Ik ging steeds meer aan zelfzorg in de ziektewet doen, eerst door te gaan wandelen en bewuster te dansen en te luisteren naar muzieknummers met positieve affirmaties en teksten. Dat boost je zelfvertrouwen namelijk enorm! Ook verdiepte ik me in rust nemen en voeding.

Zelfzorg is zo belangrijk, omdat van jezelf houden begint bij voor jezelf zorgen. Je kunt sociale angst niet overwinnen als je de basis van wat jij nodig hebt jezelf ontneemt. Ga dus aan de slag met mediteren, pas je Instagram gewoontes aan, omring jezelf met de natuur en lieve mensen en vergeet vooral niet te lachen!

Emotionele verwaarlozing helen doe je ook door middel van zelfzorg. Pak de bron van jouw sociale angstklachten aan en ervaar steeds meer sociale vrijheid in je leven! Aan de slag met zelfzorg? Download de gratis zelfzorg checklist.

Ondersteunende technieken en hulpmiddelen voor sociale angst

Om je verder te ondersteunen op jouw reis naar meer zelfvertrouwen en sociale vrijheid zijn er nog een aantal hulpmiddelen en technieken die jou goed kunnen helpen. Zo kun je ten eerste aan de slag gaan met sociale angst exposure oefeningen. Dit is een techniek om stapje voor stapje uit je comfortzone te komen en je sociale angst uit te dagen.



De Sociale Angst Hulpgids voor thuis

In de Sociale Angst Hulpgids voor thuis heb ik mijn bewezen methode om sociale angst te overwinnen in acht overzichtelijke stappen voor je uitgewerkt. Deze stappen beslaan alle acties die jij kan (of eigenlijk moet) ondernemen om steeds meer sociale vrijheid in je leven te ervaren.

In de Sociale Angst Hulpgids voor thuis ontdek je:

  1. Concrete handvatten om je sociale angst te overwinnen
  2. Welke invloed je omgeving heeft en hoe je hier mee om kan gaan
  3. Hoe je meer structuur en richting krijgt in jouw reis naar sociale vrijheid
  4. Wat jij kan doen om je levensstijl positief te veranderen
  5. Waarom jezelf blijven uitdagen van cruciaal belang is

Met de Sociale Angst Hulpgids voor thuis ben jij volledig voorbereid om je leven stap voor stap zo in te gaan richten dat je meer zelfvertrouwen en sociale vrijheid krijgt. Koop de Sociale Angst Hulpgids nu tijdelijk voor geen €24,95 maar slechts €11,-! Maar let op: deze korting geldt slechts tijdelijk, ter introductie van de gids. Wees er dus nu bij!

sociale angst hulpgids voor thuis banner


De RAARsociaal Academie – verbind met gelijkgestemden

Verbinden met gelijkgestemden doe je met de RAARsociaal Academie. Dit online zelfhulpplatform met community helpt jou om op een laagdrempelige manier te oefenen met sociale angst overwinnen, terwijl je jouw uitdagingen, vragen en frustraties kan delen met mensen die jou precies begrijpen.

In contact komen met gelijkgestemden is het beste wat mij is overkomen. Het hielp me om me niet meer zo raar en eenzaam te voelen. Er waren mensen voor me met een luisterend oor. Mensen waar ik me veilig bij voelde. En dat gaf ruimte om te groeien en steeds meer van mezelf te laten zien.

Ik vond gelijkgestemden door een Instagram account te beginnen, maar speciaal voor jou heb ik een community gebouwd waar je lid van kan worden! Zo zit jij gelijk in een veilige community én kun je laagdrempelig oefenen met allerlei content rondom sociale angst en zelfhulp.

raarsociaal academie banner

Let op! De maand het membership van de RAARsociaal Academie proberen voor €7,- is alleen deze maand nog geldig. Wees er dus snel bij als je voordelig wilt kennismaken!

Conclusie

Sociale angst kan jouw dagelijks leven ontzettend belemmeren, maar er zijn gelukkig effectieve manieren om er mee om te gaan en sociale angst te overwinnen.

Behandeling, zoals cognitieve gedragstherapie en EMDR, spelen een cruciale rol in sociale angst overwinnen, maar zelfhulp is net zo belangrijk!

Door jouw zelfliefde te herontdekken en toe te passen via de elementen zelfzorg, zelfcompassie, zelfacceptatie en zelfrespect, kun jij sociale angst stap voor stap verminderen.

Met de Sociale Angst Hulpgids voor thuis en de RAARsociaal Academie bied ik jou praktische ondersteuning en een community van gelijkgestemden om jou te helpen groeien naar meer zelfvertrouwen en meer sociale vrijheid.

Start vandaag nog met je reis naar meer sociale vrijheid door gebruik te maken van de tips en de hulpmiddelen die ik met je heb besproken in dit artikel. Download mijn gratis e-book voor meer tips en inzichten en sluit je aan bij de RAARsociaal Academie om altijd ondersteuning en support te krijgen.

Jij bent het waard om helemaal oké met jezelf te zijn op jouw eigen voorwaarden.

Welke zelfhulptip ga jij als eerste toepassen? Laat het me weten in de comments en inspireer ook anderen!

Liefs,

Linda

Reacties
Categorieën