Tips om de Corona periode door te komen

Op dit moment verkeerd ons land in een lockdown door de Corona pandemie. Sinds maart 2020 woedt er een ziekte door ons land die ons leven drastisch heeft veranderd. Door de maatregelen hebben we minder vrijheid om te doen wat we willen doen en onze mogelijkheden zijn beperkt. Dat betekent ook een flinke impact op je mentale gezondheid. In een periode waarin je weinig kan doen is er toch continu spanning om je heen, wat je weinig energie geeft.

Zelf merk ik dat ik niet meer dezelfde dingen kon doen als voorheen. Dingen die mij energie gaven of afleiding. Door het sluiten van winkels bijvoorbeeld mis ik aanspraak wat ik normaal wel had. Ik had graag even onder de zonnebank gewild voor een dosis vitamine D, maar ook dat zit er niet in.

Als ik er voor kies om hierover te gaan zitten kniezen, dan maak ik het erg zwaar voor mezelf. Ik kan beter kijken naar mogelijkheden, dingen die wél kunnen.

Minder tijd voor sociale activiteiten is meer tijd voor jezelf

Deze bijzonder periode biedt namelijk gelegenheid om dingen te doen waar je anders geen tijd voor hebt, of de tijd niet voor wil maken. Bijvoorbeeld die grote opruimklus op zolder, of een oude hobby oppakken. In deze blog deel ik tips om deze bizarre Corona periode en de lockdown door te komen.

Naar buiten gaan

De lockdown geeft ons steeds minder reden om naar buiten te gaan. Veel van ons hoeven niet meer naar kantoor toe, maar werken thuis. De horeca en winkels zijn dicht, dus uitjes en shoppen zitten er ook niet in. Maar wat dacht je van bijvoorbeeld de kringloopwinkel, waar je dat kratje oude spulletjes heenbrengt op zaterdagmiddag? Of de Action of Hema, omdat je geen schrift of notitieboek in huis hebt en je die wel nodig hebt bij je werk. Helaas is dat op dit moment ook niet mogelijk, maar het geeft wel weer dat er meer mogelijkheden zijn om even de deur uit te gaan dan alleen uitgaan of winkelen. Soms moet je een beetje creatief zijn.

Normaal lopen, fietsen of rijden we veel sneller even ergens naartoe. Allemaal momentjes buitenlucht die je gratis en voor niks meepakt. Een heleboel onbewuste momentjes buiten die nu allemaal wegvallen. Nu de gewoonte wegvalt, wordt naar buiten gaan weer een taak. Ik weet zelf hoe verleidelijk het is om lekker in je chillkleding te blijven lopen en de deur niet uit te gaan. Toch is naar buiten gaan essentieel. Zoals de Bever Sport reclame het altijd zo mooi zei: “Ieder mens is een buitenmens.”

We hebben het nodig om onze benen te strekken en naar buiten te gaan. De frisse lucht doet ons goed en de zon geeft ons vitamine D. Door te bewegen geef je je brein meer ruimte om na te denken en te reflecteren. Het maakt je rustiger en meer in balans.

Lees in dit artikel meer over de kracht van wandelen.

Actie!

Merk je dat je de laatste tijd steeds onrustiger wordt? Ga dan eens een blokje om. Staar je je blind op je computerscherm thuis en heb je het gevoel dat er niks meer uitkomt? Sta op van je stoel, trek je jas aan en ga naar buiten. Je zult zien dat je je daarna meer ontspannen voelt. Als je hier steeds meer een gewoonte van maakt, zal je zien dat je je beter gaat voelen. Daarnaast kun je het ook nog eens mooi combineren met anderen, waardoor het ook nog een sociale activiteit wordt!

tips om de corona periode door te komen

Ga in kleine stapjes aan de slag met een klus die je nog heel graag wil doen.

KlussenKlussen

Klaar met uitstelgedrag

Doordat we steeds minder kunnen, lukt het ons brein ook steeds minder om creatief te zijn. Dat maakt dat je je soms verveelt, terwijl je best genoeg te doen zou hebben. Hoe luier je wordt, hoe groter en onoverzichtelijker de projecten om je heen worden. Toch is de Corona periode de ultieme tijd om al die uitgestelde klussen eens aan te gaan pakken.

Dat hoeft niet allemaal in een keer, want je hebt dus alle tijd. Corona duurt nog wel even. Ga in kleine stapjes aan de slag met een klus die je nog heel graag wil doen, bijvoorbeeld het uitzoeken van je vakantiefoto’s die je al vanaf 2010 zo op de computer hebt gekwakt. Maak het jezelf niet te moeilijk, maar begin gewoon bij die zomervakantie van 2010. Al ben je er maar een kwartiertje mee bezig, ook dan is er al een klein beetje resultaat te zien. Door dit resultaat te behalen, zul je zien dat je gemotiveerd wordt om door te gaan. Voor je het weet heb jij een stapel prachtige plakboeken met vakantiefoto’s klaar. Hoe heerlijk is dat? Nu ben je helemaal bij en kun je van het foto’s uitzoeken een gewoonte maken, zodat je niet weer 10 jaar achter elkaar hoeft te plakken.

StudieboekenStudieboeken

Neem rustmomentjes tussendoor

Doorknallen, dat kunnen de meesten van ons wel. In ons land kennen we bijvoorbeeld geen siësta. Je gaat door en aan het einde rust je uit. Eigenlijk vinden onze lichamen dat helemaal niet zo leuk. Je gaat steeds over je grenzen heen en dat voelt niet fijn. Neem in deze periode de tijd om tussen je taken door uit te rusten en te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een stukje lezen, wandel een rondje of zet een lekker kopje koffie voor jezelf. Je kunt zelfs een middagdutje doen, of de tijd nemen om gezellig met een vriend of vriendin bij te kletsen aan de telefoon. Je hoeft niet de hele dag door te draven, je mag tussendoor uitrusten.

tips om de lockdownperiode door te komen

Doorknallen, dat kunnen de meesten van ons wel. In ons land kennen we bijvoorbeeld geen siësta. Je gaat door en aan het einde rust je uit.

Investeer in jezelf

Er zijn zoveel mogelijkheden om in jezelf te investeren. Neem deze periode de tijd om een cursus te gaan doen. Misschien heb je geld over, omdat je dit jaar niet op vakantie bent geweest. Investeer het geld eens in iets anders om jezelf op te laden. Er zijn ontzettend veel toffe (online) programma’s op uiteenlopende gebieden. Zelf ben ik gestart met een coaching traject die zowel online als offline plaatsvindt.

Voeding

Investeren in jezelf kan ook op het gebied van voeding. Neem de tijd om uit te zoeken hoe jij bijvoorbeeld gezonder kan eten. Je hebt nu veel meer tijd om je eten te bereiden, of om uit te zoeken wat voor voeding bij jou past. In dit artikel vind je meer informatie over wat voor voeding goed is bij angstklachten. Ook kun je je juist richten op je kookkunsten. Deze Coronaperiode is de ultieme tijd om een perfect biefstukje te leren bakken. Zal je partner vast ook blij mee zijn.

Leren accepteren

Het internet staat zo ondertussen vol met tips hoe jij de Corona periode door kan komen. Je kunt van alles ondernemen om je beter te voelen, maar dit zal allemaal niet werken als je niet leert te accepteren. De situatie is op dit moment zoals hij is. Daar hebben we zelf geen invloed op. Je druk maken over iets waar je geen invloed op hebt is een enorme energiezuiger. Door voor jezelf te accepteren dat je er geen invloed op hebt, kun je langzaamaan meer toe gaan geven aan de situatie.

Geniet er eens van de je stilstaat, in plaats van dat je baalt en je rot voelt. Probeer om dankbaar te zijn voor het niks doen. Maak een uitgebreid ontbijt op bed voor jezelf, om te omarmen dat je niks hoeft die dag en zo lang kan blijven liggen als je zin hebt.

Heb jij nog een goede tip om deze periode door te komen?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *