Tips tegen je herfstdip

Na nog een paar weken met heerlijk weer is het de laatste tijd weer veel grijzer, kouder en regenachtiger. De zon is verdwenen en dat betekent dat we ineens veel minder vitamine D binnen krijgen. Zelf moet ik altijd wennen aan die omslag in het weer van mooi weer naar slecht weer. Op den duur went het ook wel weer, maar vaak komt er eerst een beetje een dipje. Om deze dip wat milder te maken en goed voor mezelf te zorgen zijn er een aantal dingen die op zo’n moment essentieel zijn voor mij. Ik deel mijn tips tegen je herfst dip met jou in dit artikel!

Zorg dat je frisse lucht krijgt

 Hoe vervelend het ook lijkt buiten, de frisse lucht zal je goed doen. Frisse lucht is goed voor je lichaam en voor je geest. Buiten wandelen helpt je mentaal en verlaagt de kans op depressie. Gooi daarom ’s ochtends lekker de ramen open. Gooi je dekbed uit het raam te luchten. De dauw maakt het lekker fris.

Trek warme kleren aan en loop een blokje om. Dat hoeft helemaal niet zo lang. Wees je bewust van het buiten zijn, het inademen van de frisse lucht. Je zult zien dat als je aan het lopen bent, het best wel fijn is om buiten te lopen. En met een beetje geluk komt er ook nog een klein waterig zonnetje door de grijze lucht heen.

Lees in dit artikel meer over de kracht van wandelen

Goed eten

Het heeft even geduurd voordat ik deze echt goed tot me kon laten doordringen en nog steeds vind ik het soms moeilijk om voor mezelf te zorgen door te koken. Ik heb moeite met boodschappen doen en kan dat heel erg uitstellen als ik niet lekker in mijn vel zit. Ik probeer dus boodschappen te doen en recepten te verzamelen als ik wel goed in mijn vel zit. Dan hoef ik mezelf alleen nog maar te helpen om goed te koken en te eten als ik me niet zo lekker in mijn vel voel.

Lees hier meer over voedingsmiddelen bij sociale angst

tips tegen je herfstdip

Trek warme kleren aan en loop een blokje om. Dat hoeft helemaal niet zo lang.

Hoe heerlijk is het om je vol te stoppen met comfort food. Koekjes, ijs, pizza bestellen als avondeten. Dit heb ik vaak gedaan om mezelf te troosten als ik een rotdag had. Het helpt alleen niet. Natuurlijk helpt het wel een keer, maar te veel achter elkaar kant en klaar eten maakt je niet gelukkiger. Vers eten en goede producten helpen nou eenmaal om je beter te voelen. Hoe cliche dat ook is.

Ik begin de ochtend vaak met een smoothiebowl. Het is niet perse dat ik er altijd zin in heb, want zoet in de ochtend was eigenlijk heel lang niet mijn ding. Het voordeel van een smoothiebowl is echter dat ik gelijk een heel aantal van de vitaminen en mineralen die ik nodig heb binnen krijg.

In dit artikel deel ik drie ontbijtrecepten met je die sociale angst proof zijn!

Lukt het nog niet om zo goed te eten, wat ik helaas ook heb gehad, dan kun je supplementen slikken. Let er wel op dat supplementen geen vervanging zijn voor voedsel. Je kunt het allerbeste je vitaminen uit voedsel krijgen. Het kan in het begin moeilijk zijn om goed te eten, maar je zult zien dat het je steeds beter af gaat, naarmate je je beter gaat voelen.

Hier lees je welke supplementen en vitaminen je kunt nemen bij sociale angst.

SportSport

Rusten

Je rust nemen is ontzettend belangrijk. Hoe meer je over je grenzen gaat, hoe harder die negatieve gevoelens binnenkomen. Hoe fitter je bent, hoe beter je tegen dingen kan. Als ik alleen ben doordeweeks, lig ik soms al om half 9 in bed. In de herfst en de winter vind ik dat helemaal lekker. Meestal lees ik nog wat of schrijf ik nog wat in bed. Ik heb daar de rust en wordt niet afgeleid door alledaagse dingen, zoals ik in de woonkamer kan hebben.

Lees hier ook het artikel: ik ben niet verdrietig, ik ben depressief. Over de misvattingen rondom depressie.

tips tegen je herfstdip

De beweging deed me ontzettend goed. Het gaf me een beter gevoel in mijn hoofd. Ik kon er beter door loslaten en voelde me lichter.

GezondheidGezondheid

Sporten

Sporten is voor mij heel lang ontzettend moeilijk geweest. Ik zag sport altijd als een moetje en had het idee dat ik het alleen deed om slank te blijven. Dat gaf me heel weinig energie.

Maar sporten is ontzettend goed voor je mentale gezondheid! Dat heb ik vooral geleerd door het wandelen. Vanaf dat ik in de ziektewat kwam heb ik veel gewandeld. Waar ik eerder alles op de fiets deed, ben ik meer wandelend gaan doen. De beweging deed me ontzettend goed. Het gaf me een steeds beter gevoel in mijn hoofd. Ik kon er beter door loslaten en voelde me lichter.

Sinds een tijdje ben ik echt weer gaan trainen in een superleuke groepsles. Ik zocht een sociale activiteit die wekelijks terug zou komen en een plek waar ik kon oefenen met mijn sociale angst. Het is heerlijk om fanatiek bezig te zijn. Ik heb sporten nog nooit op deze manier ervaren, maar ik heb er tot nu toe elke keer zin in, zelfs als ik er niet zo’n zin in heb. Dat klinkt misschien raar, maar ik heb nu gezonde weerstand, niet die dwarse weerstand van eerst.

Vroeger heb ik ook gedanst. Dat doe ik nog steeds, maar nu alleen in de woonkamer, of op een festival. Lees hier over de kracht van dansen.

Zelfliefde

Het is heel belangrijk dat je op dit moment lief voor jezelf bent. Als je jezelf straft voor foutjes die je maakt, of teleurgesteld bent, omdat je dingen niet af kunt krijgen zoals je dat in je hoofd had, dan zal het niet beter met je gaan. Geef jezelf in plaats daar van een van deze bovenstaande punten. Rust hoeft niet alleen slapen te zijn. Je kunt je rust vinden in heel veel dingen. Een heerlijk bad, of een avondje naar de sauna. Of misschien wil je wel heel graag eindelijk die leuke meidenfilm zien met een bak popcorn. Ook dat zijn rustmomenten voor je brein. Gun jezelf deze ook. Maak het gezellig in je huis, de plek waar je nu meer zult zijn.

Wat zijn jouw tips tegen die eerste herfst dip als het weer slechter wordt?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *