Voedingsmiddelen tegen sociale angst

Een gezond eetpatroon is erg belangrijk als je last hebt van mentale klachten. Het doet je lichaam niet veel goeds om fastfood en kant-en-klaarmaaltijden te eten. Als je last hebt van sociale angst is eten alleen net even lastiger. De kans is groot dat je last hebt van misselijkheid, of weinig trek.

Ik schreef eerder over de supplementen die je toe kan voegen aan je eetpatroon voor de momenten dat je niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnen krijgt. Vandaag bespreek ik een aantal voedingsmiddelen tegen angst met je die je gewoon in de supermarkt kunt halen en gemakkelijk toe kunt voegen aan je dagelijkse eetpatroon.

Lees hier meer over supplementen en vitamines bij sociale angst

Spinazie

Spinazie is niet alleen goed om heel erg sterk van te worden. Het zit bomvol belangrijke voedingsstoffen! Spinazie bevat magnesium, waar mensen met sociale angst vaak een tekort aan hebben. Als je een tekort hebt aan magnesium kun je sneller last hebben van angst en stress. Je kunt spinazie op veel verschillende manieren eten. Gekookt of gewokt bij het avondeten, als basis voor salade, of een handje door je smoothie. Mocht je nou niet zo gek zijn op spinazie, dan kun je ook andere donkere bladgroenten eten, zoals bijvoorbeeld boerenkool.

Volkoren brood

Als je graanproducten eet, kies dan voor de volle granen. Volle granen zitten onder andere in volkoren brood en havermout. Deze langzame koolhydraten zorgen ervoor dat je hersenen serotonine gaat produceren. Dit stofje zorgt ervoor dat je meer in balans bent. Ontbijt bijvoorbeeld elke ochtend met havermout en fruit voor een gezond en angst verlagend effect. Zo voeg je gemakkelijk voedingsmiddelen tegen angst toe aan je dag!

In dit artikel deel ik drie sociale angst proof ontbijtrecepten met je!

Bananen

Ook bananen helpen bij de aanmaak van serotonine. In banaan zit de stof tryptofaan. Dit stofje wordt in je lichaam omgezet naar een ander stofje die nodig is voor de aanmaak van melatonine en serotonine. Het zorgt voor een beter slaapritme en je zult je beter voelen. Gooi dus een banaan in je tas als je een dagje weg gaat. Zo heb je altijd je eigen oppeppertje bij je.

Meer tips om eenvoudig gezonder te eten? Lees dan dit artikel

voedingsmiddelen tegen sociale angst

Blauwe bessen

Als je last hebt van stress maakt je lichaam vrije radicalen aan. Vrije radicalen kunnen onschadelijk worden gemaakt door antioxidanten en laten blauwe bessen daar nou net vol van zitten! Daarnaast bevatten ze vitamine C, wat ook helpt tegen de gevolgen van stress. Het zorgt ervoor dat je cortisol level laag blijft, het hormoon dat zorgt voor stress en helpt om je bloeddruk gezond te houden. Een handje blauwe bessen door je havermout of door de yoghurt is een goede toevoeging aan je eetpatroon.

Augurken

Uit onderzoek kis gebleken dat gefermenteerd voedsel veel voordelen heeft. Fermentatie is het proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten toegevoegd worden om een voedingsmiddel te maken. Meer voorbeelden van zulke producten zijn bijvoorbeeld yoghurt en zuurkool. Neem dus eens een potje augurken mee en snoep ze zo uit de pot, of bij je bord boerenkool!

Groene thee

Persoonlijk ben ik meer een koffieliefhebber, maar dat is niet zo heel goed voor angst. Je kunt beter gaan voor een kop groene thee. Groene thee bevat het aminozuur L-theanine, wat ontspannend werkt. Het zorgt ervoor dat je serotonine en dopamine actiever wordt. Dat zorgt dus voor de vermindering van stress.

voedingsmiddelen tegen sociale angst

Zalm

Zalm bevat veel eiwitten, vitamine B12 en kalium, maar vooral veel omega 3 vetzuren. Deze zuren helpen bij het verminderen van angst, want het remt de productie van stresshormonen. Maak een lekkere volkoren wrap met zalm en rucola. Een feestje op je bord en ook nog eens hartstikke gezond!

Er zijn natuurlijk nog veel meer voedingsmiddelen die de juiste stoffen bevatten. Wat eet jij om je angst te reduceren?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

2 Reacties

  1. Hoi Linda,

    Fijn om te lezen welk eten helpt tegen angst en wat de voedingsstoffen voor je kunnen doen! Ik sta soms zelf te kijken van wat voeding voor je kan doen en hoe je het echt in je voordeel kan helpen. Ken je ook de docu magic pill op Netflix?

    1. Hey Danielle!
      Ja, het was voor mij ook echt een openbaring! Wist er wel wat van, maar nam het nooit zo serieus. Die docu ken ik niet! Maar ik ga zeker eens kijken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *