Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest

Wat zijn belemmerende overtuigingen?

Belemmerende overtuigingen, naar mijn mening de basis van sociale angst. De stemmetjes in je hoofd die je steeds weer bang maken en terug laten vallen op je beschermingsmechanismen. Deze stemmetjes noemen we belemmerende overtuigingen. Diepgewortelde, negatieve vertuigingen over jezelf en je omgeving.

Het ontstaan van overtuigingen

Je overtuigingen zijn je manier van denken. Vaak ontstaan veel overtuigingen al in je jeugd. Je leert ze van de mensen om je heen. Je ouders, broertjes en zusjes, vriendjes en vriendinnetjes, opa en oma, de juf en ga zo maar door. Gedurende je leven veranderen je overtuigingen doordat je dingen meemaakt, ouder wordt, opleidingen volgt, wat van de wereld ziet en door de mensen die je ontmoet.

Sommige overtuigingen komen en gaan, terwijl andere overtuigingen diep en hardnekkig kunnen zijn. Overtuigingen kunnen handig zijn, maar ze kunnen ook erg belemmerend zijn. Vaak heb je zelf niet eens door dat je die belemmerende overtuigingen hebt, totdat je in therapie gaat.

We nemen onze overtuigingen vaak automatisch voor waar aan. Je gelooft dat het nou eenmaal zo is, als vanzelf. Deze overtuigingen hebben een sterke invloed op je gedrag. Ze geven je sturing. Als deze overtuigingen negatief zijn, zijn ze belemmerend en helpen ze juist niet. Ze beperken je in je dagelijks leven.

Voorbeelden van belemmerende overtuigingen

Belemmerende overtuigingen zijn voor iedereen persoonlijk, maar er zijn wel een aantal voorbeelden waar mensen met sociale angst (en anderen) zich waarschijnlijk in herkennen.

Ik mag geen fouten maken

Dit is een hardnekkige belemmerende overtuiging die ik lang gehad heb. Ik had ergens het onbehaaglijke gevoel dat ik alles gelijk moest kunnen en begrijpen. In de les met een rollenspel, maar later ook op mijn werk als coach. Ergens wist ik wel dat ik fouten mocht maken en ik hoorde dit ook van mijn teamleider, maar toch voelde ik het diep van binnen niet.

De belemmerende overtuiging zat erg diep. Toen ik er achter kwam dat deze gedachte achter mijn spanning op school, stage en werk zat, kon ik de gedachte vervangen voor een helpende gedachte. Ik kan leren van mijn fouten en ik mag fouten maken.

Ik ben lelijk

Of ik ben niet mooi genoeg, niet hip genoeg, draag niet de juiste kleding. Gedachten als deze zitten vaak heel diep en zijn een gevoel die je kunt hebben in een groep. Het is een gevoel wat je kan krijgen door Instagram, als je al die modemeisjes ziet die er allemaal zo slank en trendy uitzien.

Iedereen is mooi en uniek op zijn eigen manier. Er is niet een figuur wat het mooiste is. Je mag jezelf knap en mooi vinden, dat is niet arrogant. Dat is zelfliefde! Van jezelf houden is het beste wat je voor jezelf en voor je omgeving kan doen.

Kijk elke dag even naar jezelf en zie wat er mooi is aan jezelf. Ik heb mooie ogen. Of ik zie er fantastisch uit in deze jurk! Draai je belemmerende overtuiging ik ben lelijk om naar ik ben prachtig! En leer elke dag wat meer van jezelf te houden.

Ik ben te veel

Ja, sommige mensen kunnen heel aanwezig zijn. Ik kan dat ook zijn. Ook kan ik fel zijn en gepassioneerd vertellen. Ik ben niet altijd handig in wat ik zeg en ik heb me daardoor heel vaak te veel gevoeld. Een gevoel dat je laat focussen op de mensen om je heen. De hele tijd bezig zijn met hoe anderen op je reageren. Gedraag je je een beetje? Irriteren mensen zich niet aan je? Want bij jou gebeurt dat eerder, je bent nou eenmaal een beetje veel.

Dat klinkt onschuldig, maar dat is het niet. Het heeft me in een hokje geduwd, waardoor ik lang niet helemaal mezelf kon zijn. Ik wist ook niet meer goed wie ik zelf was. Ik paste me aan bij mijn omgeving. Pas toen ik in de ziektewet kwam, kwam er steeds meer ruimte om mezelf te leren kennen en van mezelf te leren houden.

Mensen nodigen je niet voor niks uit. Ze vinden het leuk als je er bent. Je mag er zijn. Je wordt geliefd. Vervang je belemmerende gedachte voor deze mooie, positieve gedachten!

Iedereen moet mij aardig vinden

Dit is een hele vermoeiende belemmerende overtuiging, maar eentje waar waarschijnlijk ontzettend veel mensen zich in herkennen. Ergens weten we allemaal wel dat je niet met iedereen vriendjes kan zijn, maar toch streven we hier vaak wel naar. Het is een onmogelijk streven wat eigenlijk alleen maar kan resulteren in teleurstelling.

Je vindt het vaak lastig te verkroppen als iemand niet zo’n klik met je heeft. Je wordt er onzeker van en voelt je steeds minder blij met jezelf. Het kost je een heleboel energie en die energie kun je veel beter in jezelf steken, of in de mensen die je wel leuk vinden.

Probeer deze gedachte daarom te veranderen in: ik ben een waardevol/leuk/lief mens, wat andere mensen ook van mij denken.

Ik ben niet slim genoeg

Als je last hebt van sociale angst, ben je heel veel bezig met je omgeving. Doordat je zoveel bezig bent met de ander, heb je minder ruimte om dingen in je op te nemen. Het is lastig om een gesprek te volgen. Doordat je dingen mist, word je vaak alleen maar stiller en voel je je dom. Dit gevoel heb ik ook gehad. In overleggen met mijn team ging het vaak zo snel dat ik het niet bij kon benen. Dat heb ik aangegeven in een van de overleggen en daarna werd er rekening mee gehouden.

De manier waarop er rekening met me werd gehouden was alleen minder leuk. Vooral in het begin werd er vaak gestopt en aan me gevraagd of het niet te snel voor me ging. Of ze wat langzamer moesten voor mij. Het feit dat ik wat langzamer was dan de rest werd steeds weer benadrukt. Het gaf me geen ondersteunend gevoel, maar maakte me alleen maar meer onzeker. Ze hielden mijn belemmerende overtuiging alleen maar in stand.

Als je denkt dat je niet slim genoeg bent, ga je je daar op den duur ook naar gedragen. Je wordt stiller en laat minder van je horen. En dat terwijl je best wel weet dat je meer kunt! Probeer deze gedachte daarom om te buigen naar: ik verdien deze baan, ik heb dit niveau. Ik ben slim en mijn mening is belangrijk.

Belemmerende overtuigingen belemmeren jouw leven

Met deze voorbeelden hoop ik je inzicht te geven in de grote impact die belemmerende overtuigingen hebben op jouw doen en laten. In je privé situatie, met familie of vrienden en op je werk. Belemmerende overtuigingen geven je een slecht gevoel over jezelf en ze weerhouden je er van om vrij te doen wat je zou willen doen. Ze laten je verzanden, brengen je tot stilstand. Deze overtuigingen beperken je in je vrijheid.

Veranderen van belemmerende overtuigingen

Zoals je gelezen hebt kun je belemmerende overtuigingen ombuigen naar helpende gedachten. Dit is niet iets wat je zo onder de knie hebt. Je overtuigingen zijn hardnekkig en je hersenen hebben tijd nodig om deze gedachten te veranderen.

Als je in therapie bent ga je vaak aan de slag met deze belemmerende overtuigingen. Tijdens mijn cognitieve gedragstherapie heb ik mijn belemmerende overtuigingen ontdekt en geanalyseerd, zodat ik ze kon ombuigen naar positieve gedachten. Ik leerde meer realistisch te kijken naar de buitenwereld en zo mijn gedachten te veranderen.

Mijn therapeute daagde mijn belemmerende gedachten uit en hielp me deze te vervangen voor positieve, helpende gedachten. Ik werkte in de tussentijd aan deze positieve gedachten en werd me er steeds meer bewust van.

Positieve affirmaties

Tegenover je belemmerende gedachten kun je positieve affirmaties zetten. Positieve affirmaties zijn zinnetjes over jezelf, waarin je beschrijft hoe jij zou willen dat de realiteit was. De positieve affirmatie die je tegenover ik mag geen fouten maken kan zetten is ik mag fouten maken.

Positieve affirmaties kunnen over van alles gaan, over hoe jij jezelf zou willen zien, over je werk, je gezondheid of je relaties. Door de affirmatie regelmatig te herhalen beginnen je hersenen te geloven dat het ook echt zo word. Je gaat gedrag vertonen die past bij hoe jij wil of wat je wil hebben.

Eigenlijk is het eenvoudig. Je daagt je belemmerende overtuigingen uit en vervangt ze voor positieve, constructieve gedachten. Hierdoor word jij die negatieve gedachten de baas. Het enige wat je nodig hebt is aandacht, bewustwording en concentratie. Je leert het niet in 5 minuten, maar je moet het een hele tijd blijven herhalen.

Wat is jouw hardnekkigste belemmerende overtuiging?

Liefs,

Linda

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *