zo onderzoek je jouw sociale angst grondig
Sociale angst
Linda
Sociale angst
11/14/2021
5 min
0

Ontrafel sociale angst: 6 essentiële stappen voor grondig onderzoek

11/14/2021
5 min
0

Ontrafel sociale angst met de tips in dit artikel! Het helpt jou om grondig onderzoek te doen naar jouw sociale angst. Ik leg je uit waarom. Als je net als ik al jaren worstelt met je gezondheid en je ontdekt dat je klachten wel eens te maken kunnen hebben met sociale angst dan wil je niets liever dan daar meer over leren, zodat je ook kan leren hoe je er van af kan komen. 

Het overwinnen van sociale angst is een lang en pittige proces waarin je met kleine stapjes steeds meer zelfverzekerd wordt en steeds meer kan. Dat komt omdat sociale angst invloed heeft op alle levensgebieden. 

Toen ik uitviel en in de ziektewet terecht kwam was er een heleboel waar ik aan moest en wilde werken. Om daar mee te beginnen was het van belang dat ik wist wat sociale angst voor mij precies inhield.

Gaandeweg las ik steeds meer herkenningsverhalen, ervaringen van andere mensen en begon ik een beeld te krijgen van waar mijn sociale angst het meest effect op mijn leven had. Ik werd me meer bewust van mijn eigen gedachten en gedrag. Steeds beter zag ik in wat mijn gedachten veroorzaakten en leerde ik die ombuigen. 

In dit artikel deel ik met jou hoe jij jou sociale angst beter kan leren kennen. Dit is wat je leest:

  1. Leer meer over wat sociale angst inhoudt
  2. Praat met een therapeut
  3. Schrijf in je dagboek
  4. Houd je gedrag bij
  5. Praat met mensen in je omgeving
  6. Word lid van de RAARsociaal Academie

Wacht! Voor je verder gaat...

Sociale angst onderzoeken is een belangrijke stap in het verslaan van sociale angst. Maar er is meer! Laat mij je leren wat nog meer van belang is als je sociale angst hebt!

Wil jij meer tips en inzichten om jou te helpen sociale angst aan te pakken en te overwinnen? Download mijn gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ en leer mijn 7 meest waardevolle lessen en inzichten kennen die mij hielpen sociale angst te overwinnen. Al meer dan 50 mensen gingen je voor!

Leer meer over wat sociale angst inhoudt

Om te weten wat sociale angst voor mij inhield, wilde ik eerst weten wat sociale angst precies inhoudt. Dat is ook de reden dat ik deze blog begonnen ben, want het bleek dat er maar weinig informatie bekend was over sociale angst in het Nederlands.

Mijn zoektocht ging verder in het Engels en bracht me op Engelse, Amerikaanse en Canadese sites waar ik achter veel meer informatie kwam. Zo onderzoek jij jouw angst op jouw eigen manier, zodat je achter jouw specifieke vorm van angst komt. Het helpt je om ervaringen te lezen van anderen en je daar (al dan niet) in te herkennen.

5 dingen die je moet weten over sociale angst. Je leest het in dit artikel.

Praat met een therapeut

Het eerste wat ik heb gedaan toen ik me ziekgemeld heb is me aanmelden bij een psycholoog. Daar kreeg ik cognitieve gedragstherapie en EMDR. Met een psycholoog onderzoek jij jouw angst met professionele kennis. Voordat ik daadwerkelijk op de juiste plek beland was, waren we een half jaar verder. Daarom heb ik toen via mijn werk een aantal gesprekken kunnen regelen met een psycholoog. Ik ben een keer of zes bij hem geweest.

We hadden geen specifiek doel voor mij, omdat het meer als opvulling was, maar toch heb ik hier veel aan gehad. Doordat ik in de ziektewet zat was ik veel alleen. Alleen met mijn gedachten en mijn depressieve klachten, waar ik toen nog niet bewust van was.

6x zo onderzoek jij jouw angst grondig

Door met een professional te praten krijg je feedback op je gedachten. Ze helpen je om eens kritisch stil te staan bij wat jouw overtuigingen en gedachten zijn. Zonder therapie was ik niet zo ver gekomen als ik nu ben.

Schrijf in je dagboek

Je kunt heel goed sociale angst leren kennen door te journalen. Schrijven is een ontzettend goed reflectiemiddel en zo onderzoek jij jouw angst op een veilige en intieme manier.

Echt voor jezelf. Wees je bewust van wat je doet en schrijf hier over. Door dagelijks vragen te beantwoorden over jezelf leer je jezelf steeds beter kennen.

Schrijven helpt je om dingen in te zien en je gedachten te structureren.

Naarmate je meer van je gedachten opschrijft, kun je steeds beter reflecteren en negatieve of irreële gedachten omzetten in neutrale gedachten die meer realistisch zijn.

Dagboek schrijven helpt je om je hoofd leeg te maken. Het helpt ook goed voor het slapengaan, zodat je de gedachten van de dag los kan laten.

5 redenen waarom dagboek schrijven zo goed is voor je mentale gezondheid. Je leest het in dit artikel.

Houd je gedrag bij

Je kan dit in je dagboek doen, maar eigenlijk kan je dit op elke manier doen die je zelf wil. Als je begint te leren wat sociale angst voor jou inhoudt, ga je ook steeds meer zien wat je doet. Door dagelijks dingen bij te houden onderzoek jij jouw angst patronen.

Misschien ben je je bewust geworden van een beschermingsmechanisme. Je zit bijvoorbeeld vaak aan je neus als je met mensen praat.

Houd een periode eens bij hoe vaak je dit doet. Zo kun je mooie inzichten krijgen. Je kunt dan ook na gaan denken in wat voor situaties je het doet en waar het door getriggerd wordt.

6x zo onderzoek jij jouw angst grondig

Praat met mensen in je omgeving

Hoe spannend het ook is, de mensen om je heen kennen jou het beste. Zij zien jou in sociale situaties en weten vaak wel hoe je in elkaar zit. Het is best confronterend om met vrienden over jouw gedrag te praten, maar je zult zien dat het ontzettend helpt.

Zo kwam ik er op den duur achter dat ik in sommige gevallen het moeilijk vond om oogcontact te maken. Dat heb ik met een vriendin besproken, om er achter te komen of ik dit ook deed in de veilige kring van vriendschap. Dat bleek niet het geval.

Het gaf me het inzicht dat het oogcontact te maken heeft met vertrouwen. Met behulp van je omgeving onderzoek jij je angst nog grondiger!

Hoe leg je sociale angst uit aan iemand die het niet heeft? Lees het artikel en leer hoe.

Word lid van de RAARsociaal Academie

Wil jij je sociale angst helemaal leren kennen en begrijpen en wil je de grip over je leven terug?

De RAARsociaal Academie is hét online leerplatform met community om sociale confidence praktisch en eenvoudig aan te leren.

En dat doe je niet alleen, maar met gelijkgestemden die precies voelen wat jij voelt en begrijpen wat je doormaakt.

De kracht van gelijkgestemden is ontzettend groot. Het helpt je om minder eenzaam te zijn en je minder raar te voelen.

Je wordt al lid vanaf €12,95 per maand!

De reclame button voor de RAARsociaal Academie

Onderzoek jij jouw angst ook al? Hoe doe je dat? Welke tip ga jij toepassen? 

Liefs,

Linda

Reacties
Categorieën