sociale angst exposure oefeningen
Sociale angst overwinnen
Linda
Sociale angst overwinnen
05/01/2024
4 min
0

Daag jouw sociale angst uit: 10 sociale angst exposure oefeningen die je zelf toe kunt passen

05/01/2024
4 min
0

Om sociale angst te overwinnen helpen sociale angst exposure oefeningen heel goed. Je kunt exposure therapie samen met een therapeut doen, maar je kunt het op kleinere schaal ook best zelf oefenen. Het is vooral de bewustwording van wat je ongemerkt vermijdt, omdat je het spannend vindt om daarna te ervaren dat het best wel meevalt.

Deze kleine sociale angst exposure oefeningen heb ik zelf uitgeprobeerd en ze hebben mij geholpen om me steeds wat zelfverzekerder te voelen en niet meer zo angstig te zijn. Dat ging met kleine stapjes, maar als ik nu terugkijk heb ik een hele reis afgelegd.

In dit artikel lees je het volgende:

  1. Wat zijn exposure oefeningen?
  2. Manieren om jezelf bloot te stellen aan sociale angst triggers
  3. 10 exposure oefeningen om zelf toe te passen
  4. Hoe ga je de exposure oefeningen aan?


Ho, wacht even met lezen!

Wil jij meer tips en inzichten om jou te helpen sociale angst aan te pakken en te overwinnen? Download mijn gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ en leer mijn 7 meest waardevolle lessen en inzichten kennen die mij hielpen sociale angst te overwinnen. Al meer dan 100 mensen gingen je voor!

Wat zijn sociale angst exposure oefeningen?

Exposure oefeningen, ook wel bekend als blootstellingstherapie, zijn een vorm van cognitieve gedragstherapie die gericht is op het geleidelijk blootstellen aan situaties die angst veroorzaken.

Het doel van exposure therapie is om de angstrespons te verminderen door herhaaldelijk geconfronteerd te worden met de angstige situatie, waardoor de angstreactie uiteindelijk afneemt.

Het belangrijkste principe achter exposure oefeningen is dat herhaalde blootstelling aan angstige situaties kan helpen om de angstreactie te verminderen en het zelfvertrouwen te vergroten.

Door herhaaldelijk te oefenen met het onder ogen zien van de angst en te ervaren dat de gevreesde uitkomst niet optreedt of minder ernstig is dan verwacht, kun je jouw angstgevoelens overwinnen en je vermogen om met sociale situaties om te gaan verbeteren.

sociale angst exposure therapie

Manieren om jezelf bloot te stellen aan sociale angst triggers

Jezelf bloot stellen aan sociale angst triggers is nog best lastig. Je voelt natuurlijk weerstand om zoiets spannends te gaan doen. Maar de kans is groter dat je een te grote stap zet dan een kleine, behapbare stap.

Daarom geef ik je wat tips zodat jij ook manieren weet om jezelf bloot te stellen aan sociale angst triggers. Op een voorzichtige, rustige manier.

Stel jezelf bloot aan afwijzing

Probeer bewust situaties op te zoeken waarin de mogelijkheid groot is dat je afgewezen kunt worden, zoals het vragen om hulp in een drukke supermarkt op zaterdagmiddag, of iemand op het laatste moment uit te nodigen.

Wees je er bewust van hoe je je voelt en herinner jezelf eraan dat afwijzing bij het leven hoort en niet persoonlijk is.

Doe iets waar jij je ongemakkelijk bij voelt

Kies een activiteit die jij normaal vermijdt vanwege sociale angst en doe het nu toch. Dat kan bijvoorbeeld naar een sociale bijeenkomst gaan zijn of het voeren van een gesprek met een vage bekende. Leg de nadruk op de stappen die je gezet hebt en beloon jezelf hier ook voor. Zo raakt je hele zijn meer gewend aan succes.

Visualiseer en confronteer je angsten

Neem de tijd om jouw angstige momenten voor te stellen en visualiseer jezelf er succesvol doorheen gaan. Dit kan helpen om je angstreactie te verminderen en je voor te bereiden op echte confrontaties.

Gebruik positieve affirmaties

Oefen met het herhalen van positieve affirmaties die jouw zelfvertrouwen versterken en je helpen om angstige gedachten te weerleggen. Dat kunnen affirmaties zijn als ‘Ik ben in staat om sociale situaties te doorstaan’ of ‘Ik ben het waard om vriendelijk behandeld te worden.’

sociale angst exposure therapie

Houd een exposure dagboek bij

Houd een dagboek bij waarin je jouw exposure oefeningen en de bijbehorende gevoelens en gedachten opschrijft. Dit helpt je om je voortgang bij te houden en te identificeren welke situaties het meest uitdagend voor je zijn.

Door regelmatig te oefenen met deze exposure technieken, kun je stapje voor stapje jouw sociale angst overwinnen en meer zelfvertrouwen opbouwen in sociale situaties. Wees je er van bewust dat vooruitgang eerder in kleine stapjes komt dan grote stappen. Wees dus mild en lief voor jezelf terwijl je aan het groeien bent.

Download gratis de journal templates, waar een angstladder en een exposure werkblad bij zit. Deze kun je goed gebruiken om te oefenen met exposure.





10 exposure oefeningen om zelf toe te passen

  1. Glimlach naar iemand op straat
  2. Laat je telefoon in je tas terwijl je wacht
  3. Ga alleen ergens een kopje koffie drinken
  4. Trek dat ene kledingstuk aan waar je steeds zo over twijfelde
  5. Bel de klantenservice in plaats van via de chat te benaderen
  6. Stuur iemand een voicebericht
  7. Zeg nee zonder uitleg te geven
  8. Laat je adviseren in een winkel
  9. Kom expres een paar minuten te laat op je werk
  10. Maak een praatje met de caissière in de supermarkt

Hoe ga je de exposure oefeningen aan?

Exposure oefeningen zijn het beste aan te gaan in zo klein mogelijke stapjes. Hoe kleiner de stapjes, hoe groter de kans op succes. En hoe meer succes, hoe beter voor jouw mindset en zelfbeeld. Je kunt beter een heleboel kleine stapjes nemen dan een grote stap die je net niet redt.

Exposure oefeningen kun je heel goed aanpakken met de angstladder. Dit is een template die jij kan gebruiken om je sociale angst uit elkaar te trekken en in kleine stukjes te hakken, zodat je behapbare stappen kunt maken. De angstladder en het exposure werkblad vind je in de gratis journaltemplates.

sociale angst exposure therapie

Exposure oefeningen in de Sociale Angst Basisgids

De laatste module van de Sociale Angst Basisgids gaat over jezelf en je sociale angst uitdagen. Daar staat uitgebreid uitgelegd hoe jij de angstladder kunt gebruiken en op wat voor manieren jij jezelf uit kan dagen om uit je comfortzone te stappen.

Met de Sociale Angst Basisgids ben jij goed voorbereid om aan je reis naar sociale confidence te beginnen. In 8 overzichtelijke modules leg ik uit hoe jij sociale angst kan overwinnen.


Sociale Angst Basisgids reclame

Welke exposure oefeningen lijken jou heel spannend om te doen? Of spreken de exposure oefeningen jou juist wel aan?

Liefs,

Linda

Reacties
Categorieën