Cognitieve gedragstherapie

De behandeling van de sociale angststoornis wordt voornamelijk gedaan met cognitieve gedragstherapie. Ook ik heb deze therapie gevolgd bij de gespecialiseerde GGZ.

Cognitieve gedragstherapie is een veelgebruikte therapie bij (sociale) angstklachten, maar ook bij depressie en burn-out. Het helpt je om concreet te ontdekken waar je tegenaan loopt en wat jouw belemmerende overtuigingen zijn.

De therapie richt zich voornamelijk op de manier waarop je tegen dingen aankijkt. Wat jouw gedachten en gevoelens zijn en hoe je van daaruit handelt. Het behandelt dus jouw belemmerende overtuigingen, negatieve gedachtes en gedragssymptomen.

Cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychotherapie. Dit is een parapluterm voor verschillende therapie├źn die een psychotherapeut kan geven. Het is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie.

Deze therapie helpt je om inzicht te krijgen in je gedachten en opvattingen over situaties. Vaak voel je die gedachtes en opvattingen wel, maar heb je ze weinig concreet voor jezelf. Je laat je leiden door de gevoelens, zonder te weten wat ze precies zeggen.

Cognitieve gedragstherapie helpt je om je denkpatronen beter te begrijpen en om te buigen, zodat je anders om leert gaan met situaties. Samen met de therapeut onderzoek je hoe jouw gedachtes samenhangen met jouw gevoelens en gedrag.

Je gaat je gedachtes leren ombuigen naar gedachtes die helpend zijn en je een beter gevoel geven over jezelf, waardoor je gedrag ook veranderd.

Cognitieve gedragstherapie gaat er vanuit dat het niet de gebeurtenissen zijn die je pijn veroorzaken, maar de manier waarop je er naar kijkt. De buitenwereld komt bij je binnen door het filter van sociale angst. Het is jouw eigen unieke filter van herinneringen en ervaringen van voorgaande gebeurtenissen.

Dit filter, gevormd door jouw verleden, schijnt een angstig licht over de toekomst. Dit filter ga je stukje voor stukje aanpassen naar een prettiger, milder en positiever filter. Je gaat dan handelen vanuit dit filter en dat maakt situaties anders.

Reactie plaatsen