positieve gedachtes zelfbeeld transformatie
Zelfcompassie bij sociale angst
Linda
Zelfcompassie bij sociale angst
11/12/2020
6 min
0

Positieve affirmaties uitgelegd: de sleutel tot positief denken (10 voorbeelden)

11/12/2020
6 min
0

Positieve affirmaties, misschien heb jij er al wel eens van gehoord. Het is een van de meest eenvoudige manieren om een mindset verandering te krijgen. 

Je gedachten zijn namelijk ontzettend krachtig. Positief denken zit niet van nature in onze aard en negatieve gedachtes kunnen je in een vicieuze cirkel houden. Daarover vertel ik verderop in dit artikel meer.

Maar er is dus een hele eenvoudige oplossing voor: positieve affirmaties! Korte, positief geformuleerde zinnetjes die jouw brein laat zoeken naar positief bewijs en zelfbevestiging. In dit artikel vertel ik je wat positieve affirmaties precies inhouden. Boost je zelfvertrouwen met affirmaties. Dit is wat je leest in het artikel:

  1. Positieve affirmaties – wat zijn het?
  2. Waarom werken positieve affirmaties zo goed?
  3. Hoe maak je een positieve affirmatie?
  4. Affirmaties – 10 voorbeelden
  5. Hoe kun je affirmaties gebruiken?


Ho, wacht even!

Wil jij meer tips en inzichten om jou te helpen sociale angst aan te pakken en te overwinnen? Download mijn gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ en leer mijn 7 meest waardevolle lessen en inzichten kennen die mij hielpen sociale angst te overwinnen. Al meer dan 100 mensen gingen je voor!

Positieve affirmaties - wat zijn het?

Positieve affirmaties zijn krachtige, positief geformuleerde zinnetjes over jezelf en je omgeving. Ze helpen jou om je belemmerende overtuigingen en negatieve zelfpraat te vervangen voor helpende, positieve overtuigingen en positieve zelfspraak.

Positieve affirmaties vertellen jou waar je naar verlangt. Je spreekt iets uit over jezelf wat misschien nu nog niet zo is, maar volgens de affirmatie wel. Het is de realiteit waar jij naartoe wilt. En doordat je dit steeds herhaalt tegen je brein overtuigen de affirmaties stapje voor stapje jouw brein dat dit echt waar is.

Positieve affirmaties zetten je brein op het positieve pad. Door de zinnetjes op vaste basis te herhalen prikkel jij je brein steeds weer met positieve gedachten. Als je herhaaldelijk positieve woorden tegen jezelf uitspreek zal dit op den duur doorwerken in je brein. Het leert je positief te denken. Hierdoor ga je ook gedrag vertonen wat daar bij hoort.

Waarom werken positieve affirmaties zo goed?

Zoals ik al vertelde zijn jouw gedachtes ontzettend krachtig. En je brein is ontzettend zwart/wit. Jouw brein is altijd op zoek naar bewijs voor wat je er aan gedachtes in stopt.

Dat betekent dat belemmerende overtuigingen en negatieve gedachtes ook steeds weer de bevestiging krijgen dat ze kloppen, omdat je zo blijft denken.

Je merkt de kracht van jouw gedachten als je ontdekt wat jouw belemmerende overtuigingen zijn en gaat inzien hoe ontzettend hardnekkig ze zijn en je leven beïnvloeden. Het geeft je het gevoel dat je nooit meer van die negatieve gevoelens af kan komen.

De negatieve gedachtes donderen met zoveel kracht door je hoofd dat jij alles behalve jouw innerlijke kracht voelt. En toch is er een manier om met deze negatieve gedachtes en gevoelens aan de slag te gaan om ze om te buigen.

Niet alleen negatieve gedachtes zijn namelijk krachtig. Positieve gedachtes zijn net zo krachtig, als je ze maar vaak genoeg herhaald. Je kunt de kracht van negatieve gedachtes bestrijden met de kracht van positieve gedachten. En dat kun je eenvoudig doen in de vorm van positieve affirmaties.

We denken en zeggen een heleboel tegen onszelf. Als je je gedachten positief en liefdevol gebruikt zul je merken dat je je lichter gaat voelen. Het hebben van vertrouwen, geloof in jezelf en positieve vooruitzichten zijn ontzettend belangrijk in je leven en zullen het overwinnen van obstakels in je leven gemakkelijker maken.

Hoe maak je een positieve affirmatie?

Het woordje ‘niet’ bestaat niet in ons brein. In je affirmatie benoem je dus precies wat je wil. Als je tegen jezelf zegt ik wil niet meer negatief zijn dan registreert je brein het woordje negatief. Het woordje niet blijft niet plakken. Daarom ga je echt beschrijven wat je wil, hoe het zal zijn.

Je spreekt in je affirmaties uit wat je wil in het leven alsof het al zo is. Zo ervaart je brein het echt en ervaar je de veranderingen vanzelf.

Om een positieve affirmatie te maken moet je als eerst weten welke doelen je hebt, iets wat je wil veranderen in je leven. Als je bewust besluit om je op dat onderwerp in je leven te veranderen zul je zien dat je je langzaam gaat bewegen richting dat doel.

Word je bewust wie je wil zijn in je leven. Wie je zou willen worden, niet wat je zou willen overwinnen. In een positieve affirmatie ben je daar al. De positieve affirmatie zorgt voor de juiste mindset, zodat jij die obstakels kan overwinnen. Hoe dichter de affirmatie ligt bij het doel wat jij wil bereiken, hoe beter de affirmatie werkt.

Wil jij tips om van affirmaties herhalen een gewoonte te maken? Ik geef je 6 tips in het artikel: Affirmaties herhalen: 6 eenvoudige tips voor dagelijkse motivatie.

Affirmaties - 10 voorbeelden

  • Ik ben goed zoals ik ben;
  • Ik accepteer mezelf zoals ik ben;
  • Vandaag is een positieve dag;
  • Ik ben trots op mezelf;
  • Ik focus me op positiviteit;
  • Wat niet bij mij past laat ik in liefde los;
  • Ik ben trots op wat ik bereik;
  • Ik ben dankbaar;
  • Ik ben mooi van binnen en van buiten;
  • Ik verdien het beste.

Hoe kun je affirmaties gebruiken?

Deze affirmaties helpen je misschien een piepklein beetje op weg, maar zullen lang niet allemaal echt bij jou passen. Hoe formuleer je nu je eigen affirmatie en hoe moet je affirmeren? Hoe vaak per dag? Met deze tips help ik je om zelf aan de slag te gaan:

  • Zorg dat je je doelen concreet hebt. Wat wil je bereiken? Waar zou jij willen zijn?
  • Start je affirmatie altijd met ik en houd het positief. Vermijd het woordje niet. Zet je affirmatie in de tegenwoordige tijd.

Dus niet Ik ben niet meer negatief maar ik ben positief.

  • Voeg affirmaties toe aan je ochtend- of avondroutine. Of allebei, dat kan ook. Zelf geef ik de voorkeur aan de ochtend, omdat je dan je brein gelijk positief instelt;
  • Je kunt je affirmaties opschrijven in je agenda, je kunt ze opnemen en luisteren, of op de spiegel schrijven. Dat kun je helemaal zelf invullen, probeer uit wat bij jou past;
  • Bang om het te vergeten? Zet een reminder in je agenda, of een wekkertje. Je kunt ook een app gebruiken zoals My Affirmations;
  • Nu we het over gewoontes hebben. Nieuwe gewoontes leer je het beste een voor een aan. Je kunt dus best beginnen met 1 affirmatie. Later kun je daar zelf nieuwe affirmaties op andere gebieden aan toevoegen, je zult zelf wel voelen of je daar aan toe bent;
  • Affirmaties vragen ook een beetje actie van jezelf. Het zijn geen toverspreuken. Negativiteit verdwijnt niet als sneeuw voor de zon. Je wordt niet ineens magisch rijk, dat vergt ook werk. Je affirmaties werken niet als je er niet naar praat en handelt.

Positieve affirmaties uitgelegd - tot slot

Misschien voelt het een beetje gek om naar jezelf te luisteren of hardop tegen jezelf te praten. Het is belangrijk dat je wel gelooft in de werking van de affirmaties. Ja, misschien voelt het een beetje zweverig, of heb je het idee dat het niet bij je past. Geef het toch een paar weken de kans, dan kun je echt aanvoelen of het wel of niet bij je past. Als je echt niet gelooft in positieve affirmaties, zullen ze ook nooit werken.

Misschien werken je positieve affirmaties niet, omdat je de affirmatie niet echt voelt. In therapie leerde ik mijn belemmerende overtuigingen een voor een kennen. Het duurde wel even voordat ik duidelijk kreeg welke positieve affirmaties ik daar tegenover kon zetten. Neem hier de tijd voor. Als je de affirmatie nog niet voelt, komt dat vanzelf, of je kunt hem op den duur specifieker maken. Het vergt een beetje geduld.

Bij affirmaties gaat het om de kracht van herhaling. Een gewoonte zoals positief praten leer je niet gelijk aan. Er zijn verschillende theorieën over hoeveel dagen het duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Mijn mening is dat het voor iedereen anders is, maar laten we zeggen dat het gemiddeld een maand duurt om dit onder de knie te krijgen.

En als allerlaatst: affirmaties zijn geen tovermiddel. Hang er niet te zwaar aan, maar voeg het als kleine handeling toe aan je dag. Een sprankje positiviteit!


Meer tips en inzichten om jou te helpen sociale angst te overwinnen? Download mijn gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ en leer mijn 7 meest waardevolle lessen en inzichten kennen die mij hielpen sociale angst te overwinnen. Al meer dan 100 mensen gingen je voor!

Maak jij gebruik van positieve affirmaties?

Liefs,

Linda

Voor het laatst bijgewerkt op 28-2-2024


Reacties
Categorieën