Dit is waarom dankbaarheid zo belangrijk is (met 2 oefeningen!)

Weet jij waarom dankbaarheid zo belangrijk is? Er wordt wel gezegd dat het belangrijk is, maar soms vraag ik me af hoeveel mensen dit echt geloven. En als het dan zo belangrijk is, waarom is het dan toch zo lastig om dankbaar te zijn?

Lang heb ik vanuit negatieve emoties geleefd. Om me heen werd er veel geklaagd, geroddeld en gemopperd. Ik heb dan ook heel lang gedacht dat dit normaal was. Dat het normaal was om ontzettend kritisch naar jezelf, maar ook naar anderen te zijn.

Mijn instelling veranderde toen ik in aanraking kwam met dankbaarheid. Langzaamaan verving ik de negatieve emoties voor meer positieve emoties en ik begon steeds meer te ervaren hoe belangrijk dankbaarheid is voor je mentale gezondheid.

Dankbaarheid is wat je ervaart als je iets goeds ontvangt of meemaakt in je leven. Het warme gevoel wat je krijgt als iemand iets waardevols voor je doet. Maar dankbaarheid is ook een manier van denken en de wereld ervaren.

In dit artikel deel ik het volgende met je:

  1. Wat is dankbaarheid precies?
  2. Wat gebeurt er door dankbaarheid?
  3. Waarom is dankbaarheid zo belangrijk?
  4. Dankbaarheid aanleren
  5. 2 dankbaarheidsoefeningen
  6. Dankbaarheid met het-kleine-dingen-boek

Wat is dankbaarheid precies?

Dankbaarheid is het blij zijn met wat er om je heen is. Dat kan iets of iemand zijn, maar ook een ervaring of moment. Al die positieve en fijne ervaringen in je leven geven je het besef dat je hier gelukkig mee mag zijn. Dat gevoel en besef is dankbaarheid. Daarom is dankbaarheid zo belangrijk.

Dankbaarheid is ook een persoonskenmerk. De een is meer dankbaar dan de ander. Mensen die kunnen genieten van de kleine dingen zijn mensen die dankbaar zijn. En over het algemeen zijn zij een stuk gelukkiger.

Maar dankbaarheid is meer dan dat. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dankbaarheid uiten de beste strategie is voor een gelukkiger leven. Dankbaar zijn is een manier van leven. Door dankbaar te zijn beïnvloed je jouw brein positief.

Misschien klinkt dankbaarheid een beetje zweverig. Eigenlijk is dat het helemaal niet. Toen je vroeger een mooi cadeau voor je verjaardag kreeg waar je al heel lang op hoopte, voelde je je dolgelukkig. Je vloog je ouders om de nek en bedankte ze voor het mooie cadeau. Dat gevoel, dat is dankbaarheid. En dat kan van een heleboel dingen komen.

Wat gebeurt er door dankbaarheid?

Dankbaarheid heeft invloed op jouw brein. Hoe meer negatieve gevoelens en gedachten je hebt, hoe minder gelukkig je bent. Voel je daarentegen meer positieve emoties, dan zul je meer tevreden zijn met je leven en gelukkiger zijn. Dat maakt dankbaarheid zo belangrijk.

Mensen die dankbaar zijn hebben vaker positieve emoties en ze hebben positievere verwachtingen van de toekomst. Dat is voor mensen met sociale angst wel iets wat ze kunnen gebruiken! Zij doemdenken snel.

Dankbare mensen hebben minder last van angst en depressie. En ze zijn prettiger om mee om te gaan. Ze hebben meer empathie, zijn aardiger, meer vergevingsgezind, zorgzaam en behulpzaam, minder snel jaloers en ze hechten veel minder waarde aan materialisme. Dankbaarheid is zo belangrijk voor je mentale gezondheid!

In zekere zin geeft dankbaarheid je meer vrijheid. Meer vrijheid om gelukkig te zijn en om minder afhankelijk te zijn van wat de mensen om je heen doen en laten om dat geluk te voelen.

Dankbaarheid uiten is iets wat ik echt geleerd heb in de ziektewet. Wil je meer lessen die ik leerde in de afgelopen 3 jaar? Meld je dan gratis aan voor de minicursus ‘grip op jouw sociale angst!’

Waarom is dankbaarheid zo belangrijk?

De allerbelangrijkste reden voor dankbaarheid is dat je er gelukkig door wordt. Zonder dankbaarheid zijn mensen alleen maar negatief. Zeuren en klagen kost juist heel veel energie. Terwijl dankbaarheid juist energie geeft.

Dankbaarheid is belangrijk, omdat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die hun dankbaarheid tonen een sterker immuunsysteem en een lagere bloeddruk hebben. Dankbare mensen zijn vrolijker, minder eenzaam en hebben meer energie.

Een heleboel redenen om dus wat meer dankbaarheid te tonen. Maar waarom is dankbaarheid nou specifiek zo belangrijk bij sociale angst? De bovenstaande punten zijn allemaal zeker van belang.

Daarnaast is dankbaarheid tonen goed om je negatieve mindset om te buigen. Dankbaar zijn maakt je milder en liefdevoller. Het helpt je om meer zelfcompassie te creëren. Door blij te zijn met wat er is om je heen gun je jezelf positieve emoties. 

Bovendien kun je dingen beter relativeren doordat je dankbaar bent. Als er dan wat mis gaat heb je hier een heel stuk minder last van. Dankbaarheid geeft hoop!

Dankbaarheid is dus echt een vorm van zelfliefde en zelfzorg. En goed voor jezelf zorgen en van jezelf leren houden zijn essentieel bij het verminderen van sociale angst. Dankbaarheid helpt je om te blijven groeien, ook als het tegenzit. 

Dankbaarheid aanleren

Als je niet zo dankbaar van jezelf bent kun je dit ook aanleren. Een dankbare levenshouding kun je aanleren met verschillende oefeningen. Stapje voor stapje zul je dan voelen dat je steeds een beetje meer dankbaar wordt.

Dankbaarheid aanleren helpt je om meer om je heen te kijken, meer naar buiten te richten en mooie dingen op je in te laten werken. Als je dit gevoel meer hebt gehad zul je merken dat je er meer van wil!

Je hoeft niet in een keer voor alles dankbaar te zijn. Leer het jezelf in kleine stapjes aan en geniet van het proces van steeds dankbaarder worden. Deze reis is net zo leuk als het dankbaar zijn op zichzelf.

Dankbaarheid - 2 oefeningen

Dankbaarheid kun je aanleren en deze 2 oefeningen helpen je daar bij. Op deze manier leer jij spelenderwijs dankbaarheid tonen met praktische en duidelijke opdrachten.

Opdracht 1: waar ben je dankbaar voor in je leven?

Schrijf elke ochtend als je wakker wordt, of elke avond als je naar bed gaat drie dingen op waar je die dag dankbaar voor was. Dat kan van alles zijn. Van het kopje koffie wat je drinkt tot de zon die schijnt tot je nieuwe auto. Het mag zo groot of klein zijn als je zelf wil.

Opdracht 2: vervang sorry voor dankjewel

Zeg jij sorry als je te bijvoorbeeld te laat komt? Draai het eens om. Zeg niet: sorry dat ik te laat ben, maar zeg: dankjewel dat je op me gewacht hebt. Op deze manier geef je een positieve lading aan jullie ontmoeting.

Dankbaarheid met het kleine-dingen-boek

Heb  jij moeite met dankbaarheid en lukt het niet zo goed om de draad op te pakken? Met het kleine-dingen-boek kun je spelenderwijs leren dankbaar zijn!

Het kleine-dingen-boek is een laagdrempelig invulboek die jou helpt om wat meer te genieten van de kleine dingen in het leven. Het is niet perse een boekje gericht op mentale gezondheid, maar juist over van alles en nog wat. Toch draagt het bij aan je mentale gezondheid en vind ik het een ontzettend geschikte manier om meer dankbaar te zijn.

Tot slot

Dankbaarheid is zo belangrijk, omdat dit echt de kern tot gelukkig zijn is. Voor mensen met sociale angst is het daarom van groot belang dankbaar te leren zijn, want het maakt je leven een stuk lichter en leuker!

Mensen die dankbaarheid tonen zijn vrolijker, prettiger in de omgang, minder snel negatief en positiever over de toekomst. Vooral dat laatste helpt ontzettend bij sociale angst. Het is daarom echt een must in je herstelproces.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om dankbaarheid te tonen. Met praktische oefeningen en dagelijkse herhaling wen je steeds meer aan dat fijne, warme gevoel van dankbaarheid en zul je steeds meer zelfliefde gaan ervaren.

Nu weet je waarom dankbaarheid zo belangrijk is. Ga jij ook starten met dankbaarheid?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.