Hoe leg je sociale angst uit aan iemand die het niet heeft?

“Wat is sociale angst precies?” Misschien heb je die vraag wel eens gekregen. Het uitleggen van sociale angst is nog niet zo eenvoudig. De kans is groot dat je het ontzettend eng vindt om er over te vertellen, maar wat je vooral in de weg zal staan is het feit dat jet het gelijk goed wilt uitleggen. Ik zal vast niet de enige zijn die uitlegde welke situaties mij bang maken waarop ik de opmerking kreeg “ja, maar dat heb ik ook wel eens..” Natuurlijk is het goed om stil te staan bij het feit dat veel meer mensen tegen de sociale ongemakkelijkheden aanlopen als waar jij tegenaan loopt. Ze zullen je misschien niet begrijpen of er vanuit gaan dat het niet zo’n groot probleem is.

Hoe kun je wel uitleggen wat je sociale angststoornis precies inhoudt, zodat de mensen om je heen je wel begrijpen? Daar ga ik je bij helpen in deze blog.

Niet iedereen zal je begrijpen en dat is oké

Wat als eerste belangrijk is om te onthouden dat niet iedereen het zal begrijpen. En dat is oké. Bedenk je hoe ingewikkeld het was voor jou om te ontdekken op wat voor vlakken je sociale angststoornis je beperkt in je leven. Dat heeft waarschijnlijk best wat tijd gekost. Geef je naasten ook de tijd om de informatie die je ze geeft een plekje te geven. Het is niet niks voor ze om jou zo te zien worstelen en ploeteren met jezelf en het leven.

Ze zullen de situatie bekijken vanuit hun eigen perspectief, net zoals jij dat zelf doet. Jij bent de expert, dus aan jou de taak om ze te helpen jou beter te begrijpen. En als ze je niet begrijpen, dan is dat ook oké.

Er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen, of die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Vooral als je aan het begin staat van je ziekteproces en je pas net weet dat je een sociale angststoornis hebt, dan is dat heel erg zwaar. Maar naarmate het beter met je gaat en je niet eens meer precies weet waar je allemaal nou zo bang voor was, dan zal dat gevoel ook afzakken. Je zelfvertrouwen gaat namelijk groeien en de mening van anderen wordt steeds minder belangrijk.

Maak sociale angst herkenbaar

Het zit in ons instinct om in meer of mindere mate angstig te zijn, omdat het je sturing geeft en een waarschuwingssignaal geeft. Wanneer die angst zo overheersend wordt dat het je leven beïnvloedt, dan wordt die emotie ineens een probleem. Ook jouw omgeving heeft angsten. Vraag daar eens naar als je praat over sociale angst. Vraag ze wat ze voelen op het moment dat ze zo angstig zijn. Je kunt op die manier de vergelijking maken. Zoals iemand op een hoog punt zweethandjes krijgt, een droge mond of hartkloppingen, zo kan het voor jou ook aanvoelen als je een sociale situatie binnenstapt. Door deze vergelijking te maken kan de ander zich wat beter inleven in hoe het voelt, omdat je hun eigen gevoel er in betrekt. 

Leg uit dat sociale angst veel meer is dan niet bij mensen willen zijn. Het is alleen erg stressvol en intensief om met mensen om te gaan. Het is niet voor niks dat je met smoesjes onder sociale afspraken uit wil komen dan met de waarheid. Je zou willen dat je helemaal geen sociale angst had!

Maak sociale angst tastbaar

Hoe kun je beter sociale angst uitleggen door te vertellen over hoe jij je dagen door komt? Wat je voelt als je ’s ochtends wakker wordt, hoe je de dagelijkse taken in je leven probeert op te pakken en hoe je daar mee om gaat. Of neem een sociale situatie samen door.

Bijvoorbeeld als je met een vriend of vriendin door de stad loopt. Leg maar eens uit wat er allemaal door je hoofd gaat. Hoe je het gevoel hebt dat mensen naar je kijken, je veroordelen. Hoe je die winkel niet in durft te stappen, omdat de verkoopsters altijd gelijk zo in je nek hijgen (niet letterlijk, maar zo voelt dat voor iemand met sociale angst wel).
Op deze manier geef je mensen wat inzicht in jouw situatie. Ze zullen op deze manier beter begrijpen hoe intensief de dagen voor je zijn, als je elke dag met deze angsten en gedachten om moet gaan.

Lees hier meer over situaties die sociale angst triggeren
Lees hier meer over verhoogd zelfbewustzijn: de reden waardoor je het gevoel hebt dat mensen naar je kijken en je veroordelen


Ook kun je de lichamelijke klachten van angst bespreken. Dat is nog tastbaarder dan de gevoelens die sociale angst met zich meebrengen. Je kent ze waarschijnlijk zelf maar al te goed: de misselijkheid, om de haverklap moeten plassen, heel erg zweten, trillen of je hart voelen bonzen. Angst is een grote belasting op je lichaam, maar die gevoelens hebben ook impact op je geest. Je verliest een stuk controle over je lichaam en dat is lastig. Door je lichamelijke symptomen met iemand te delen wordt je angst tastbaarder. Lichamelijke klachten zijn beter te begrijpen van mentale klachten.

Leg uit wat je concreet nodig hebt

Je omgeving wil je graag helpen. Waarschijnlijk willen ze je nog liever helpen dan dat ze je willen begrijpen, ook al heb je zelf voornamelijk behoefte aan erkenning. Begrijpen dat iemand het heel erg zwaar heeft als je van iemand houdt is confronterend en pijnlijk. Als je die pijn voor iemand kan verlichten, dan wil je dat vaak heel graag. Geef je omgeving daarom ook die kans. Leg duidelijk uit wat je van hen nodig hebt en hoe ze dat voor je kunnen doen. Dat kan om van alles en nog wat gaan. Misschien woon je alleen en vind je het lastig om elke dag voor jezelf te koken. Geef het aan bij je vrienden en vraag of ze misschien eens wat extra voor je willen koken. Je zult zien dat je omgeving maar wat graag voor je aan de slag gaat!

Leg uit hoe jij werkt aan je herstel

Nu je uitgelegd hebt aan je naaste hoe sociale angst werkt kun je beginnen met het leukste stuk van het gesprek en dat is hoe jij op dit moment werkt aan je herstel. Je laat zien aan de ander dat je actief werkt aan je herstel en gemotiveerd bent. Dat werkt aanstekelijk. Vertel over je afspraken met de ARBO arts, of therapeut. Of over je ademhalingsoefeningen die je geleerd hebt.

Zo kunnen mensen met je meepraten en meedenken. Misschien weet iemand anders ook nog wel een leuke oefening, of heeft diegene eens iets meegekregen op het werk waar je wat aan zou kunnen hebben. Sta daar open voor, met in je achterhoofd houdend dat ze niks liever willen dan jou helpen.

Als je dat eerste goede gesprek over sociale angst gevoerd hebt, zal je merken dat het een tweede keer al beter gaat. Het is zo’n enorme opluchting om niet meer in je eentje rond te lopen met al dat gewicht. Je mag ondersteuning vragen en als je voelt dat je die ondersteuning ook krijgt, dan zal je je ook beter gaan voelen! Je hoeft het niet alleen te doen.

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *