Wat is EMDR therapie?

Om een aantal traumatische gebeurtenissen uit mijn verleden te behandelen heb ik EMDR therapie gehad. EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Een wetenschappelijke methode om angstgevoelens te verminderen.

Een korte, maar krachtige therapie. Heel anders dan de reguliere therapie. Ik heb meerdere keren EMDR therapie gehad, maar voor wie is EMDR therapie eigenlijk bedoelt? Vaak horen we over EMDR bij mensen met PTSS, die een oorlog hebben meegemaakt, of een ernstig ongeluk hebben gehad. Ook wordt EMDR gebruikt bij mensen die het slachtoffer zijn geweest van mishandeling of misbruik.

Voor wie is EMDR bedoelt?

EMDR is bedoelt voor mensen die vast zijn gelopen in de verwerking van een (voor hun) heftige gebeurtenis. Sommige situaties maken zo’n impact, dat het niet lukt om dit helemaal te verwerken. Deze onverwerkte gevoelens leiden tot problemen. EMDR is dus niet specifiek alleen voor oorlogsveteranen of mensen die iets heftigs wat op het nieuws is gekomen hebben meegemaakt. Het kan voor allerlei onverwerkte gevoelens werken.

EMDR wordt vaak gebruikt bij mensen met een sociale angststoornis, in combinatie met cognitieve gedragstherapie. Als je een sociale angststoornis hebt, kan het voorkomen dat er dingen gebeurt zijn die nog steeds impact op je hebben. Ze zijn zo traumatisch geweest dat je er tot op heden nog last van hebt. De kans is groot dat je gepest bent, of andere vervelende situaties hebt meegemaakt, soms niet eens iets waar je je heel bewust van bent. Tijdens je therapie kunnen de trauma’s naar voren komen, waarna er samen gekozen kan worden voor een EMDR sessie tussendoor.

Lees hier meer over cognitieve gedragstherapie

In mijn geval belemmerden de traumatische ervaringen mij op een aantal vlakken waardoor ik stagneerde en niet mijn leven kon leiden zoals ik dat graag zou willen. Om dit te doorbreken kreeg ik EMDR therapie.

wat is emdr

EMDR is dus niet specifiek alleen voor oorlogsveteranen of mensen die iets heftigs wat op het nieuws is gekomen hebben meegemaakt.

Hoe werkt EMDR

EMDR is een hele andere therapie dan ‘gewoon’ een uur praten. EMDR wordt ook wel een geprotocolleerde methode genoemd, wat simpelweg betekent dat de stappen al van tevoren vastgelegd zijn en je je aan deze stappen moet houden om de therapie te laten slagen. Met je bedoel ik de therapeut. Als je de client bent krijg je opdrachten van de therapeut.

De therapeut vraagt aan je om de situatie die je wil gaan behandelen te beschrijven, inclusief alle bijbehorende gedachten, beelden en gevoelens die hier mee te maken hebben. Je plaatst jezelf echt terug in die daadwerkelijke traumatische gebeurtenis. Je ziet het voor je. Samen bespreek je de situatie, om alle informatie boven tafel te krijgen en de situatie helder te krijgen. Als dit goed in kaart is gebracht start je met het verwerkingsproces. De therapeut zal je vragen om de situatie weer in gedachten te nemen, maar hierbij krijg je nu een taak om dit lastiger te maken. Dit gebeurt in de vorm van het volgen van de hand van de therapeut, een lampje, of door middel van een koptelefoon met piepjes van links naar rechts. In mijn geval werd er een lampje gebruikt.

Mooi en gezondMooi en gezond

De methode met het lampje

Het lampje bestaat uit een langwerpig buisje waar een gekleurd balletje in heen en weer schiet. Je denkt aan de traumatische gebeurtenis en daarna volg je met je ogen een set van ongeveer 25 bewegingen. Daarna neem je een momentje rust. De therapeute vraagt aan je wat er in je omgaat. Dat kunnen gedachten zijn, maar ook gevoelens in je lichaam. Het meest opvallende neem je dan in gedachten en opnieuw kijk je een set lang naar het lampje. Zo ga je een aantal keer door. Tussen de sets van de piepjes kunnen je gevoelens best wel heen en weer vliegen. Ik voelde soms verdriet, soms woede, maar soms ook niet eens iets specifieks. Dat geeft allemaal niet. Je kunt EMDR niet goed of fout doen. Ik denk dat ik dit het belangrijkste advies vind dat ik je mee kan geven, want dat heeft mij de eerste sessie erg in de weg gestaan. EMDR betekent voor mij loslaten en enkel en alleen naar mijn gevoel luisteren. Ik geef me er echt aan over, want ik weet dat het werkt voor mij.

Langzamerhand zullen de herinnering hun emotionele lading verliezen. Dat kan heel intens en duidelijk voelen, maar ook als een soort wegebbend gevoel. Het doet steeds minder pijn om aan de gebeurtenis terug te denken. Mijn ervaring is dat ik me letterlijk buitenstaander voelde van het verhaal. Het raakte me niet meer persoonlijk. Ik noemde het alsof ik het op televisie zag gebeuren, alsof ik het niet was.

wat is emdr

Ik benader EMDR zelf als een uur heel intensief sporten.

Zijn er ook nadelen?

EMDR kan ontzettend intensief zijn. De naweeën van een sessie kunnen verwarrend zijn. Er kan ineens toch weer wat in je opkomen, wat je ineens verdrietig maakt. Of je kunt je beroerd voelen, last hebben van hoofdpijn, verminderde concentratie. Het kan je onzeker maken en laten twijfelen over de werking van de sessie. Over het algemeen duren deze klachten niet langer dan drie dagen. Zelf heb ik de ervaring dat ik er maar een dag last van heb gehad, maar dit is helemaal afhankelijk van de persoon en van de intensiteit van het trauma.

Ik benader EMDR zelf als een uur heel intensief sporten. Het sloopt je volledig. Je voelt je echt wel even raar daarna. Dat kan voor de een heftiger zijn dan voor de ander. Op zich logisch. De een loopt toch anders de sportschool weer uit dan de ander. We zijn allemaal verschillend, dus we reageren ook allemaal verschillend. De kunst is om zoveel mogelijk te accepteren dat het even pittig kan zijn.

Het kan ook zijn dat EMDR therapie voor jou (nog) niet geschikt is, daar kan je therapeut je verder mee helpen.

De theorie

Mijn therapeute werkt vanuit de werkgeheugentheorie. Je herinneringen worden opgeslagen in je langetermijngeheugen, je werkgeheugen. Hier blijft alles in bewaard gebleven, ook je angsten. Als je aan deze diepliggende herinneringen denkt en tegelijkertijd je brein afleidt met een stimuli, dan wordt je werkgeheugen maximaal belast. Je brein kan maar een bepaalde hoeveelheid belasting aan en de combinatie van denken aan de situatie en de stimuli maakt dat er steeds meer afstand komt tussen de herinnering en de pijnlijke gevoelens die dit met zich meeneemt. De emotionele lading wordt minder. Uiteindelijk blijft een meer neutrale herinnering over. Het wil dus niet zeggen dat je de herinnering veranderd, maar je kijkt er nu anders, minder geraakt, tegenaan. Daarom spreken we van desensitization, desensibilisatie, wat betekent het ongevoelig maken voor bepaalde stoffen.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen, stel ze dan gerust! Je mag me ook altijd opzoeken op Instagram en me een DM sturen!

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *