5 manieren om je te verdiepen in sociale angst

De diagnose sociale angststoornis krijgen was voor mij zowel een verrassing als een verademing. Ik had nog nooit gehoord van sociale angst. Wel herkende ik me in de punten die de psycholoog aan me voorlas en dat voelde als een feest van herkenning. Eindelijk was er verduidelijking voor mijn problemen. Eindelijk kon ik op zoek gaan naar antwoorden, me verdiepen in sociale angst en aan de slag gaan met mijn herstel.

Toch viel mijn zoektocht ontzettend tegen. Ik kwam er achter dat er op de Nederlandse sites eigenlijk alleen maar hetzelfde staat. Echte ervaringen kon ik niet zo goed vinden. Wat ik wel kon vinden was een heleboel informatie in het Engels. Op Engelse, Amerikaanse en Canadese blogs vond ik nog meer informatie en herkenning. Het heeft een tijdje geduurd voor ik echt kon vinden wat sociale angst precies inhoudt, hoe het voor mij is en wat ik er aan kan doen en ik ben gestart met open delen over sociale angst om jou die weg te besparen. Daarom deel ik in dit artikelen 5 manieren om je te verdiepen in sociale angst.

Lees mijn blog

Als je op zoek gaat naar informatie over sociale angst in het Nederlands, kom je eigenlijk steeds weer hetzelfde tegen. Tenzij je op mijn blog terecht komt! Mijn blog staat boordevol artikelen over sociale angst, de symptomen, maar ook over behandeling en zelftherapie. Geen artikelen van psychologen en organisaties, maar ervaringsverhalen en een heleboel herkenning!

Mijn advies is om te beginnen bij de pagina over sociale angst. Je vindt hem onder het kopje OVER, bovenaan de pagina. Vanuit deze pagina kun je verder klikken naar allerlei artikelen die te maken hebben met sociale angst. Ga er voor zitten, pak een kop (decafé) koffie of thee en ga lekker lezen!

Word lid van de RAARsociaal sociale angst club op Facebook

Om nog meer in contact te komen met lotgenoten die last hebben van sociale angst, startte ik een paar maanden geleden met een besloten Facebookgroep.

Een groep, volledig gericht op sociale angst, speciaal voor mensen die een plek zoeken om met gelijkgestemden te praten. In deze groep is er ruimte om je vragen te stellen, te reageren op anderen en in gesprek te gaan met elkaar. Een veilige plek, zonder oordeel.

Deel op Instagram of andere social media en kom met anderen in contact

Misschien heb je mij wel leren kennen via Instagram, de plek waar het allemaal begonnen is. Ik ben een apart account gestart naast mijn privé account waar ik ben gaan delen over mijn mentale gezondheid. Dat begon eerst anoniem, maar werd steeds meer openbaar. Je hoeft er natuurlijk niet voor te kiezen om openbaar over je mentale problemen te praten, dat kan ook onder een schuilnaam, of zonder persoonlijke foto’s. Praten over je mentale gezondheid zal je echt goed doen en je openheid zal je in aanraking brengen met mensen die daar voor open staan.

5 manieren om je te verdiepen in sociale angst

Google en zoek op Pinterest, maar zoek in het Engels

Omdat er zo weinig informatie in het Nederlands is te vinden, raad ik je aan om in het Engels te zoeken. Ik vind het zelf best lastig om Engels te lezen, helemaal als het om mentale gezondheid gaat. Een serie lukt me nog wel, maar als het over dit soort onderwerpen gaat lees ik liever in het Nederlands. Ik laat mijn webpagina daarom de pagina in het Nederlands vertalen. Dat pakt niet altijd even lekker, maar voor het grootste gedeelte werkt het prima.

Vraag je therapeut om literatuur

Er bestaat genoeg literatuur wat niet zo eenvoudig op internet te vinden is. Mijn therapeut heeft literatuur met mij gedeeld over EMDR, maar ook over andere therapieën, waar ik me in zou kunnen verdiepen. Daar was ik niet achter gekomen als ik er niet om had gevraagd. 

Met welke tip ga jij als eerste aan de slag?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *