je weet dat je sociale angst hebt als je
Dit is sociale angst
Linda
Dit is sociale angst
09/16/2020
8 min
0

10 x je weet dat je sociale angst hebt als je…

09/16/2020
8 min
0

Hoe weet je nou of je sociale angst hebt? De kans is groot dat als je dit artikel aan het lezen bent, je een aantal dingen voelt of ervaart waardoor je belemmerd wordt in je leven. Je voelt je onzeker, twijfelt aan jezelf of hebt een beeld van jezelf dat weinig positief is. Je komt niet verder in je leven, omdat je angstig bent. 

Weten of je sociale angst hebt werkt het beste door herkenning. Dat kan door de sociale angst symptomen te bestuderen, maar veel eenvoudiger is het om voorbeelden uit de praktijk te gebruiken. Hoe ziet sociale angst er uit, hoe voelt sociale angst? Wat ervaar je, wat voor gedachten spoken er door je hoofd?

Sociale angst komt op allerlei levensgebieden en in verschillende situaties voor, zowel als je in sociale situaties bent, als wanneer je alleen bent. Sociale angst is namelijk niet alleen in sociale situaties, maar laat zich ook voor en na die tijd zien. 

De volgende situaties bespreek ik in dit artikel

  1. Heel enthousiast iets afspreken met vrienden, maar op het laatste moment afzeggen
  2. Een winkel  binnenlopen, maar uit angst weer vertrekken
  3. Plotseling denken aan een gênante herinnering
  4. De deur opendoen, maar weer sluiten bij het horen van geluiden
  5. Niet opnemen als je date belt
  6. Van zonnebrillen houden om oogcontact te kunnen vermijden
  7. Alleen staan op een feestje
  8. Jezelf wijsmaken dat je ergens geen type voor bent
  9. Denken dat mensen over je praten
  10. Nee zeggen, maar jezelf uiteindelijk tegenspreken.

je weet dat je sociale angst hebt als je


Heel enthousiast iets afspreken met vrienden, maar op het laatste moment afzeggen

Sociale angst kan op veel verschillende manieren tot uiting komen. Soms heb je echt niet in de gaten dat je eigenlijk geen ruimte hebt om iets af te spreken. Je bent zo bezig met de ander, dat je niet meer voelt wat je zelf nodig hebt.

Naarmate het moment van afspreken dichterbij komt, loopt de spanning ook op. En hoe meer de spanning oploopt, hoe langer het duurt voor je afzegt. Uiteindelijk wacht je tot het allerlaatste moment en zeg je af met een smoes, omdat je niet eerlijk durft te zeggen dat je last hebt van je sociale angst.

Sociale angst en vriendschappen is best een lastige combinatie. Ik schreef een artikel met voorbeelden van situaties die voorkomen met vrienden als je sociale angst hebt.


Een winkel binnenlopen, maar uit angst weer vertrekken

Een winkel binnenlopen is voor mij echt een tijd heel lastig geweest. Vooral als de winkel leeg was en de verkoopster me vragend aankeek of ik binnen kwam begon mijn hart te bonzen en blokkeerde ik bij de ingang. Ik kon geen stap verder zetten en ik moest weglopen bij de winkel.

Deze sociale angst ben ik stap voor stap gaan oefenen met de angstladder en exposure. Ik verdeelde mijn grote angst in kleine, behapbare stapjes en ik ging bewust naar de winkels toe om dit te proberen. Deze strategie om je sociale angst te leren beheersen heeft mij ontzettend geholpen!

Ontvang nu gratis mijn bewezen angstladder en exposurewerkblad om je eerste stappen naar het overwinnen van sociale angst te zetten. Schrijf je nu in en ontvang direct in je mailbox!


Plotseling denken aan een gênante herinnering

Terug denken aan gênante herinneringen van jaren geleden en je er dan nog ongemakkelijk van voelen is een heel duidelijk sociale angst symptoom. Het ontstaat vanuit schaamte en schuldgevoel. Elke keer als je terugdenkt aan die herinnering voel je negatieve emoties.

Maar wat gebeurt is, is gebeurt en de fouten, vergissingen of gênante dingen die je gedaan hebt kun je niet meer terugdraaien. Je mag jezelf vergeven voor de gebeurtenissen uit het verleden en stoppen met jezelf straffen en streng voor jezelf zijn.

Het journal Positieve Woorden Gebruiken’ kan jou helpen om deze cyclus van oude, gênante herinneringen te doorbreken, samen met de andere negatieve gedachtes in je hoofd. Om sociale angst echt te overwinnen is positief tegen en over jezelf praten van cruciaal belang!

Je brein is namelijk heel zwart wit. Als jij negatieve dingen denkt of zegt, zal je brein altijd op zoek gaan naar bewijs voor die dingen. Maar zeg je positieve dingen tegen jezelf, dan gaat je brein op zoek naar bewijs voor de positieve dingen! Klik op onderstaande button.



De voordeur opendoen om weg te gaan, maar weer sluiten bij het horen van geluiden

Ook de voordeur weer dichtdoen is een duidelijk teken van sociale angst. Er gebeurt eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de deur naar de winkel. De aanwezigheid van een ander die invloed op je heeft blokkeert je en zorgt dat je je verstopt.

Je bent zeker niet de enige die dit ervaart. Meer mensen vinden het lastig om mensen random tegen te komen. Ze weten dan niet goed wat ze moeten zeggen, beginnen te stotteren of stellen juist veel te diepe of persoonlijke vragen. Dan is die mensen ontwijken voor je sociale angst brein toch fijner. Ook al is het niet de oplossing, want vermijden houdt de angst uiteindelijk alleen maar in stand.


Niet opnemen als je date belt

Herken je dit? Het is mij echt overkomen. Ik was aan het appen met de jongen waar ik een date mee zou hebben en we hadden afgesproken om te bellen. Maar toen hij uiteindelijk belde kreeg ik het Spaans benauwd en durfde ik niet op te nemen.

Ik wist toen nog niet dat ik sociale angst had, dus ik kon hem ook niet uitleggen waarom ik niet opnam. Uiteindelijk verzon ik een slap smoesje en moest mezelf echt een schop onder mijn kont geven om daarna wél op te nemen.

Mensen met sociale angst hebben nogal een haat-liefde verhouding met hun telefoon, specifiek de smartphone. In dit artikel geef ik jou 10 voorbeelden van typische sociale angst momenten door de smartphone.


Van zonnebrillen houden om oogcontact te vermijden

De zomer is een fijne periode, want dan kan je lekker je zonnebril op. Dat is best een slimme strategie, want het geeft een boel rust als je niet perse oogcontact hoeft te hebben. Maar het is niet helemaal een gezonde manier van omgaan met sociale angst. Het niet maken van oogcontact heeft namelijk vooral te maken met hoe zelfverzekerd jij bent.

Om in de winter niet ertegenaan te lopen dat je nog steeds geen oogcontact durft te maken is het goed om te werken aan jouw zelfvertrouwen, zodat je wat minder twijfelt aan jezelf en of je het wel goed doet. Of iemand je niet raar vindt, of irritant.

Hoe zelfverzekerder je bent, hoe minder lastig het is om oogcontact te maken. Je bent dan niet meer steeds aan het nadenken over jezelf en over of je het wel goed doet, maar je kan je focussen op de ander en daarmee ook de ander aankijken.


Alleen staan op een feestje

Voel je je vaak verloren in sociale situaties en sta je vaak ergens alleen op een feestje? Dat begrijp ik. Contact maken met anderen, helemaal als je ze nog niet zo goed kent, is ontzettend intensief, helemaal met sociale angst.

Als het even niet zo goed lukt sociaal is de kans groot dat je spanning om je heen hebt. Op een feestje, waar het gezellig is, zullen mensen dan ongemerkt toch een beetje bij je uit de weg gaan. En zolang jij geen contact maakt, doet een ander dat dus ook niet zo snel. En zo ben je geregeld best eenzaam op feestjes.

Sociale angst hebben terwijl niemand om je heen dit heeft kan je laten voelen als een eilandje. En dat gebeurt dus soms ook letterlijk. Ik heb dat ook ervaren en voelde me ontzettend eenzaam, ondanks dat ik een grote vriendengroep had.

De community van gelijkgestemden die ik op Instagram creëerde ondersteunde me en gaf me het gevoel dat ik niet raar was en ook zeker niet alleen in mijn struggles. En zo’n community heb ik ook voor jou gebouwd, zodat jij op een veilige plek in contact kan komen met gelijkgestemden en kan oefenen met je sociale angst.

Word lid van de RAARsociaal Academie en sluit je aan bij een community van gelijkgestemden die elkaar ondersteunen in het overwinnen van sociale angst!

De reclame button voor de RAARsociaal Academie


Jezelf wijsmaken dat je ergens geen type voor bent

Ergens geen type voor zijn klinkt misschien onschuldig, maar het is een flinke belemmerende overtuiging die je echt uit mag dagen. Vaak als je zegt dat je ergens geen type voor bent, schuilt daar vaak een angst of schaamte achter. Het is niet zomaar iets wat je zegt, het is duidelijk een van de sociale angst symptomen.

Het kan best zijn dat je het stiekem eigenlijk wel heel erg leuk vindt, maar dat er wat anders in de weg zit. Dit soort overtuigingen lijken onschuldig, maar ze kunnen je angst goed verpakken én daarmee in stand houden.

De manier waarop je tegen jezelf praat maakt heel veel uit. Jouw sociale angst brengt je steeds weer  uit balans. In dit artikel deel ik gesprekjes met mijn sociale angst die jou inzicht geven in wat er gebeurt in je hoofd.

Denken dat mensen over je praten

Denken dat mensen over je praten, of om je lachen is een veelvoorkomende zorg bij sociale angst. Het heeft te maken met je verhoogd zelfbewustzijn. Jij bent je zo bewust van jezelf in de context met anderen dat je hun gedrag volledig op jezelf betrekt.

Je hebt het idee dat mensen naar je kijken en over je oordelen. Dat ze met een kritisch oog naar je kijken en elk klein dingetje zien en veroordelen. Newsflash! Mensen krijgen maar 20% van hun omgeving mee. De andere 20% zijn ze met zichzelf bezig.

De kans dat iemand die pukkel op je kin daadwerkelijk opmerkt, opslaat in de hersenen, onthoudt en er een mening over vormt is slechts een mini percentage van die 20% dat mensen met hun omgeving bezig zijn. Want jij bent ook maar een onderdeel van die omgeving.

Door uit te rekenen hoe weinig kans er is dat iemand over je praat, je veroordeelt of uitlacht, kun je jezelf wat rust geven. Blijf dit ook tegen jezelf herhalen. Je brein gaat het dan vanzelf geloven en het gevoel dat je in de spotlights staat zal afnemen.

Nee zeggen, maar jezelf uiteindelijk tegenspreken

Nee zeggen is nog niet zo makkelijk met sociale angst. En lukt het je wel om nee te zeggen, dan krijg je het nog voor elkaar om jezelf binnen een paar zinnen tegen te spreken en toch ja te zeggen. Daar heb ik mezelf wel erg vaak op betrapt in het verleden. Het is me zelfs weleens gelukt om in eenzelfde zin nee en daarna toch ja te zeggen.

Op het moment dat je nee zegt word je bang dat je de ander teleurstelt. Maar het is heel belangrijk om je grenzen aan te geven en nee te zeggen wanneer dat nodig is. Als jij grenzeloos bent en altijd maar ja zegt zullen mensen hier (al dan niet onbewust) van gaan profiteren. Door grenzen aan te geven laat jij zien aan anderen wat ze aan je hebben én wat ze niet aan je hebben.


Herken jij je in de sociale angst symptomen en wil je meer grip op je klachten?

Dan is het tijd om actie te ondernemen! Download mijn gratis e-book 'meer grip op sociale angst' met 7 krachtige inzichten en opdrachten, en begin vandaag nog met het herkennen en aanpakken van je sociale angst.



Klik op bovenstaande button >>

Welke sociale angst kenmerken herken jij bij jezelf?

Liefs,

Linda

 


Reacties
Categorieën