zelfacceptatie voorbeelden
Zelfacceptatie bij sociale angst
Linda
Zelfacceptatie bij sociale angst
08/09/2023
8 min
0

7 Signalen dat zelfacceptatie jouw volgende doel moet zijn

08/09/2023
8 min
0

Zelfacceptatie is een van de moeilijkste, maar ook meest belangrijke dingen in jouw leven als je wil leren om helemaal oké met jezelf te worden zoals jij dat wil. In een wereld die steeds meer gericht is op succesvol zijn, perfect zijn en presteren is het niet zo gek dat je worstelt met zelfbeeld- en zelfvertrouwen issues. 

Het proces van jezelf leren accepteren zoals je bent is best een uitdaging. Het is echter wel een cruciale stap richting zelfliefde en oké met jezelf zijn. Dit is ook waar ik begonnen ben. 

Toen ik uitviel in de ziektewet herkende ik de vrouw in de spiegel helemaal niet meer. Het was alsof ik naar een vreemde staarde. En ik vond haar ook niet leuk. Ik zat op de bodem van de put en was teleurgesteld in alles in het leven, maar vooral in mezelf. Vanaf dat punt ben ik langzaam weer gaan bouwen. Want als ik niet in staat was om te leven zoals anderen dat deden, hoe kon ik dan toch oké met mezelf worden? 

In hele kleine ministapjes heb ik mezelf beter leren accepteren. Maar niet voordat ik wist wat nou eigenlijk de signalen waren dat ik nog aan de slag moest met zelfacceptatieIn dit artikel neem ik je mee in die signalen die jou aangeven dat zelfacceptatie jouw volgende doel moet zijn. Dit bespreek ik met je in het artikel: 

  1. Wat is zelfacceptatie?
  2. Waarom is zelfacceptatie zo belangrijk?
  3. Signaal 1 – negatieve zelfpraat
  4. Signaal 2 – vergelijken met anderen
  5. Signaal 3 – het ontkennen van je gevoelens
  6. Signaal 4 – bevestiging buiten jezelf zoeken
  7. Signaal 5 – perfectionisme
  8. Signaal 6 – overdreven zelfkritiek
  9. Signaal 7 – moeite met complimenten

Ho, wacht even met verder lezen!

Zelfacceptatie is maar een deel van sociale angst overwinnen. Een belangrijk onderdeel, dat zeker, maar het is niet het enige. Laat mij je leren wat nog meer van belang is als je sociale angst hebt!

Wil jij meer tips en inzichten om jou te helpen sociale angst aan te pakken en te overwinnen? Download mijn gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ en leer mijn 7 meest waardevolle lessen en inzichten kennen die mij hielpen sociale angst te overwinnen. Al meer dan 50 mensen gingen je voor!


Wat is zelfacceptatie?

Zelfacceptatie is het proces van het waarderen van jezelf en het omarmen van wie jij bent met al je sterke punten, maar ook met je zwakheden, imperfecties en alles wat jou uniek maakt. Zelfacceptatie is het vermogen om jezelf onvoorwaardelijk lief te hebben en te respecteren, los van het oordeel van anderen, jouw prestaties of vergelijken met anderen.

Zelfacceptatie is geen einddoel, maar het is de voortdurende reis van groei en bewustwording die je maakt. Het leven is altijd in beweging en jij ook. Je leert jezelf steeds weer kennen en door jezelf te blijven waarderen en je eigenwaarde in te zien, ook als dingen niet zo goed gaan, blijft het proces van zelfacceptatie altijd bestaan.

7 signalen dat zelfacceptatie jouw volgende doel moet zijn


Waarom is zelfacceptatie zo belangrijk?

Zelfacceptatie is ontzettend belangrijk voor je mentale gezondheid. Maar waarom is dit eigenlijk zo?

Er zijn verschillende redenen waarom het bijdraagt aan steeds meer oké met jezelf worden zoals JIJ dat wil. Ik neem je mee in die verschillende redenen:

  1. Het verminder stress en angst – zelfacceptatie helpt bij het verminderen van de druk om aan andermans verwachtingen te voldoen, waardoor stress en angst worden verminderd.
  2. Het verbetert je zelfvertrouwen – wanneer je jezelf volledig accepteert, groeit je zelfvertrouwen omdat je niet langer afhankelijk bent van de bevestiging van anderen om je goed te voelen over wie jij bent.
  3. Je wordt veerkrachtiger – zelfacceptatie creeert een basis van zelfrespect die je helpt veerkrachtiger te zijn bij tegenslagen en uitdagingen.
  4. Zelfacceptatie verbetert je relaties – als jij jezelf accepteert ben je beter in staat om authentieke relaties aan te gaan. Je bent dan namelijk niet bang om je echte zelf te laten zien en mensen weten dan veel beter wat ze aan je hebben.
  5. Het bevordert groei – zelfacceptatie moedigt groei en zelfontwikkeling aan omdat je openstaat voor nieuwe ervaringen. Je bent niet meer bang dat jouw eigenwaarde in gevaar komt als je nieuwe dingen probeert, want je hebt jezelf al geaccepteerd!

Signaal 1 - negatieve zelfpraat

Praat jij gauw negatief tegen jezelf? Ben je teleurgesteld of boos op jezelf als je een fout maakt of jezelf voor schut zet? Dit is een signaal dat jij jezelf nog niet helemaal hebt geaccepteerd. Kritische gedachten over je uiterlijk, jouw prestaties of je persoonlijkheid heb je niet als je jezelf accepteert. Het is een van de hardnekkige symptomen van sociale angst.

Mensen die zichzelf hebben geaccepteerd zijn trots op wat ze kunnen, maar zich ook bewust van de dingen die ze niet kunnen. Door dit van jezelf te accepteren geef je jezelf meer ruimte om hulp te vragen en te accepteren, in plaats van zelf te blijven worstelen en vast te blijven zitten in die vicieuze cirkel van negatieve zelfpraat.

Er zijn verschillende manieren waarop je negatieve gedachtes hebt en negatieve zelfpraat. In dit artikel deel ik vijf soorten negatieve zelfpraat met je.

jezelf accepteren

Signaal 2 - vergelijken met anderen

Als jij jezelf steeds vergelijkt met anderen kan dit jouw eigenwaarde een flinke knauw geven. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant, maar onthoud dat iedereen zijn eigen reis maakt. Je ziet altijd maar een klein onderdeel van iemand.

En mensen zijn er nou eenmaal niet zo dol op om hun kwetsbaarheden te laten zien. Je weet nooit exact wat er allemaal speelt. Het is daarom belangrijk dat je niet gaat invullen voor een ander.

Ze laten je liever zien wat ze goed kunnen en welke successen ze behaald hebben. Richt je daarom op jouw eigen groei en prestaties, in plaats van jezelf te vergelijken met anderen.

Vier jouw eigen successen, ook al viert een ander grotere successen. Dat is niet jouw succes, jij hebt je eigen succes. En daar mag je hartstikke trots op zijn!




Signaal 3 - het ontkennen van je gevoelens

Als jij negatieve emoties van boosheid, verdriet, schaamte of schuld vaak negeert of onderdrukt, kan dit een signaal zijn van een gebrek aan zelfacceptatie.

Het is ontzettend belangrijk om deze gevoelens te erkennen en te begrijpen dat ze normaal en menselijk zijn.

Door te accepteren dat deze emoties er mogen zijn geef je jezelf ruimte om steun te zoeken bij vrienden of familie, of professionele hulp te zoeken om deze emoties te verkennen en te verwerken.

De eerste stap is dus om voor jezelf te accepteren dat ook jij negatieve emoties en gevoelens hebt. En dat die er mogen zijn.

Signaal 4 - bevestiging buiten jezelf zoeken

Voortdurend op zoek zijn naar goedkeuring en erkenning van anderen om jouw eigenwaarde te bevestigen is een heel duidelijk signaal dat je nog steeds worstelt met zelfacceptatie. Maar jezelf leren accepteren gaat nooit lukken door de ogen van anderen.

Leer om jezelf te waarderen voor de dingen die goed gaan, maar ook mild tegen jezelf te zijn bij de dingen die minder goed gaan. Niemand is perfect en juist door fouten te maken kun je leren hoe je het de volgende keer beter kunt doen. Werk aan het waarderen van jezelf, ongeacht wat anderen van je vinden. Dat is namelijk totaal niet belangrijk!

Als jij de bevestiging buiten jezelf zoekt, of de schuld geeft aan je omgeving voor de problemen in je leven geef je jouw eigen kracht volledig weg. Lees in dit artikel hoe jij je eigen kracht weggeeft.

accepteer jezelf

Signaal 5 - perfectionisme

Altijd perfect willen zijn is een enorme belemmering voor zelfacceptatie. Het betekent namelijk ook dat je steeds weer teleurgesteld in jezelf bent als het niet perfect is. Maar perfectie bestaat eigenlijk helemaal niet.

Fouten maken is menselijk en hoort er bij. Oefen om wat minder perfect te zijn door sociale angst exposure oefeningen. Want het hoeft echt niet perfect te zijn. Door uit je comfortzone te stappen leer je dat imperfectie ook oké is.

Dat maakt ons mensen juist ook mooi. Het geeft ruimte om elkaar te helpen en te ondersteunen.

Besef je dat fouten maken en mislukken onvermijdelijk zijn en haal de waardevolle leermomenten er uit.

Zo kun je jouw fouten ook gaan waarderen, omdat het kleine boodschappen zijn om te leren hoe je dingen beter kunt doen.

Streef naar vooruitgang en groei in plaats van perfectie en wees trots op jouw inspanningen, ongeacht het resultaat. Dat je het geprobeerd hebt is al een heleboel waardering waard!

Signaal 6 - overdreven zelfkritiek

Als jij steeds kritisch tegen en over jezelf bent houdt dit je vast in een negatieve spiraal. Probeer in plaats van steeds kritisch tegen jezelf te zijn juist zelfcompassie toe te passen. Spreek dankbaarheid uit en geef jezelf complimenten. Beloon jezelf voor de dingen die je goed doet, ook als ze maar heel klein zijn. Je mag jezelf behandelen zoals jij een goede vriend zou behandelen als die het moeilijk heeft of een fout heeft gemaakt.

Ben jij te streng voor jezelf? Herken deze 5 signalen bij jezelf!

Signaal 7 - moeite met complimenten

Als jij complimenten wegwuift of afwijst kan dit erop wijzen dat jij moeite hebt om je eigenwaarde te accepteren. Je vindt het makkelijker om streng voor jezelf te zijn en een compliment maakt je ongemakkelijk. Oefen met dankbaarheid en erkenning. Dit zijn hele praktische en eenvoudige sociale angst oefeningen.

zelfacceptatie signalen

Probeer eens alleen dankjewel te zeggen als je een compliment krijgt en verder je mond te houden. Het compliment mag er zijn. Het is er speciaal voor jou en het is voor de complimentgever ook leuker als je blij bent met het compliment in plaats van het wegwuift.

Conclusie

Het pad naar zelfacceptatie is geen rechte lijn. Het is een reis van groei en zelfontdekking die alle kanten op kan gaan. Probeer daarom te genieten van de reis en niet alleen maar naar de stip op de horizon te kijken.

Geef jezelf de tijd en de ruimte om te leren en te groeien. Wees geduldig met jezelf en vriendelijk tegen jezelf terwijl jij werkt aan het omarmen van wie jij werkelijk bent.

Onthoud altijd dat je uniek bent, met al jouw kwaliteiten en gekkigheden. Echte zelfacceptatie begint met het omarmen van jezelf op jouw eigen voorwaarden, zonder de verwachtingen van anderen.

Sta open voor groei, leer van je ervaringen en fouten en vier je successen, hoe klein ze ook zijn. Jij verdient het om helemaal oké met jezelf te zijn, precies zoals jij dat wil!


Ben jij klaar om op reis te gaan naar sociale confidence?

Ik leer je om helemaal oké met jezelf te worden op jouw eigen voorwaarden. Ik breng je in contact met gelijkgestemden die jou met een paar woorden begrijpen. Come join the community!

Probeer nu 7 dagen GRATIS

De reclame button voor de RAARsociaal Academie

Liefs,

Linda



Reacties
Categorieën