Het 6 minuten dagboek

In dit artikel geef ik een review van het 6 minuten dagboek. Het eenvoudigste invuldagboek voor je mentale gezondheid. Dagboek schrijven is namelijk een van de beste activiteiten om te werken aan je mentale gezondheid. Schrijven helpt je om beter te reflecteren en meer grip te krijgen op wat er met je aan de hand is. Therapeuten raden het daarom ook sterk aan om dingen op te gaan schrijven als je bij hen in behandeling komt.

Maar hoe doe je dat, dagboek schrijven? Waar begin je en waar eindig je? Dat is nog best ingewikkeld.

Niet iedereen is gek op schrijven. Ook heeft niet iedereen er het geduld voor. Of de motivatie om zelf vorm te geven aan het dagboek schrijven. Laten daar invulboekjes nou echt perfect voor zijn! En helemaal het 6 minuten dagboek.

Wat is het 6 minuten dagboek?

Het 6 minuten dagboek is gebaseerd op Positieve Psychologie. Positieve psychologie is een vrij nieuwe stroming in de psychologie en is gericht op versterken van je welzijn en het vergroten van je veerkracht. Het is bedoelt om je op lange termijn gelukkiger te maken. Hoe? Door te richten op dat wat je brein blij maakt. Je leert je gedachten op te schrijven en na te denken over je dag. Het doel van dit dagboek is de gewoonte aanleren om je te richten op de dingen die je blij maken.

Het dagboek schrijven hoort ook bij mijn ochtendroutine, een gewoonte die ik mezelf heb aangeleerd. Lees hier meer over aanpassingen die ik deed om beter in balans te komen.

Slechts 6 minuten per dag

Omdat we vaak een druk leven hebben en weinig tijd om stil te staan bij onszelf, zorgt het 6 minutendagboek er voor dat je met slechts een paar minuten toch je brein kan trainen om gelukkiger te zijn.

Het kost je slechts 3 minuten in de ochtend en 3 minuten in de avond. Zelfs de drukste persoon kan dit nog inplannen. Leg desnoods je dagboek naast het toilet!

Elke dag even schrijven

Elke dag komen dezelfde vragen terug. Drie in de ochtend en drie in de avond. Dit zijn de vragen die gesteld worden in de ochtend:

  1. Ik ben dankbaar voor…
  2. Zo ga ik van vandaag een geweldige dag maken:
  3. Positieve affirmatie:
het 6 minuten dagboek

Het is bedoelt om je op de lange termijn gelukkiger te maken. Hoe? Door te richten op dat wat je brein blij maakt.

var bol_sitebar={"id":"bol_1619432717283", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000108382473","familyId":"","site_id":"1101139","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":false,"button":true,"link_name":"Het%206%20minuten%20dagboek","link_subid":"review","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};

In de ochtend richt je je gelijk op waar je dankbaar voor bent. Je benoemt 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Zo zet je je brein gelijk positief in. In het boekje staat uitgebreid beschreven wat er onder dankbaarheid verstaan wordt. Voor mij is dankbaarheid die dingen die er gewoon zijn, of gebeurt zijn, zonder dat ik daar perse zelf invloed op heb. Ik ben bijvoorbeeld dankbaar voor decafé koffie, omdat ik minder cafeïne wil drinken en dit zo’n goede oplossing is. Maar bijvoorbeeld ook voor de zon die schijnt, of het mooie uitzicht. Door je te richten op die dankbaarheid, werk je aan een positieve mindset. Dankbaarheid is goed voor ons brein.

Je richt je op een goede dag, dus noteert daarna hoe jij van vandaag een geweldige dag gaat maken. Dat kan van alles zijn. Heel praktisch, zoals een goed ontbijt, maar ook op andere gebieden. Je beslist bijvoorbeeld om je vandaag niet druk te maken om die ene collega waar je je soms zo aan irriteert. Zo geef je je brein een opdracht voor de dag. Dat vindtie fijn!

Als laatste sluit je de ochtend af met een positieve affirmatie. Een positieve affirmatie is een klein zinnetje die vaak begint met ik ben. Positieve affirmaties toepassen helpt je brein om daar in te gaan geloven.

Lees in dit artikel meer over positieve affirmaties

De avond

Bij elkaar kosten deze vragen je zo’n 3 minuten. De andere drie minuten spendeer je in de avond. Je kijkt dan terug op de dag. Waar je in de ochtend voornamelijk gericht was op je positieve mindset, ga je in de avond wat meer reflecteren.

  1. Mijn goede daad van vandaag.
  2. Wat ik aan mezelf kan verbeteren.
  3. Leuke dingen die ik heb meegemaakt.

Een goede daad is iets wat je onbaatzuchtig voor een ander doet. Je houdt bijvoorbeeld de deur open voor iemand, of je helpt ergens mee. Niet omdat jij hier wat aan hebt, maar omdat je iemand graag wil helpen. Door je te richten op die goede dingen kun je leren trots op jezelf te zijn. Blij te zijn met wie je bent.

Reflecteren zou reflecteren niet zijn als je niet zou nadenken over wat je aan jezelf kan verbeteren. Kies een ding uit wat gedurende die dag is gebeurt. Op deze manier kun je het klein houden. Helemaal als je last hebt van sociale angst, heb je het idee dat die drie regeltjes niet genoeg zijn om op te schrijven wat je kan verbeteren aan jezelf. Schrijf 1 ding op. En niet meer. Zo kun je stap voor stap verbeteren, in plaats van teleurgesteld zijn dat je die enorme stap niet hebt kunnen maken.

De dag wordt positief afgesloten. Een andere vorm van dankbaarheid, maar ook dit is gericht op je blij maken. Wat waren de dingen die jou vandaag een (glim)lach op je gezicht gaven? Waar je blij van werd of waar je energie van kreeg? Het is fijn om hier over na te denken en dit te herbeleven.

Wekelijks

Elke week komen er 5 reflectievragen terug. Dit zijn niet dezelfde vragen, maar steeds andere vragen. Ze laten je nadenken over wat jij vindt, voelt en denkt. Met deze vragen heb je een mooie reflectie op jezelf vastgelegd op papier. Het geeft je inzicht in jouw mening, normen en waarden.

Een paar voorbeelden van vragen zijn:

  • Als je twee mensen uit het heden of verleden als mentor zou mogen uitkiezen, wie zouden dat dan zijn en waarom?
  • Als je aan je ouders, je partner of beste vriend(in) zou vragen wat jij het best kunt, wat zouden ze dan antwoorden?
  • Wie en wat maakt je het meest aan het lachen?

Maandelijks

Omdat het dagboekje is gericht op een goed gewoonte aanleren (het dagelijks reflecteren), kun je maandelijks meerdere habit trackers bijhouden. Een habit tracker houdt bij hoe vaak jij een nieuwe gewoonte hebt gedaan. Ik heb het bijvoorbeeld gebruikt voor mijn gezichtsroutine en gezond ontbijt.

Voor wie is het 6 minuten dagboek bedoelt?

Het 6 minutendagboek is te gebruiken voor iedereen die wil beginnen met reflecteren, maar hier niet zoveel tijd voor heeft, of voor over heeft. Het boekje is een eenvoudige gewoonte die je toe kan voegen aan je dagelijks leven, wat je mindset positief zal veranderen.

Ben je op zoek naar een diepgaander dagboek met meer ruimte? Misschien is dit dan niet het juiste dagboek voor jou. Maar ben je geen schrijver, vind je dagboek schrijven toch nog wat ingewikkeld of spannend, dan is dit zeker een aanrader! Geef jezelf wel de ruimte om creatief te zijn binnen de vragen. Ga eens op onderzoek uit waar je allemaal dankbaar voor kan zijn. Dat geeft je brein ook prikkels om meer te richten op het positieve.

Mijn ervaring met het 6 minuten dagboek

Het 6 minutendagboek bracht mij voor het eerst in aanraking met dankbaarheid opschrijven. Na een aantal dagen merkte ik dat ik er steeds meer plezier in kreeg. Het dagboek is snel, duidelijk en overzichtelijk. Dat vind ik heel erg fijn. Alles staat netjes genoteerd en is overzichtelijk terug te lezen.

Toch ben ik gestopt met het schrijven in het 6 minutendagboek. Op het moment dat ik begon in het dagboek zat ik nog niet zo lang in de ziektewet. Ik voerde diepe gesprekken bij mijn therapeute en het dagboekje voelde voor mij op dat moment iets te oppervlakkig. De wekelijkse vragen sloten niet echt aan bij de dingen waar ik mee bezig was. Ze voelden meer aan voor iemand die de boel iets beter op de rit had. Dat wil zeggen, iemand die meedraait in de maatschappij.

Na het 6  minutendagboek probeerde ik ook het Vertellis invuldagboek. Lees hier de review!

Het 6 minuten dagboek - voor een positieve mindset

Ik kan het 6 minutendagboek aanraden voor iedereen die wil beginnen met dagboek schrijven. Er staat een hele duidelijke uitleg in het boekje die je gelijk gemotiveerd maakt om aan de slag te gaan. Daarbij neemt het weinig tijd in beslag, dus is het eenvoudig te combineren in een werkend leven, of als je een druk gezin hebt. Die drie minuutjes kun je wel voor jezelf vrijmaken. Desnoods terwijl je zit te poepen. Dan sla je gelijk twee vliegen in een klap!

Ben jij een dagboekschrijver?

Liefs,

Linda

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je het dagboek via mijn link aanschaft. Daar zijn voor jou verder geen kosten aan verbonden.

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *