0

Boekreview Bang Vogeltje - Michelle Trines

01/06/2022
4 min
0

Bang vogeltje - Michelle Trines review

Bang Vogeltje is het eerste boek geschreven door Michelle Trines en gaat over haar leven met een angststoornis. Michelle is negentien als ze voor het eerst een paniekaanval krijgt. Ze komt daarna thuis te zitten met een burn-out en haar angst wordt alleen maar groter. In dit boek neemt ze je mee in haar reis en deelt ze de lessen die ze geleerd heeft onderweg. Michelle gelooft dat je van je angsten af kan komen en dit boek helpt je hier een handje verder bij.

Toen Michelle mij vroeg of ik een exemplaar wilde ontvangen van Bang Vogeltje heb ik natuurlijk ja gezegd. Hoe leuk is het om een boek te mogen ontvangen om te lezen? Ik voelde me ontzettend vereerd. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik Bang Vogeltje daadwerkelijk ben gaan lezen, maar toen ik er in begon kon ik het maar moeilijk wegleggen. Nu ik Bang Vogeltje uit heb ben ik gelijk gaan schrijven om deze review met jullie te kunnen delen.

Over Bang Vogeltje

Bang Vogeltje vertelt het verhaal van Michelle Trines die op haar negentiende voor het eerst te maken krijgt met een paniekaanval. Michelle heeft een angst- en paniekstoornis en gaat op zoek naar de juiste hulp om haar verder te helpen. In dit boek vertelt ze je meer over angst en neemt ze je mee in de wereld van de GGZ.

Bang Vogeltje geeft antwoord op vragen als: hoe vind ik de juiste hulp die bij mij past? Welke stappen neem je onderweg? En is er hoop op een beter leven na angst?. Michelle vertelt over belangrijke aspecten die gaandeweg in haar leven belangrijk zijn voor het verhaal van haar angststoornis. Daarnaast voorziet ze je van informatie over het onderwerp. Haar verhaal is door haar therapeut gecheckt op feitelijke onjuistheden en ook voorzien van informatie over angststoornissen, therapie en de GGZ.

Daarnaast komen er verschillende ervaringsdeskundigen aan het woord. Zij delen hun ervaringen aansluitend op het verhaal van Michelle. Zo delen ze over hun eerste ervaring met angst en paniek en geven ze tips.

Naast de informatie in het boek staan er op verschillende pagina’s QR codes die je kunt scannen voor meer informatie, zoals video’s en websites. Het boekje zelf is misschien niet zo dik, de informatie die het met zich meebrengt is erg uitgebreid. Het geeft je de mogelijkheid om verder in te zoomen op een specifiek onderwerp over angst wat voor jou interessant is.

boekreview: bang vogeltje - Michelle Trines

Andere reviews:

Alwin Ritstier schreef het boek gek van mezelf over zijn angsten

Tember stuurde haar dagboek op naar een uitgeverij. Lees de review van dagboek van mijn depressie hier

In meer dan ik denk vertelt Emma over haar reis naar de diagnose autisme

Voor wie is het boek

Bang Vogeltje is geschikt voor iedereen die worstelt met angstklachten en de weg naar de juiste hulpverlening. Mocht je op zoek zijn naar een boek dat meer over sociale angst gaat dan is dit misschien niet wat je zoekt, want het gaat in Bang Vogeltje voornamelijk over de angst- en paniekstoornis. Dat neemt niet weg dat er een heleboel gelijkenissen zijn. Ook is de informatie in dit boek zeer geschikt voor iedereen met uiteenlopende angstklachten, omdat het je helpt in jouw reis naar de juiste therapie.

Het boek geeft moed om door te zoeken en het voor jezelf op te nemen. De lessen die Michelle geleerd heeft deelt ze in dit boek met jou, zodat jouw reis hopelijk minder lang mag zijn en je eerder een goede plek mag vinden.

Mijn persoonlijke mening

Bang Vogeltje is een boekje dat je pakt en met moeite weer weg kan leggen. Michelle schrijft op een hele prettige en gangbare manier en zorgt voor een goede balans in persoonlijk verhaal en informatie wat maakt dat je steeds meer wil lezen. Ik heb het boekje in twee dagen uitgelezen en een heleboel stukken gemarkeerd. Dat zegt voor mij vaak dat ik herkenbare dingen lees en nieuwe, interessante dingen leer.

Ik vond het ontzettend interessant om iemand anders mening over de GGZ te lezen. Ik heb maatschappelijk werk gestudeerd en heb in die tijd gezien hoe het er in de hulpverleningswereld aan toe is gegaan sinds 2010. Met mijn eigen ervaring daar bovenop ben ik kritisch geworden en hoop ik dat er dingen mogen gaan veranderen.

Michelle schrijft over de ingewikkelde stappen die je moet maken om bij de juiste plek uit te komen. Dat je geluk moet hebben dat er een therapeut tegenover je zit die je daar inzicht in geeft, die je helpt in die wirwar. In haar boek geeft ze tips om hier mee om te gaan. Dat vind ik heel leerzaam om te lezen. Het zou mooi zijn als er dingen veranderen, maar dat ligt pas in de toekomst. Voor nu is er alleen de mogelijkheid om met het systeem om te gaan zoals het nu is. Michelle weet dit op een mooie, positieve manier te verwoorden.

Bang Vogeltje zoomt echt in op de angst- en paniekstoornis. Met mijn sociale angst herkende ik me daar niet volledig in, wat ook logisch is. Toch zijn er best een aantal overeenkomsten en worden angststoornissen vaak wel met dezelfde methodes behandeld. Dat komt omdat angst als een soort error in je hoofd is, alleen het gebied waarop de angst zich laat zien is verschillend.

Conclusie

Bang Vogeltje is een boek die je meeneemt in de reis in de hulpverleningswereld met een angststoornis. Het boekje neemt je mee in persoonlijke highlights, ervaringen van anderen, praktische informatie en achtergrondinformatie vanuit de GGZ. Het boekje is geschikt voor iedereen die antwoord wil op de vraag hoe ze de juiste hulp kunnen vinden voor hun angstklachten.

Bang Vogeltje lees heel eenvoudig weg en is door de goede balans in herkenning en informatie maar moeilijk weg te leggen. Een boekje om in de kast te hebben staan, zodat je altijd weer even terug kan grijpen naar die praktische tips.

Ga jij Bang Vogeltje ook lezen?

Liefs,

Linda

Disclaimer: Deze post bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een commissie ontvang als je iets aanschaft via de links op mijn blog. Dit kost jou niks extra’s. De producten waar ik naar link zijn producten die ik zelf ook aan zou schaffen, dus ik weet dat jij er ook wat aan hebt.