0

Review Glennon Doyle - ongetemd leven

04/07/2022
2 min
0

Glennon Doyle - ongetemd leven review

Het eerste boek wat ik las toen ik in de ziektewet zat was ‘ongetemd leven’ van Glennon Doyle. Ik ben nog steeds zo dankbaar dat ik dit boek heb mogen ontdekken! De lessen uit ongetemd leven laten je zien dat je vrij mag leven, dat je mag kiezen voor jezelf en zijn wie je bent. Glennon heeft zelf ook geleerd om ongetemd te leven en deelt in dit boek haar verhaal en haar meest wijze levenslessen die ze in de loop van haar verhaal geleerd heeft.

Het thema van ongetemd leven spreekt mij ontzettend aan, omdat ik me er met mijn eigen achtergrond ook in herken. Vrouwen hebben jarenlang geleerd te leven naar de verwachtingen van de buitenwereld. Aangepast aan wat anderen van ze wilden. Glennon Doyle verbreekt deze verwachtingen en leert je hoe jij ook ongetemd kunt leven.

Over Glennon Doyle

Glennon Doyle is een beroemde schrijfster in Amerika, vooral onder (christelijke) vrouwen. Ze is getrouwd en heeft drie kinderen. Alles lijkt zo mooi vanaf de buitenkant, maar eigenlijk gaat het al jaren helemaal niet goed met Glennon. Ze zorgt niet goed voor zichzelf, je kunt gerust zeggen dat ze zichzelf verwaarloost. Er is veel weggedrukte pijn, wat ze pas later zal leren begrijpen.

Als Glennon 40 is ontmoet ze onverwacht de liefde van haar leven. En nee, dat is niet haar man. Het is een vrouw! Ineens valt alles op zijn plek en begint een reis naar verandering. Ze ontdekt hoe weinig trouw aan zichzelf ze leeft en dat ze meer doet wat anderen van haar verwachten dan wat ze zelf wil. Glennon en haar man scheiden en Glennon breekt steen voor steen haar oude getemde leven af en bouwt haar nieuwe ongetemde leven op, samen met haar grote liefde en haar kinderen.

Over ongetemd leven

Ongetemd leven deelt Glennons verhaal en gaat daarna in op verschillende vragen van mensen die Glennon geschreven hebben. Glennon geeft een stem aan vrouwen overal ter wereld die vastzitten in verwachtingspatronen en daar uit willen breken. Er is maar één mogelijkheid om echt gelukkig te zijn en je mooiste leven te leiden en dat is door echt jezelf te zijn. Door je niet meer te laten temmen door de maatschappij om je heen.

In ongetemd leven neemt ze je mee in de tijd voordat ze de liefde van haar leven ontmoette. Hoe ze een masker droeg en niet in de gaten had hoe zwaar haar leven in het keurslijf was. Ze leek best gelukkig, maar dat was ze eigenlijk helemaal niet. Haar ingewikkelde keuzes hebben haar de kennis en kracht gegeven om echt te zijn. Om echt zichzelf te worden en dit ook aan haar kinderen mee te geven.

review glennon doyle ongetemd leven

Mijn mening over ongetemd leven

Het boek ongetemd leven heeft echt ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Ik noem het ook wel mijn bijbel. Glennon vertelt open over hoe diep ze heeft moeten gaan om sterker te worden. Iets waar ik ook mee aan het strijden ben. Ze maakt zich los van de ketenen van onze maatschappij en laat zien hoe jij dit ook kan doen.

Glennon opende mijn ogen op het gebied van mezelf zijn en daar ook voor uit komen. Keuzes maken voor jezelf en je niks aan te trekken van het oordeel om je heen. Het boek staat propvol markeringen, omdat het zo bomvol levenslessen staat. Glennon helpt je om na te denken over je verleden en je leven. Na te denken over wat je aan het doen bent en of dit eigenlijk wel is wat je wil. Ze geeft sturing naar een vrijer en ongetemd leven!

Ik raad ongetemd leven aan iedereen aan om te lezen. Man, vrouw, maakt niet uit. Het boek helpt je uit het keurslijf van hoe het eigenlijk hoort. En ik ben gek op die flexibiliteit, helemaal in deze tijd!

Liefs,

Linda

Andere boekreviews: