4x hoe kan jij meer bewegen in de ziektewet?
05 december 2021 
5 min. leestijd

4x hoe kan jij meer bewegen in de ziektewet?

4x hoe kan jij meer bewegen in de ziektewet?

Voldoende bewegen in de ziektewet is erg belangrijk. Alleen maakt het feit dat je thuis zit dit niet eenvoudiger. Toen ik nog in Zwolle werkte ging ik elke dag op de fiets naar kantoor. Ook op kantoor liep ik geregeld naar een andere verdieping met de trap, of gingen we naar beneden om te roken (ja, dat deed ik toen nog). Mijn laatste baan was in een dorpje verderop. Na eerst een tijdje met de vouwfiets en trein naar het werk te zijn gegaan, mocht ik mijn moeders auto gebruiken. Ik voelde me op dat moment al redelijk uitgeput, maar gaf toen nog de schuld aan het feit dat ik na bijna een half jaar ineens weer 40 uur werkte én meer reistijd had. Veel beweging kreeg ik niet meer, maar ik zorgde ervoor dat ik tussen de middag in ieder geval een stukje wandelde. Ook ging ik graag mee als iemand even iets buiten kantoor moest doen en stond ik op om de tafel te dekken voor de lunch of een rondje koffie te halen. Als je buiten de deur werkt krijg je toch nog meer beweging dan je denkt. Op het moment dat je uitvalt met mentale klachten, of dat nou een burn-out is of iets anders, je bent de eerste weken (of zelfs maanden) vaak zo opgebrand dat het je amper lukt om buiten te komen, laat staan bewust bewegen in de ziektewet! In dit artikel deel ik tips met jou hoe jij toch kan blijven bewegen in de ziektewet. En wees je er van bewust dat je niet alles in een keer kan toepassen. Er zullen dagen bij zijn dat het je niet lukt om te bewegen. Wees dan ook niet te streng voor jezelf. Morgen is er weer een dag! VOLG ME HIER OP INSTAGRAM

Start je dag met wandelen, nog voor je aangekleed bent

De eerste psycholoog die ik sprak in mijn herstelproces was iemand die ik toegewezen had gekregen via mijn werk. Doordat de wachtlijst bij de GGZ erg lang was, kon ik via deze weg toch alvast met iemand praten. We hebben een stuk of 7 gesprekken gehad, waar ik twee hele belangrijke dingen heb geleerd. Het eerste is dat hij mij in aanraking heeft gebracht met het innerlijke kind meditatie. Het tweede is het belang van wandelen en bewegen in de ziektewet als je last hebt van mentale klachten. Al snel gaf hij me de opdracht om elke dag een half uur te wandelen. Dat vond ik echt veel te lang, maar ik durfde dat niet aan te geven. En ik durfde al helemaal niet deze opdracht in de wind te gooien, want wat als de psycholoog teleurgesteld in me zou zijn? Ik reageerde volledig vanuit sociale angst, maar had nog geen flauw idee. Omdat ik veel moeite had met douchen en aankleden, maar ik het wandelen als belangrijkste taak van mijn dag begon te zien, ging ik steeds vaker in mijn joggingbroek met een knot op mijn hoofd naar buiten. Dat vond ik in het begin echt vreselijk. Ik had het idee dat iedereen hierdoor aan mij kon zien dat ik in de ziektewet zat. Het voelde alsof ik door iedereen bekeken werd, maar ik merkte dat het wandelen hielp. Ik voelde me echt beter als ik gewandeld had, hoeveel weerstand ik ook voelde. Bewegen in de ziektewet werd een grotere prioriteit dan gedoucht en aangekleed zijn. Dat het me niet lukte om aan te kleden was geen excuus om niet te gaan wandelen. Uiteindelijk werd wandelen voor mij mijn eerste exposure oefening. Zo ging ik meer bewegen in de ziektewet en hielp ik mezelf verder.

Vraag hulp in je netwerk om samen te bewegen

Dit heb ik zelf heel erg lang lastig gevonden. De mensen in mijn vriendengroep werkten bijna allemaal 40 uur. Ook voelde ik me nog veel te bezwaard om hulp te vragen. Ik vond dat ik dat zelf moest doen. Gelukkig is dat helemaal niet zo! Vaak willen mensen om je heen je heel graag helpen, maar weten ze niet hoe. Helpen met bewegen in de ziektewet is tastbaar en duidelijk. Als een rondje wandelen jou verder helpt doen ze dat met alle liefde! Niet alleen een rondje wandelen is iets wat je met vrienden kan doen. Vraag eens in je vriendengroep wat voor sport ze doen en of je eens met ze mee mag. Zo combineer je een sociale activiteit met bewegen in de ziektewet. Twee vliegen in een klap! Dit is natuurlijk niet om in beweging te blijven, maar wie weet kom je een leuke sportclub tegen die helemaal bij je past en schrijf je je in! 4x hoe kan jij meer bewegen in de ziektewet? Lees ook... Wat de kracht van wandelen is Lees hier meer over cognitieve gedragstherapie, een veelgebruikte therapie bij sociale angst Ik deel een heleboel tips voor als je je verveelt en laag in je energie zit Te bewust van jezelf tijdens het wandelen? Lees dit artikel over verhoogd zelfbewustzijn 4x hoe kan jij meer bewegen in de ziektewet? Andere artikelen: Lees hier wat de kracht van dansen is Wist je dat een knuffel ook heel krachtig is? Lees hier waarom! 10 muzieknummers die jouw zelfvertrouwen een boost geven Lees hier hoe je gezond eten eenvoudiger maakt

Maak van dansen een gewoonte

Muziek heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Muziek kan me blij maken, ontroeren én het helpt me van mijn sociale angst af! Als tiener liep ik standaard met oordopjes in en die gewoonte heb ik eigenlijk nog steeds niet afgeleerd, al is het nu een koptelefoon geworden. Ik vind het gewoon fijn om muziek in mijn oren te horen. Het houdt me in balans. De muziek waar ik van hou is over het algemeen allemaal dansbaar. Als klein meisje van 8 jaar stond ik al te dansen op Barbie Girl in de woonkamer. Tijdens mijn middelbare school en studie heb ik ook bij een dansteam gedanst. Niet dat ik fantastisch goed kan dansen, maar ik vind het wel heel erg fijn om te doen! Als ik niet lekker in mijn vel zit draai ik een fijne dansplaat en dans door het huis. Ik ben het type die roept: “ahhh, mag die wat harder, dit is een leuk liedje!” Hoe maak je van dansen een gewoonte? Simpel! Draai lekker vaak muziek in huis. Liedjes waar je heupen van gaan wiegen. De RAARsociaal playlist die ik op Spotify gemaakt heb is hier super geschikt voor! Je hoeft heus niet gelijk een hele performance in je woonkamer te geven (maar geloof me, je zult je een stuk lekkerder voelen als je het wel doet) maar geef jezelf de ruimte om stap voor stap iets meer uit je comfortzone te komen. Die paar minuutjes dansen helpen jou om extra te bewegen in de ziektewet!

Doe yoga of een work-out via YouTube

Het internet staat vol met leuke gratis work-outs die je gewoon in je woonkamer kan volgen. Nu je toch in de ziektewet zit, heb je genoeg tijd om eens een hele rits filmpjes op te zoeken en tijd te maken voor beweging. Rol je matje uit en probeer eens mee te doen met een work-out op YouTube. Lukt het niet? Dat maakt niks uit! Er is niemand die je ziet en die beweging heb je mooi weer gehad. Het gaat er niet om of je mooi danst of soepel sport. Het gaat erom dat je lichaam lekker in beweging is, zodat het de stofjes aan kan maken die je nodig hebt. Zelf start ik mijn dag met yoga. Ik heb een filmpje met een ochtendyoga routine gevonden van 10 minuten en die bevalt me tot nu toe nog heel goed. Ik heb nog nooit een echte yogales gevolgd, maar deze oefeningen zorgen dat je alle spieren in je lichaam rekt en strekt. Yoga is dus ideaal als je veel in bed ligt en veel slaapt. Als ik te lang in bed lig gaat mijn lijf namelijk pijn doen op den duur. Met yoga is dit veel minder. Voor mij is yoga de meest relaxte manier van bewegen in de ziektewet. Wat zijn jouw tips om voldoende te bewegen in de ziektewet? Liefs, Linda
Over de schrijver
Mijn naam is Linda en ik ben de oprichter van RAARsociaal. Als ervaringsdeskundige én professional help ik jou om zelfstandig met je sociale angstklachten om te leren gaan in de praktijk.
Reactie plaatsen