wat ik leerde van 5 jaar ziektewet
Mijn ervaring met sociale angst
Linda
Mijn ervaring met sociale angst
01/03/2024
6 min
0

5 jaar in de ziektewet met sociale angst - deze wijze lessen leerde ik

01/03/2024
6 min
0

Afgelopen maand was het 5 jaar geleden dat ik me ziek heb gemeld op mijn werk. En in die tijd heb ik ontzettend veel geleerd. Het was een pittige reis, met vallen en opstaan. Ik kijk terug op pijnlijke dingen, maar ook op prachtige groeimomenten én geluksmomenten. Ik heb wijze lessen geleerd waar ik in de toekomst nog heel veel mee kan. En waar ik jou mee kan helpen.

Eigenlijk wil ik helemaal niet te lang stilstaan bij het feit dat ik 5 jaar in de ziektewet zit. Ik ben namelijk ook al flink bezig om mijn bedrijf op poten te zetten en onafhankelijk te worden. Maar toch vond ik dit een mooi moment om met jou te delen wat ik heb geleerd.

Dit is wat je leest in het artikel:

  1. Doe het niet alleen
  2. Je kunt extra geld krijgen van het UWV
  3. Een afspraak met de Arbo arts is heel apart
  4. De GGZ doet lang niet altijd voldoende
  5. Gelijkgestemden zijn onmisbaar
  6. Instagram kan veilig en leuk zijn
  7. Ik wil nooit meer terug in loondienst!

Doe het niet alleen

Afspraken, beslissingen maken, brieven openen, doe het niet alleen! Ik heb de fout gemaakt in het begin van mijn proces om blindelings te vertrouwen dat alles goed zou gaan en mensen me volledig zouden begrijpen. Niks bleek minder waar en er ging een heleboel mis. En dat was iets wat ik best zwaar vond aan de ziektewet.

Op den duur zijn mijn ouders er meer bij betrokken geraakt en zij helpen me. Ze zijn een buffer tussen mij en de uitkeringsinstantie, want er is nogal wat misgegaan wat voor mij erg triggert. Sowieso zijn de afspraken rondom je re-integratie vaak spannend, of er nou een aardig mens tegenover je zit of een bullebak.

Vraag iemand mee uit je omgeving die je kan vertrouwen, en die er misschien ook wat verstand van heeft. Kijk wie jou echt kan supporten tijdens gesprekken met bijvoorbeeld de Arbo arts en waar je steun aan kan krijgen.

De ziektewet is eenzaam en alleen. Lees in dit artikel wat ik het meest zwaar vond

Je kunt extra geld krijgen van het UWV

Het UWV kent anno 2023 ontzettend lange wachttijden. Dat was al een tijdje zo, maar Corona heeft er nog een flinke schep bovenop gedaan. Dat betekent soms dat je al bijna een jaar verder bent, voor jij jouw beoordeling krijgt van het jaar daarvoor. Dat is best verwarrend. Helemaal als er in je brief staat dat je binnen 6 weken een afspraak krijgt.

Maar daar is iets aan te doen! Je kunt een ‘melding te late beslissing’ bij het UWV maken. Dit kun je door middel van een formulier doen, telefonisch of via een brief. Het UWV is dan verplicht om binnen 2 weken te reageren.

Je krijgt een vergoeding van het UWV als zij twee weken na ontvangstdatum van uw melding nog steeds geen beslissing hebben genomen. En die vergoeding is best riant. Je krijgt de eerste 14 dagen €23 per dag, de volgende 14 dagen €35 per dag en de volgende dagen tot en met maximaal de 42e dag €45 per dag.

Ik heb dit formulier in mijn periode in de ziektewet een keer aangeleverd en heb een bedrag van €777 ontvangen. En mijn afspraak kwam daarmee ook eindelijk eerder! Het was voor mij een win-win, want ik werd erg gespannen van het wachten op de afspraak, zonder enig idee wanneer die zou komen. Dit hielp om zelf weer meer controle over de situatie te krijgen.

Een afspraak met de Arbo arts is heel apart

Ik heb heel wat afspraken met heel wat Arbo artsen gehad en ze waren allemaal wel in meer of mindere mate apart, of bijzonder. Sommige gesprekken waren ronduit verschrikkelijk. Ook ben ik een paar keer heel raar en naar behandeld door een Arbo arts. En dat komt vooral omdat ik alleen naar de afspraken ging en niet helemaal begreep wat zo’n Arbo afspraak nou inhield.

Arbo artsen moeten een oordeel vellen over zaken die best subjectief kunnen zijn, zoals mentale gezondheidsproblemen op iemands werkvermogen. Zij moeten die subjectiviteit omzetten in cijfers, in harde bewijzen. En zo kan een verhaal op veel verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Zo werd ik al na een half jaar in de ziektewet weer op 20 uur werken gezet. En dat terwijl ik nog niet eens mijn diagnose had en met therapie was begonnen. Dat is later gelukkig ook weer terug gedraaid.

Ook heb ik last gehad van de last die de Arbo artsen zelf droegen. Arbo artsen werken vaak onder tijdsdruk en moeten in een korte tijd veel informatie verwerken. Dit geeft in het gesprek vaak het gevoel dat ze niet echt voldoende tijd besteden aan het begrijpen van de specifieke situatie van de werknemer. Ik had vaak het gevoel dat ik moest blijven uitleggen, maar ondertussen ook dat het daar dus niet beter van werd.

De GGZ doet lang niet altijd voldoende

Sociale angst wordt binnen de GGZ over het algemeen behandeld met cognitieve gedragstherapie. Deze therapie zoomt in op jouw negatieve gedachtes over jezelf en je omgeving en belemmerende overtuigingen in het hier-en-nu. Volgens de theorie van cognitieve gedragstherapie is het niet nodig om in te zoomen op het verleden. Je kunt je gedrag en gedachtes in het hier-en-nu aanpassen en hoeft niet terug te gaan.

Maar pas in therapie buiten de GGZ leerde ik echt over wat er diep van binnen schuilging, wat al heel lang geleden, in mijn vroege jeugd is ontstaan. En toen ging ik pas echt grote stappen maken. De GGZ voelde voor mij echt ontzettend oppervlakkig in vergelijking met deze therapie. Dat was zwaar, maar wel ontzettend waardevol.

Ik denk dat het wel heel verschillend is per psycholoog en per GGZ instelling, want via Instagram heb ik ook wel andere ervaringen gehoord. Maar niet zo diepgaand als ik heb ervaren buiten de GGZ.

Dit is wat de GGZ jou niet vertelt over sociale angst

Gelijkgestemden zijn onmisbaar

Voor mij zijn gelijkgestemden echt een van de meest onmisbare onderdelen in mijn herstelproces geweest. Voor ik gelijkgestemden had gevonden voelde ik me echt ontzettend eenzaam en vond bij niemand echt aansluiting.

Maar toen ik begon te delen op mijn Instagram account over wat er bij mij speelde begonnen mensen te reageren die zich in mij herkenden. En ik raakte aan de praat met steeds meer mensen. Wat een verademing was dat! Mensen die aan een paar woorden genoeg hadden, die precies aanvoelden wat ik voelde. Langzaamaan voelde ik me steeds minder eenzaam en groeide mijn zelfvertrouwen steeds meer.

Gelijkgestemden helpen jou om je schaamte te overwinnen, omdat ze je begrijpen en leuk vinden. Dus heb je steeds meer ruimte om jezelf ook te gaan begrijpen, accepteren en leuk te vinden. Je kunt van hen leren en zij kunnen van jou leren. Daarbij is het een feest van herkenning en je verzameld je eigen cheerleaders om je heen die jou aanmoedigen om te gaan groeien in je sociale confidence!

4 redenen waarom praten over sociale angst zo goed voor je is

Instagram kan veilig en leuk zijn

Instagram heb ik lang een spannende plek gevonden. In mijn oude vriendengroep werd er altijd wat lacherig gedaan over posten op Instagram. Het werd als aandachttrekkerig gezien. En daarom deed ik het niet echt. Maar stiekem, heel diep van binnen, wilde ik al jaren een Instagramaccount.

In de ziektewet begon ik met een Interieuraccount met knikkende knietjes. Ik durfde mezelf echt niet te laten zien, schaamde me voor mijn account en wilde het echt voor mezelf houden. Ik blokkeerde mijn vrienden, zodat ze me niet per ongeluk zouden vinden en mijn huis zouden herkennen en ging eerst volledig anoniem aan de slag.

Zo ontdekte ik heel goed hoe ik Instagram op een veilige en leuke manier kan gebruiken en er plezier uit halen, in plaats van er onzeker van worden. Ik heb er kunnen oefenen om meer sociale confidence te krijgen, grenzen aan te geven, mezelf te laten zien, me kwetsbaar op te stellen en anderen te helpen met de kennis die ik op heb gedaan.

Deze 9 lessen leerde ik van 3 jaar open delen op Instagram

Deze gewoontes op Instagram zijn schadelijk voor je mentale gezondheid

Ik wil nooit meer terug in loondienst!

Na 5 jaar ziektewet met weinig begeleiding in re-integratie en veel investering in mijn bedrijf RAARsociaal weet ik het zeker: ik wil niet meer terug in loondienst. Ik ben zo gewend geraakt aan mijn leven op mijn manier dat de stap terug de maatschappij in op sommige plekken voor mij echt te intensief zijn.

Ik heb heel veel moeite met mensen die niet eerlijk zijn, dingen die steeds weer veranderen, roddelen op de werkvloer en eigenlijk al die toxic dingen die op kantoren kunnen voorkomen. En ik wil mezelf daar ook niet meer door laten beïnvloeden. Ik wil leven zoals IK dat wil, op mijn eigen voorwaarden.

Wil jij weten hoe je jouw sociale angst kunt overwinnen? Download het gratis e-book!

Als jij net als ik vastberaden bent om meer grip te krijgen op sociale angst, dan heb ik iets speciaals voor jou! Ik heb mijn eigen ervaringen omgezet in waardevolle inzichten en praktische oefeningen die écht hebben gewerkt voor mij.

Direct aan de slag met het gratis e-book ‘Meer Grip op Sociale Angst’? Ontdek de 8 waardevolle inzichten en praktische oefeningen die jou kunnen helpen jouw pad naar meer sociale confidence te vinden. Meld je nu GRATIS aan en begin vandaag  nog met het werken aan jouw sociale zelfvertrouwen!


Ja, stuur mij het gratis e-book ‘meer grip op sociale angst’ >>

Het is fijn dat mijn reis ook anderen kan helpen in de ziektewet met mentale klachten. Ik hoop dat jij wat hebt aan de lessen die ik geleerd heb. Welke les heeft jou geraakt?

Liefs,

Linda

Reacties
Categorieën