5 zelfzorgtips voor een depressieve dag

Iedereen heeft wel eens zo’n depressieve dag. Als je niet in de ziektewet zit, maar ook als je wel in de ziektewet zit. Als je in de ziektewet zit, hoeft het niet te zijn dat elke dag grauw en grijs is. De ene dag is beter dan de andere dag. Helemaal als je al wat verder in je proces bent, dan zullen de mindere dagen ook steeds minder vaak voorkomen.

Het is superfijn als je minder last hebt van zo’n off day, maar als er dan wel een mindere dag tussen zit, kan die er flink in hakken. Ze voelen soms zwaarder dan de langere periodes van grijs in het begin van je herstelproces. Daarom deel ik in dit artikel een aantal zelfzorgtips voor een off day.

Geef jezelf de ruimte om te accepteren dat het even niet gaat

Dit is het aller-aller-allerbelangrijkst, maar ook gelijk de grootste uitdaging. Hoe meer weerstand je hebt tegen de depressieve gevoelens die je hebt, hoe meer gefrustreerd je raakt en hoe meer je blijft hangen in die gevoelens. Dat werkt dus averechts. Wees lief voor jezelf en zeg tegen jezelf dat deze dag er ook mag zijn.

Je hoeft niet alleen maar altijd positieve gevoelens te hebben, negatieve gevoelens zijn ook gevoelens en horen er bij. Hoe beter het je lukt om te accepteren dat het even niet gaat, hoe sneller zo’n depressieve dag weer over gaat.

Doe en draag vooral waar jij je fijn bij voelt

Heb je een planning voor de dag en wil je dingen afmaken? Skip het, of verplaats het naar een andere dag. Vandaag staat in het teken van jou en jouw depressieve dag. Zin om je favoriete Netflix serie te kijken onder een dekentje? Lekker doen! Geen puf om te koken? Bestel dan van je favoriete afhaalrestaurant. Er is niks heerlijkers dan jezelf laten bedienen.

Neem de tijd voor jezelf en verwen jezelf met waar jij zin in hebt. Trek daarnaast iets comfortabels aan. Als je kleding aantrekt die niet echt lekker zit, zul je je minder in je vel voelen. Ik heb zelf een joggingpak aangeschaft toen ik in de ziektewet kwam te zitten. Zo kon ik iets comfortabels dragen waar ik ook nog wel even in naar buiten kon.

Probeer even naar buiten te gaan

Ik weet hoe lastig dit is, want het liefst blijf je waarschijnlijk binnen met de gordijnen potdicht op je depressieve dag, maar de buitenlucht zal je echt goed doen. Ga een blokje om, ook al is het maar een paar minuten. Door de frisse lucht en de wandeling zul je ruimte in je hoofd creëren. Door te wandelen in de buitenlucht komen er stofjes vrij waardoor je meer helder na kunt denken en je je minder down zult voelen.

Het is dus eigenlijk het enige moment dat je vandaag even streng voor jezelf moet (mag) zijn. Wil je jezelf nog meer opvrolijken? Draai dan mijn RAARsociaal selflove & confidence playlist op Spotify. Deze playlist staat vol met nummers met positieve affirmaties, die weer een goede invloed op je zelfbeeld hebben.

Eet fruit

In fruit zitten veel vitaminen die je een beter gevoel geven. Sinaasappels bijvoorbeeld zitten vol met vitamine C. In bananen zit tryptofaan. Dit wordt omgezet naar dopamine, het gelukshormoon.

Er zijn meer producten die goed zijn tegen je depressieve gevoelens, maar ik kan me goed voorstellen dat je niet heel veel zin hebt om in de keuken te gaan staan op je depressieve dag. Verplicht het jezelf daarom niet, maar lukt het je wel, dan is het mooi meegenomen.

Knuffel!

Als je de hele dag alleen bent is dit wat lastiger, maar als er iemand in de buurt is, of iemand wil bij je langskomen, knuffel dan! Knuffelen maakt ook stofjes in je los die goed voor je zijn. Een goede toevoeging aan jouw depressieve dag!

Wat zijn jouw zelfzorgtips bij een depressieve dag?

Liefs,

Linda

Dit vind je ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *