Sociale angst
Linda
Sociale angst
02/10/2023
6 min
0

De Sociale Angst Basisgids - om deze 7 redenen heb jij die gids direct nodig!

02/10/2023
6 min
0

De Sociale Angst Basisgids is het e-book wat ik schreef na 4 jaar onderzoek en experimenteren met mijn sociale angstklachten. Ik ploos mijn diagnose volledig uit en zocht verder dan de Nederlandse grenzen naar kennis en informatie, omdat ik de Nederlandse informatie veel hetzelfde en vrij oppervlakkig vond. 

Ik was juist op zoek naar ervaringsverhalen, herkenning bij anderen en een duidelijk beeld van het ontstaan van mijn sociale angst. Ook merkte ik dat alleen therapie voor mij niet voldoende was om er weer bovenop te komen. Ik moest echt een nieuwe levensstijl aanleren. 

Jarenlang had ik niet goed voor mezelf gezorgd, omdat ik drukker bezig was met anderen. Omdat ik ergens diep van binnen niet geloofde dat ik het zelf ook verdiende om liefdevol behandeld te worden en verzorgd te worden.Ik veranderde stap voor stap mijn mindset en mijn levensstijl. 

Deze stappen verdeelde ik onder in 8 concrete stappen die elk een onderwerp bevatten die meespeelt in het overwinnen van sociale angst. Ben jij nieuwsgierig naar de Sociale Angst Basisgids, maar twijfel je nog? Dan is dit artikel voor jou. Ik geef je namelijk 7 redenen waarom jij de Sociale Angst Basisgids nodig hebt!Dit zijn de 7 redenen waarom jij de Sociale Angst Basisgids nodig hebt:

  • Het leert je jouw sociale angst volledig te begrijpen
  • Je kan alvast aan de slag terwijl je op de wachtlijst staat voor therapie
  • Het geeft je meer leiding over je eigen herstelproces
  • Je leert dingen die je niet van je therapeut zult horen
  • Je kunt altijd terugvallen op de basis
  • Het geeft je inspiratie om goed voor jezelf te gaan zorgen
  • Het leert je de kern van wat belangrijk is in jouw herstelproces

Wil jij deze 8 stappen in de praktijk brengen?

Dat leer ik je met de Sociale Angst Basisgids! In dit e-book staan de 8 stappen als hoofdstukken uitgeschreven met tips, inzichten en advies hoe je dit aan kan pakken. 

Zo ben jij compleet voorbereid om jouw sociale angst te overwinnen!



 

De Sociale Angst Basisgids leert je jouw sociale angst volledig te begrijpen

Het eerste hoofdstuk in de Sociale Angst Basisgids gaat uitgebreid in op alle aspecten van sociale angst. En dan heb ik het niet over de diagnosepunten uit de DSM 5. 

De afgelopen jaren heb ik sociale angst helemaal uitgeplozen. Zo heb ik een onderscheid gemaakt in de drie soorten symptomen, namelijk cognitieve symptomen, lichamelijke symptomen en gedragssymptomen. 

De Sociale Angst Basisgids - om deze 7 redenen heb jij die gids direct nodig!

Ook zoomt deze hulpgids in op het ontstaan van sociale angst. Waar is het eerste zaadje geplant die uiteindelijk geleid heeft tot je diagnose, of tot waar je nu bent? 

Als je dat kan achterhalen kun je het trauma echt aan gaan pakken. Er is geen gen van sociale angst, maar angst kan wel erfelijk zijn. Of sociale angst erfelijk is of aangeleerd bespreek ik in dit artikel. 

Vaak reageer je als eerste primitieve reactie namelijk vanuit de pijn van dat trauma. Maar soms is het zo lang geleden dat je het niet helemaal meer helder voor ogen hebt. 

Door echt na te gaan denken over die periode van je leven kun je achterhalen waar oud zeer vandaan komt.

Je kan alvast aan de slag terwijl je op de wachtlijst staat voor therapie

Als je je aanmeld voor therapie is de kans groot dat je eerst op een wachtlijst komt te staan. Ik had dat ook en ondertussen zat ik thuis. 

Ik had geen duidelijke handvatten die me hielpen om gestructureerd aan de slag te gaan met mijn herstel. Dat heb ik via allerlei omwegen ontdekt. 

De therapie die wordt toegepast bij sociale angst is cognitieve gedragstherapie. Ook wordt er geregeld EMDR therapie gegeven. De Sociale Angst Basisgids bevat al die dingen die ik gedurende de afgelopen jaren tegen ben gekomen. Als jij je zelf al inleest over sociale angst en over wat je kan doen, dan kun je alvast aan de slag om in ieder geval wat basis aan te brengen in je leven. 

De adviezen en inzichten in de Sociale Angst Basisgids zijn de vertaling van therapie naar de praktijk. Het vertelt hoe je daadwerkelijk thuis omgaat met de symptomen van sociale angst waar je tegenaan loopt. Het gebeurt nog wel eens dat je terugkomt van therapie en dan in de praktijk eigenlijk nog niet zo goed weet wat je kan doen. 

De Sociale Angst Basisgids geeft jou genoeg om te doen. Sociale angst overwinnen betekent een mindset change en verandering op heel veel verschillende vlakken in je leven. Van zelfzorg tot zelfliefde, van mediteren tot afscheid nemen van giftige ‘vrienden’.

Het geeft je meer leiding over je eigen herstelproces

Zolang je zelf niet goed weet wat er met je aan de hand is en wat je er aan kan doen zul je ervaren dat je ongemerkt toch wat afhankelijk wordt van je therapeut. Dat is de bron van informatie en daar reken je dan ook op. Maar therapie is wel wat anders dan echt praktisch in de praktijk aan de slag. 

Therapie geeft je de inzichten en de Sociale Angst Basisgids maakt de vertaling naar de praktijk. Je kunt het een beetje vergelijken met de Arbo arts die een diagnose doet en de arbeidsdeskundige die dit vertaalt naar de werkvloer. Hoe meer je weet over jezelf en over sociale angst, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en hoe meer je kan leren. Het maakt dat je je therapeut eerder begrijpt en inzichten beter binnen komen, omdat je die vertaling naar het echte leven kan maken.

Je leert dingen die je niet van je therapeut zult horen

Een heleboel dingen die ik heb geleerd over sociale angst heb ik niet gehoord van mijn therapeut. Sommige therapeuten binnen de GGZ delen deze informatie wel, maar iedereen doet het weer anders. Uiteindelijk is een therapeut geen praktische coach. 

Ze helpen je met je cognitieve symptomen, de kern van sociale angst. De andere symptomen zijn eigenlijk een beetje te praktisch voor een psycholoog. Zoals bijvoorbeeld voeding is een heel ander vakgebied, dat valt niet onder wat de psychologen leren op hun opleiding. En dat kan je dan eigenlijk ook niet van ze verwachten. 

In Nederland lopen we nog wat achter op het gebied van sociale angst. Er is in Amerika, Canada en Engeland veel meer informatie bekend, vooral van ervaringsdeskundigen. En ik moet zelf zeggen dat ik dat ontzettend prettig vind. Het maakt het echter en het lukt me beter om te normaliseren als ik weet dat er meer gelijkgestemden zijn. 

Dat ik niet de enige ben die tegen bepaalde problemen aanloop. Dat maakt me toch een stuk minder eenzaam en geeft me meer zelfvertrouwen. Ik weet zeker dat jij dat ook krijgt!

Je kunt altijd terugvallen op de basis

Er zijn een heleboel dingen die je kan doen aan sociale angst, dus het kan best lastig zijn om het overzicht te bewaren. Met de Sociale Angst Basisgids heb je altijd een basis waar je op terug kan vallen. De hoofdstukken zijn praktisch ingedeeld in verschillende onderdelen op diverse levensgebieden. Lees hier wat mijn zelfzorgbasis is, waar ik altijd weer op terug kan vallen. Dat kun jij ook! 

De activiteiten die je kan doen kan je naar je eigen smaak inrichten, maar je kan wel altijd terugvallen op die basis, op de gids vol met tips. Als je even niet meer weet hoe je verder kunt in je herstelproces pak je de Sociale Angst Basisgids er weer even bij en kun je je laten inspireren met alles waar je mee aan de slag kan gaan om je sociale angst te overwinnen. 

Het geeft je inspiratie om goed voor jezelf te gaan zorgen

Zelfzorg klinkt soms als een heleboel werk, maar als je gaat ervaren hoe goed je je hierdoor mentaal gaat voelen wordt het steeds leuker. Maar je herstelproces is niet lineair, dus het kan ook maar zo dat je zelfzorg soms weer een beetje inzakt. Dat herken ik in ieder geval wel bij mezelf.

 Pak dan de Sociale Angst Basisgids er weer even bij en blader door de digitale bladzijden. Laat je inspireren door de verschillende mogelijkheden en pak er een onderdeel uit wat jou op dat moment het meeste aanspreekt. Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Als je maar in beweging blijft en in ontwikkeling. Elke dag is weer een dag om te groeien. De ene keer heel veel, de andere keer een klein beetje. Maar elke groei is weer winst. Bewegen is ook een hele goede vorm van zelfzorg. 

Het leert je de kern van wat belangrijk is in jouw herstelproces

De Sociale Angst Basisgids raakt elk stukje van jouw leven waar je de gevolgen van sociale angst voelt. Het gaat over zelfzorg, maar ook over jezelf beter leren kennen, liever voor jezelf zijn en jezelf beschermen en beveiligen. Na vier jaar onderzoeken, experimenteren, uitproberen en oefenen is er steeds meer een concreet kernachtig beeld ontstaan van wat belangrijk is bij sociale angst. 

In deze praktische 8 stappen zit alles wat jou helpt om je sociale angst te overwinnen. En nee, je hoeft het niet allemaal tegelijk te doen. Het kan naast elkaar, stapje voor stapje. Maar uiteindelijk ga je steeds meer grip krijgen op deze kern van zelfhulp en wordt het steeds meer een gewoonte. 

Wil jij deze 8 stappen in de praktijk brengen?

Dat leer ik je met de Sociale Angst Basisgids! In dit e-book staan de 8 stappen als hoofdstukken uitgeschreven met tips, inzichten en advies hoe je dit aan kan pakken. 

Zo ben jij compleet voorbereid om jouw sociale angst te overwinnen!



 

Het is vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. En veel herhalen. Tot je brein er zo aan gewend is dat het vanzelf gaat. 


Liefs, 

Linda 

Reacties
Categorieën