wat valt er onder zelfliefde banner
Zelfzorg
Linda
Zelfzorg
01/31/2024
8 min
0

Wat valt er onder zelfliefde? De 4 elementen van zelfliefde uitgelegd

01/31/2024
8 min
0

Wat valt er nou precies onder zelfliefde? Dat is best een goede vraag. Zelfliefde is namelijk best breed en kan daarmee ook als onoverzichtelijk en overweldigend worden ervaren. Tenminste, dat heb ik zelf wel ervaren. Maar zelfliefde is wel de kern van het overwinnen van sociale angst. 

Maar er is een oplossing! Door zelfliefde te verdelen in 4 verschillende elementen kun je meer gestructureerd en gericht aan de slag met de verschillende onderdelen die zelfliefde bevat.

Deze verdeling van zelfliefde vond ik in het journal van Rachel Havekost die een speciaal 7 daags journal ontwierp waarin je je richt op zelfliefde en de vier verschillende elementen. Zelf heb ik heel veel aan dit inzicht gehad en ik deel het graag met jullie.

De 4 elementen van zelfliefde zijn:

  1. Zelfzorg
  2. Zelfcompassie
  3. Zelfacceptatie
  4. Zelfrespect

In dit artikel lees je de volgende punten:

  1. Wat is zelfliefde?
  2. De vier elementen van zelfliefde
  3. Zelfzorg
  4. Zelfcompassie
  5. Zelfacceptatie
  6. Zelfrespect
  7. Zo gebruik je die 4 elementen van zelfliefde

Wat is zelfliefde?

Zelfliefde is kort gezegd het houden van jezelf, helemaal zoals je bent. Wat er ook gebeurt. Het is de waardering die je hebt voor jezelf. Zelfliefde laat zich zien op veel verschillende manieren. Het is altijd in beweging en blijft groeien door wat er in je leven gebeurt, wat je doet en wat je denkt.

Zelfliefde betekent dat je echt jezelf bent, dat je je imperfecties omarmt en liefdevol naar jezelf bent. Door zelfliefde ben je niet meer zo streng en kritisch naar jezelf en ga je uit van je eigen kracht en de goede dingen die je hebt, die je niet hoeft te vergelijken met anderen.

De eerste stap in zelfliefde die ik zette

Beginnen met zelfliefde lijkt misschien niet zo eenvoudig, maar uiteindelijk is het een kwestie van die eerste stap zetten. Dat heb ik ook gedaan. Toen ik mijn diagnose nog niet had kreeg ik in de tussentijd een psycholoog aangeboden via mijn werk. Hij hielp mij op weg om in ieder geval meer zelfliefde te creëren en te ontdekken wat er allemaal onder zelfliefde valt.

Hij leerde me over de theorie van het innerlijke kind en hoe ik mijn innerlijke kind kon troosten. En dat troosten heb ik gedaan, door middel van een meditatie en een troostbrief. Het was een hele warme en liefdevolle ervaring om mezelf te leren troosten en daarmee de eerste stap naar zelfliefde te zetten.


Voordat je verder leest, heb ik iets speciaals voor jou. Als jij meer wilt ontdekken over zelfliefde en hoe het jou kan helpen bij het overwinnen van je sociale angst, download dan mijn gratis e-book ‘Meer Grip Op Sociale Angst’. 

Dit e-book staat boordevol inzichten en praktische oefeningen, en is daarmee  jouw eerste stap naar een leven met meer zelfvertrouwen en minder sociale angst.


 Download je gratis e-book door op bovenstaande afbeelding te klikken >>

Wat je doet vanuit zelfliefde

Vanuit zelfliefde zorg je goed voor jezelf, zowel voor je mentale gesteldheid als voor je lichaam. Dat kan je doen door middel van beweging en voeding, tijd voor jezelf en door te ontspannen. Als je van jezelf houdt bewaak je jouw grenzen en behandel je jezelf met respect.

Zelfliefde is het mooiste wat er is! Het maakt je leven een stuk mooier als je van jezelf houdt. En pas als je van jezelf houdt, kun je ook van een ander houden. Daarom is zelfliefde ook nog eens reuzebelangrijk!

Wat valt er onder zelfliefde? De vier elementen

Zoals je hierboven kon lezen bestaat zelfliefde uit een heleboel verschillende onderdelen en factoren. Dat maakt zelfliefde soms een beetje onoverzichtelijk. Door zelfliefde te verdelen in vier verschillende elementen breng je overzicht en structuur aan en weet je beter waar je mee aan de slag kan gaan. Je weet op deze manier beter in te vullen wat er valt onder zelfliefde.

Het is eventueel mogelijk om meer elementen van zelfliefde toe te voegen, maar hoe groter je het maakt, hoe ingewikkelder het wordt. Onder deze vier elementen vallen de verschillende manieren waarop je zelfliefde naar jezelf kan uiten. Dit zijn de vier elementen van zelfliefde:

  1. Zelfzorg
  2. Zelfcompassie
  3. Zelfacceptatie
  4. Zelfrespect

Onder deze elementen vallen verschillende activiteiten van zelfliefde. Je kunt deze activiteiten zelf vormgeven naar jouw smaak en behoefte. Door zelfliefde te verdelen in deze vier elementen kun je voor jezelf eenvoudig zien waar jij al goed bezig bent met zelfliefde en waar je nog wel een beetje aan de weg mag timmeren.

Wat valt er onder zelfliefde - elementenDit venndiagram laat zien welke elementen er onder sociale angst vallen en geeft voorbeelden van activiteiten

Zelfzorg

Zelfzorg vind ik het eerste element wat valt onder zelfliefde. Zelfzorg is alles wat jij puur voor jezelf en jouw eigen welzijn aan activiteiten doet om je beter te voelen. Dat maakt zelfzorg op sommige vlakken standaard, maar ook heel persoonlijk, omdat iedereen op een andere manier voor zichzelf zorgt.

Zelfzorg spreidt zich uit over verschillende levensgebieden en is daarmee best uiteenlopend. Het gaat niet alleen om lekker badderen en dagcrème op je gezicht smeren. Het heeft ook te maken met de zorg voor je lichaam, voor je huis en voor je gezondheid.

Zelfzorg, de basis van zelfliefde

Zelfzorg is de basis die jij nodig hebt om vrijheid te ervaren en gelukkig te zijn. Hoe beter je weet wat jij nodig hebt om voor jezelf te zorgen, hoe beter je ook daadwerkelijk voor jezelf kunt zorgen en hoe makkelijker het gaat.

Zelfzorg heeft dus invloed op verschillende levensgebieden. Er zijn daarom verschillende vormen van zelfzorg. Onder andere deze vormen van zelfzorg vallen onder zelfzorg:

  1. Persoonlijke verzorging – douchen, ontharen, naar de kapper, make-up, gezichtsroutine
  2. Zelfzorg op het gebied van voeding – gezond koken, boodschappen doen, gezond eten
  3. Huishoudelijke zelfzorg – schoonmaken, opruimen, organiseren in huis
  4. Lichamelijke zelfzorg – sporten en bewegen
  5. Mentale zelfzorg – dagboek schrijven, lezen, mediteren, mindfulness
  6. Sociale zelfzorg – het zien van vrienden en familie, met anderen zijn

Zelfzorg is ontzettend breed, maar gelukkig kun je heel veel zelfzorgactiviteiten met elkaar combineren en heeft het effect op meerdere onderdelen van zelfzorg. Denk bijvoorbeeld aan dagboek schrijven. Dat kun je doen aan de hand van deze handige dagboekvragen voor meer zelfliefde, of door je dankbaarheid op te schrijven in het-kleine-dingen-boek. En wist je dat een opgeruimd huis ook een stuk beter is voor je mentale gezondheid? Zo zijn er nog veel meer dingen die je kan ontdekken.

Zelfcompassie

Zelfcompassie is empathie hebben voor jezelf. Het is dat stukje die jou je eigen beste vriend of vriendin maakt. Door liever voor jezelf te worden toon jij zelfcompassie aan jezelf. En dat kan je met sociale angst vaak goed gebruiken, omdat je dan eerder streng voor jezelf bent dan lief.

Door zelfcompassie kun jij beter erkennen dat je het soms moeilijk hebt, zonder over jezelf te oordelen. En dat maakt je een stuk relaxter. Het geeft je de ruimte om te gaan voelen wat nou echt jouw behoeftes zijn, waardoor je betere keuzes voor jezelf maakt. Zelfcompassie verlaagd stress en maakt je gelukkiger.

De volgende activiteiten vallen onder andere onder zelfcompassie:

  1. Positieve zelfpraat
  2. Affirmaties
  3. Jezelf vergeven
  4. Mildheid
  5. Empathie
  6. Niet oordelen

Zelfacceptatie

Het woord zegt het al, zelfacceptatie is het accepteren van jezelf, precies zoals je bent. En wat is precies wat valt onder zelfliefde. Het is een van de moeilijkste, maar ook een van de mooiste dingen om na te streven in je leven. Als je jezelf accepteert maakt dit het leven een stuk aangenamer.

Zelfacceptatie helpt om voluit te leven. Het maakt je liefdevoller en kalmer naar jezelf en je omgeving en helpt je om minder meegesleept te worden in de spanning en energie van andere mensen. Het helpt je dus om meer op jezelf te richten.

Wat er gebeurt als je jezelf helemaal accepteert

Als je jezelf helemaal accepteert, dan accepteer je jouw mooie kanten, maar ook je donkere kanten, de kanten waar je misschien niet zo trots op bent of je zelfs een beetje voor schaamt. Hoe meer je jezelf gaat accepteren, hoe minder last je hebt van schaamte. Het helpt je om dicht bij jezelf te blijven, echt de persoon te zijn die jij diep van binnen bent.

Zelfacceptatie betekent dat jij jezelf goedkeurt en voelt dat je waardevol bent. Je streeft naar persoonlijke ontwikkeling, niet omdat je baalt van dingen aan jezelf, maar juist omdat je van jezelf houdt en je jouw behoeftes duidelijk aanvoelt.

Door deze activiteiten vergroot jij je zelfacceptatie:

  1. Zelfanalyse – therapie, dagboek schrijven
  2. Je mindere kanten accepteren
  3. Je niet voordoen als iemand anders
  4. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf
  5. Leren om sorry te zeggen

Zelfrespect

Zelfrespect is de mate van respect die je hebt van jezelf. Het is het gevoel dat jij de moeite waard bent, dat jouw normen en waarden van belang zijn. Als je jezelf respecteert accepteer je beter wie je bent en wat je wil. Ook maak je ruimte om echt te luisteren naar jouw gevoelens en gedachten.

Door zelfrespect houd jij rekening met jouw verlangens, wensen, je mening en jouw voorkeuren. Ze zijn voor jou belangrijk en anderen zijn niet belangrijker dan jij bent. Je kunt zien of je zelfrespect hebt als je je niet laat beïnvloeden door andere mensen, waardoor jouw behoeftes naar de achtergrond verdwijnen.

De kracht van zelfrespect

Zelfrespect zorgt dat jij je grenzen goed bewaakt en rekening houdt met iedereen, maar vooral met jezelf. Als je te veel rekening houdt met anderen of over je grenzen laat gaan is dat een teken dat jouw zelfrespect niet meer in balans is.

De volgende activiteiten vallen onder andere onder zelfrespect:

  1. Nee zeggen
  2. Je grenzen bepalen en bewaken
  3. Waardevol werk
  4. Een sterk geloof
  5. Het respecteren van je gevoelens
  6. Actieve communicatie
  7. Om hulp vragen

Zo maak je gebruik van de vier elementen van zelfliefde

Door zelfliefde onder te verdelen in deze vier elementen maak je voor jezelf helder op welk gebied jij wat kan doen. Waar zelfliefde in het eerste kopje van dit artikel nog breed en misschien wat vaag en overzichtelijk leek geven deze vier elementen van zelfliefde structuur aan.

Kijk wat jij per onderdeel al doet aan zelfliefde en waar je nog wat meer zou kunnen doen. Hoe meer de vier elementen van zelfliefde met elkaar in balans zijn, hoe beter je voor jezelf zorgt en van jezelf houdt.

Je kunt je eigen activiteiten bedenken bij de verschillende elementen, de activiteiten die ik heb genoemd staan niet vast. Iedereen uit zelfliefde op een verschillende manier en iedereen vind een andere manier van zelfzorg prettig.

Wat onder jouw zelfliefde valt is uniek

Jouw zelfliefde is uniek, omdat je als persoon ook uniek bent. Je kunt dus in de kern overlap hebben met andere mensen, maar er kunnen ook genoeg verschillen in zitten. Het belangrijkste is dat jij voelt dat je van jezelf houdt. Dat je goed voor jezelf zorgt, jezelf waardeert, lief voor jezelf bent en respect hebt voor jezelf.

Weet dat dit de taak van je leven is. Het ene moment heb je meer zelfliefde dan het andere moment. Maar aan de hand van de vier elementen van zelfliefde kun je eenvoudiger meten hoe het er voor staat met je zelfliefde en weet je waar je nog wat meer kan doen.

Ontdek meer over zelfliefde en sociale angst: download gratis het e-book ‘Meer Grip Op Sociale Angst’

Nu jij de belangrijkste elementen van zelfliefde kent en hoe deze je kunnen helpen bij het omgaan met sociale angst, ben je misschien nieuwsgierig hoe je deze inzichten in de praktijk kunt brengen. Goed nieuws! Ik heb iets speciaals voor jou.

Ik nodig je uit om mijn e-book ‘Meer Grip Op Sociale Angst’ te downloaden. Dit e-book staat vol met mijn beste inzichten en praktische oefeningen die mij hebben geholpen en jou ook zeker gaan helpen om meer grip te krijgen op sociale angst.

Het e-book zal je niet alleen helpen om beter om te gaan met sociale situaties, maar je juist ook leren om een diepere verandering van zelfliefde en zelfacceptatie te cultiveren.

In dit e-book vind je:

  1. Mindset veranderende inzichten die jouw overtuigingen veranderen
  2. Oefeningen die je helpen je sociale confidence te versterken
  3. Praktische tips om je dagelijks leven met minder sociale angst en meer zelfvertrouwen te benaderen


Klik op de afbeelding om jouw gratis e-book te downloaden >>

Begin vandaag nog aan jouw reis naar een leven vol zelfliefde en sociale vrijheid. Wacht niet langer, je verdient het om vol vertrouwen en met liefde jezelf te zijn, in elke sociale situatie. Jouw reis naar sociale confidence begint hier!

Wist jij al dat dit de vier elementen zijn die vallen onder zelfliefde?

Liefs,

Linda - jouw sociale confidence zelfhulpgids!

Reacties
Categorieën